Avatar billede darczide Nybegynder
17. august 2006 - 15:25 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Access is Denied på fil (uslettelig)

RA'SGU'!

Jeg har en fil jeg ikke kan komme af med.
Uanset hvad jeg prøver for jeg en access denied tilbage i hovedet.
Jeg kan ikke slette, flytte, omdøbe, ændre attributter på den.
Jeg kan ikke flytte, slette, omdøbe mappen den ligger i.
Filen, ntuser.ini, ligger på en Win 2003 server med NTFS filsystem.
Den ligger i en mappe hvorfra den arver (eller skulle) rettigheder fra.
Ved højreklik - > egenskaber er der kun et faneblad. [General].
[Security] og [Summary] mangler, alle andre filer i biblioteket har dem.
Genstart er ikke rigtigt en mulighed. (Måske det bliver, men der må da være en mulighed for at slette 1 fil uden)

Det jeg har prøvet: (Nogle forsøg er nærmere overtro end sandsynlige, men jeg er snart villig til alt)
1. Prøvet at genskabe rettigheder fra over mappen - Virker ikke!
2. Logge på med Administrator (både lokal og domæne) - Virker ikke!
3. Startet CMD op som System - Virker ikke!
4. del ntuser.ini /F og erase ntuser.ini /F - Virker ikke!
4.1. Del tast, shift+del tast, højreklik slet, shift+H.klik slet vikker klart nok heller ikke.
5. Startet CMD som System, skudt explorer i sænk - Virker ikke!
6. Startet CMD som Administrator, skudt explorer i sænk - Virker ikke!
7. ændret rettigheder/ejerskab på over mappen - Virker ikke!
8. Let modificeret udgave af en Øst Afrikansk regndans. - Virker ikke!
9. 100 meter rullefald på svensk asfalt (Med runde fødder og ingen dansesko). - Virker underligt nok heller ikke!
10. Stå og glo ud i luften som en tåbe…. (Virker aldrig)
11. Ting som jeg ikke kan huske nu/mere… - Virker heller ikke :)

Ting jeg ikke har prøvet:
1. Alt der indebære meget stærk varme.
  (Åbent ild og rødglødende metaller)
2. Stærk magnetisme.
3. Rettelak på skærmen.
  Kan se fra denne post at det ikke virker.. http://www.eksperten.dk/spm/473675
  ...dog kaldet slettelak her, men sikkert det samme, det satser jeg på i hvert fald.

Hvis jeg nu ville prøve en genstart, ikke en chance i (et-sted-jeg-absolut-ikke-er-velkommen), ville jeg nok prøve programmer som MoveOnBoot eller Remove on Reboot.
(Begge set blandt hos snapfiles.com)

htm havde en løsning på et måske lignende problem her: http://www.eksperten.dk/spm/469483
Men desværre virker linket ikke mere og jeg har rodet rundt på div. tweak sider. (uden held)
(Jeg har selvfølelig prøvet de ting der er foreslået i de to spørgsmål jeg henviser til her)

Er der noget jeg glemmer/overser/ikke ved?!?!?!
Avatar billede holmus Nybegynder
17. august 2006 - 15:33 #1
Øhh... Nu kender jeg ikke lige årsagen til at du vil slette ntuser.ini

MEN, ntuser.ini er den fil der benyttes til de lokale bruger profiler. Det er bl.a. her registreringsdatabase for local user ligger. Så uanset om du får den slettet - vil den altid blive genoprettet.

Og du kan ikke slette den, hvis det er den bruger du er logget på med - i dennes profil du forsøger... Det er fysisk umuligt...

Så snart du sletter ntuser.ini fjernes oplysninger om de lokale brugeres brugerprofiler. Så hvis du vil slette den - skal du ind og fjerne de profiler der er på serveren - men du kommer aldrig af med dem alle - da administrator brugeren altid vil have den.

Alternativt skal du koble op til dit c$ share - uden at være logge på selve serveren (altså fra en anden PC) - herfra vil du kunne slette den...

/holmus
Avatar billede darczide Nybegynder
17. august 2006 - 15:40 #2
Ikke korrekt, jeg kan under normale omstændigheder sagtens slette den mens bruger er logget på. (Prøvet blandt andet med min egen normal konto)

Jeg vil slette den fordi der er Access Denied. (Bruger kan ikke logge ordenligt på, han har jo heller ikke adgang til den)

Den skal erstattes af en fra backup'en, som ikke har det problem.

Jeg har prøvet at tilgå den fra en anden maskine, uden at til dele det som drev.
Dette hører til i - Virker ikke afdelingen.

Manglede at skrive i det første:
Jeg kan helle ikke åbne filen (notesblok) - Access Denied

/DarcZide
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2006 - 16:02 #3
Kan du ikke fjerne beskyttelsen med ATTRIB eller også fjerne den hvis du booter op på en diskette / cd således at systemet ikke kører
Avatar billede gratis Nybegynder
17. august 2006 - 16:02 #4
måske ku det være en idé at ta' et kig på synderen med dette lille freeware program "WhoLockMe" http://www.dr-hoiby.com/WhoLockMe/
eller et med mange flere mulighedder "Process Explorer" http://www.sysinternals.com/Utilities/ProcessExplorer.html
Avatar billede kim Nybegynder
17. august 2006 - 16:17 #5
Du må kunne tage ejerskab af filen og så slette den.
Avatar billede darczide Nybegynder
17. august 2006 - 16:58 #6
-> helgec
ATTRIB kan ikke fjerne "beskyttelsen". Jeg er i tvivl om det er en beskyttelse, hvergang man prøver at ændre attributterne for man enten Access Denied eller at der sker ingen ting.
(Attributterne forbliver som de hele tiden har været.)
Jeg vil meget nødigt genstarte. (Bliver mere end normalt upopulær)

-> gratis
Må jeg prøve i morgen, jeg har ikke adgang til filen nu.

-> kim
Nej, filen har mistet alle faneblade under egenskaber, undtagen generel.
Div. promt kommandoer bider heller ikke på.
Avatar billede snowball Novice
17. august 2006 - 17:10 #7
Jeg har haft præcis samme problem for en måneds tid siden, og jeg prøvede også 117 ting uden at det hjalp. Efter en genstart af serveren var problemet løst for så kunne filen slettes uden problemer, så jeg tror du blot spilder tiden og "piner" din server ved at prøve alt mulig andet ;)
Avatar billede darczide Nybegynder
17. august 2006 - 17:25 #8
-> snowball
Jeg tror desværre du har ret, men jeg håber det ikke :)

Jeg tror jeg kommer til at se om jeg ikke kan lokke et lille weekend reboot ud af de andre :)
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2006 - 17:52 #9
Et vildt skud som jeg ikke selv tror på - "INSERT" er en Linux live-cd med R/W for NTFS - boot op på INSERT på en anden computer på netværket - kopier omtalte mappe - slet omtalte fil - se om serveren vil acceptere at du vælger at overskrive den genstridige mappe med den redigerede.
Ps. la`vær med at komme med formanrnde ord om at jeg er tosset i hovedet med at foreslå så`n noget - til tider kan der da komme de mest utrolige resultater ud af en åndsvag handling
Avatar billede darczide Nybegynder
17. august 2006 - 18:02 #10
-> helgec
Jeg tror ikke du er tosset i hovedet, alt er/kan være muligt. :)

Problemet er at jeg ikke kan kopier eller lign... men måske fra en linux CD..
Må afprøves i morgen når jeg atter har adgang til filen.

Mon Ubuntu Live har NTFS R/W?!, kan huske jeg har sådan en liggende et sted.
Alternativt kan jeg prøve med min Suse installation på min bærbar måske?!?
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. august 2006 - 18:07 #11
Jeg tror bare du skal forsøge snowballs forslag. At egenskaber ikke givet noget, plejer at være fordi system ikke kan finde filen
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2006 - 18:17 #12
Det er min personlige opfattelse at den eneste Linux distro der har en "troværdig" write access til NTFS er INSERT (50 Mb)
Avatar billede darczide Nybegynder
17. august 2006 - 18:34 #13
Jeg går på jagt efter INSERT i morgen og tester...

Ellers er der kun den lede reboot tilbage vel..
(Pokker med alle de rettigeheder og muligheder man har, at man ikke kan slette en enkel dum lille fil)

Smutter for idag, jeg lader hører fra mig.
Avatar billede darczide Nybegynder
18. august 2006 - 11:43 #14
Jaja.. .jeg overgiver mig og fik en genstart af server ført i gennem.
(At det så først sker på søndag er en anden snak)

-> gratis
Desværre hjalp de programmer ikke rigtigt noget, men er da blevet rigtig glad for ProcessExplorer... den kan da ellers give en del info om div. processer.

-> helgec
Det lykkeds mig ikke rigtigt at komme igennem med INSERT, rendte ind i rettighed/domæne problemer. (Og gad tilsidst ikke kæmpe mere, havde fået en genstart igennem)

Hvis point er interresante, har jeg lige udtænkt denne ordning: :)
snowball 30 - for at bringe den "rigtige" løsning på mit problem.
ksoren 15 - for at følge op på den.
helgec 10 - for ikke at overgive sig til reboot :)
mig 5 - trøste point fordi jeg bliver nød til at reboote :)
(snowball for ikke helt alle, fordi jeg ville jo ikke reboote til at starte med)

Fair?!? (kast evt. lige et svar)
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2006 - 12:18 #15
Jeg springer over, men hvis du gider (ved lejlighed) lige forklare lidt nærmere hvad du mener med "rendte ind i rettighed/domæne problemer" Vi kan jo kun blive klogere hvis vi får problemerne beskrevet (og prøver på at løse dem)
Avatar billede darczide Nybegynder
21. august 2006 - 08:38 #16
Ok, hvis ingen vil have point, så tager jeg dem da bare selv :)

Kort omkring problemet med INSERT:
Jeg fik problemer med få de rigtige rettigheder, da jeg aldrig fik den tilmeldt domænet.
Sikkert mig der fik kluderet et eller andet og jeg kæmpede ikke så hårdt for det, idet genstarten var blevet "vedtaget".

/DarcZide
Avatar billede snowball Novice
21. august 2006 - 09:41 #17
Det var da en lidt kort frist - især set i lyset af at det var over en weekend ;)