Avatar billede wan31 Nybegynder
16. august 2006 - 02:33 Der er 11 kommentarer

fejl med fopen

Efter hvad jeg kan forstå, så skulle det være muligt at linke til at fil med fopen på flere måder, bla.

1. $file = (fopen('Fil.txt', 'r'));
2. $file = (fopen('/mappe/Fil.txt', 'r'));
3. $file = (fopen('http://localhost/Fil.txt', 'r'));

Jeg køre mit PHP på den seneste Apache server.
Den eneste metode jeg kan få til at virke, er metode 1.
Hvis jeg prøver en af de andre to metoder, hvilket er en nødvendighed da det er en included fil, får jeg en hel række fejl medd. om at filen ikke kan findes mm...

Nogen der kan hjælpe???
Avatar billede expnet Seniormester
16. august 2006 - 02:42 #1
Du skal huske at mappen og filen der skal tilgås skal have chmod på 777 både mappe og fil...

chmod("mappenavn",0777);
chmod("filnavn",0777);

det er mit bud
det tro jeg vil løse dit problem
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2006 - 04:04 #2
prøv bare:
$file = fopen("fil.txt", "r");
Avatar billede nielle Nybegynder
16. august 2006 - 08:13 #3
Med mindre at du har problemer med privilegier, så burde dette virke:

$file = fopen('./mappe/Fil.txt', 'r');

(under forudsætning af at "mappe" er et underbibliotek af den mappe hvorfra scriptet køres.
Avatar billede wan31 Nybegynder
16. august 2006 - 12:06 #4
Jeg kan satens bruge Fil.txt, mappe/fil.php og ../fil.php ... Det er når jeg vil have den til at starte fra root mappen og arbejde sig ind (/mappe/fil.php) at det går galt
Avatar billede wan31 Nybegynder
16. august 2006 - 12:14 #5
jeg får bare denne fejl, Ingen sådan fil eller filkatalog in....
Avatar billede nielle Nybegynder
16. august 2006 - 12:14 #6
Når du siger "rodmappen", er der så websites rodmappe eller serverens rodmappe? Den sidste har dit script næppe adgang til at kunne tilgå.
Avatar billede wan31 Nybegynder
16. august 2006 - 12:20 #7
Hvad er det precist fopen gør med den sti man putter i?
Hvis den selv finder URLen til den mappe filen bliver læst i, og lægger min sti oveni, vil det være klart det ikke virker.

Eks. hvis den laver en sti der hedder http://localhost/mappe/
Og så kommer jeg og putter /mappe/mappe2/fil.php oveni, eller http://localhost/mappe/mappe2/fil.php

Det vil jo give en sti der hedder http://localhost/mappe/http://localhost/mappe/mappe2/fil.php
Avatar billede wan31 Nybegynder
16. august 2006 - 12:21 #8
Jeg mener den mappe man normalt havner i hvis man bruger "/"
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
16. august 2006 - 12:41 #9
mappen "/" er den mappe man læser scriptet fra.. Undermapper: ./en/to/ og den anden vej: ../../ (2 mapper tilbage)
Avatar billede wan31 Nybegynder
16. august 2006 - 12:48 #10
Ja det ved jeg godt. Men jeg skal have indcluded en fil i flere filer med fopen.
Så jeg skal have den til at starte fra root, og gå indad... Jeg har kikket rundt på nettet, og alle steder står der at alle path metoder skulle virke. Men /mappe og http://localhost/mappe virker ikke hos mig
Avatar billede wan31 Nybegynder
16. august 2006 - 15:50 #11
Når, men lavede en function der selv finder ud af at lave /Mappe/Mappe1/Fil.txt om til enten ../Mappe1/Fil.txt, Mappe1/Fil.txt eller Fil.txt alt efter hvilken sti filen har når den bliver included... Og det virker fint

Forstår bare ikke at det ikke vil virke på den normale mode.
Det burde det gøre