Avatar billede finntoft Nybegynder
18. august 2006 - 13:22 Der er 8 kommentarer

Læse et RecordSet ud af en database

Hej.

Jeg har et AccessDataSource, og vil gerne udlæse et recordsæt fra databasen, og smide det over i en variable. Men kan bare ikke finde ud af det.

I asp, gjore man sådan

test = rs("indhold")

Hvordan gør man i .net 2.0, håber der er en der vil hjælpe for er vikelig ved at blive sur på mig selv over jeg ikke kan finde ud af det!

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2006 - 13:25 #1
de tætteste på ADO reord set i ADO.NET er nok en data reader

kode snippet:

        Dim con As OleDbConnection = New OleDbConnection ("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\Database\MSAccess\Test.mdb;User Id=admin;Password=")
        con.Open
        Dim cmd As OleDbCommand = New OleDbCommand ("SELECT * FROM T1", con)
        Dim rdr As OleDbDataReader = cmd.ExecuteReader
        While rdr.Read
            Dim f1 As Integer = CType(rdr(0), Integer)
            Dim f2 As String = CType(rdr(1), String)
            Console.WriteLine(f1 & " " & f2)
        End While
        con.Close
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2006 - 13:26 #2
men der er mange andre muligheder i .NET - specielt er der ASP.NET kontroller til
at vise data med

få fat på en bog om ASP.NET og læse om alle de mange muligheder
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2006 - 13:27 #3
Avatar billede finntoft Nybegynder
18. august 2006 - 13:43 #4
Er det ikke muligt at skrive et eller andet i retning af:

Test = AccessDataSource1.Data("Indhold") ???

Eller er jeg helt forkert på den
Avatar billede finntoft Nybegynder
18. august 2006 - 14:57 #5
Prøver lige at spørge på en anden måde.

Jeg bruger ASP.net 2.0 og Visual Studio 2005.

Jeg har lavet et AccessDataSource, som jeg blandtandet bruger til at smide nogle data over i en Repeater.

Men skal have en værdi over i en session variable,

Er det ikke muligt at skrive noget i retning af:

Session("test") = AccessDataSource1.data("indhold")

Eller hvordan skal jeg læse den værdi over?

Håber der en der kan hjælpe mig med mit lille problem.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2006 - 01:29 #6
hvad skal AccessDataSource1.data("indhold") returnere ?

en string med værdien af kolonne "indhold" første række ?

et array af string med kolonne "indhold"  alle rækker ?
Avatar billede finntoft Nybegynder
19. august 2006 - 13:17 #7
Måske mig der forstår det lidt forkert.

Men har lavet en AccessDataSource der sådan ud:
<asp:AccessDataSource ID="AccessIndhold" runat="server" DataFile="~/database.mdb"
SelectCommand="SELECT [id], [indhold], [overskrift] FROM [sider] WHERE ([id] = ?)">
<SelectParameters>
<asp:QueryStringParameter DefaultValue="1" Name="id" QueryStringField="id" Type="Int32" />
</SelectParameters>
</asp:AccessDataSource>

Så vil jeg gerne have de data ud som står i kolonnen 'indhold', hvis du forstår?
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. august 2006 - 15:20 #8
Du har jo potentielt mange rækker - så det er nok derfor arne spørger som han gør...
Men.... Kan du ikke fortælle hvad det er du ønsker at gøre? - altså hvad er det du vil, siden du har et behov for at få fat i en bestemt værdi?
En datasource giver dig en generisk afkobling imellem din præsentationskontrol og din datakilde, og er derfor ikke en type der giver dig gode muligheder for at arbejde direkte med nogle af delene.
Mvh