Avatar billede merada Nybegynder
10. august 2006 - 14:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SQL-sætning, tælle!!

Jeg har en tabel hvor i jeg har oprettet forskellige varer.
De her varer bliver leveret af en grossist!

Jeg har flere varer med samme grossist og jeg vil nå gerne lave en sql-sætning, hvor jeg viser de 25 grossister som levere mig flest varer.. Kan jeg gøre det?

Jeg vil også gerne i mit output vise HVOR mange vare..

Nogen som kan/vil hjælpe mig?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2006 - 14:17 #1
select count(*) as antal,grossistnummer from dintabel group by grossistnummer order by antal desc limit 25
Avatar billede merada Nybegynder
10. august 2006 - 14:32 #2
hmm.. Ja. Det må være derhenad, men jeg vil ikke selv indtaste navnet på grossisten!
-Men have vist de 25 som levere flest vare!??

Kan jeg gøre det?
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
10. august 2006 - 14:35 #3
den funktion erikjacobsen skriver viser dig da også de 25 der leverer mest. Da den først tæller op på antal, på hver grossist, og dernæst sorterer dem efter dem der har højest antal og så kun viser de 25 første... er det ikke det du vil ? (Håber det er korrekt nu jeg skriver det ;) )
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2006 - 14:42 #4
Ja, hvad er problemet ?
Avatar billede merada Nybegynder
10. august 2006 - 14:50 #5
Jo. Det er det jeg vil. Jeg har åbentbart ikke gennemskuet det som blev skrevet til mig! I sql-sætningen; Hvad betyder antal?? Antal hvad??
Avatar billede merada Nybegynder
10. august 2006 - 14:58 #6
ahhh.. jeg er med..
erikjacobsen - smid mig et svar:-)
Jeg er meget glad for hjælpen - tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2006 - 15:03 #7
Fint nok. Men jeg samler slet ikke på point, tak.

Antal er bare et navn for det tal, der bliver regnet ud i count(*). Det er li'som med børn - har man mange af dem er det nemmere at råbe "Kurt, det må du ikke", end "Barn nummer 3, det må du ikke".
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2006 - 15:04 #8
Det jeg mener er bare, at i det programmeringssprog du har bagved, kan du sikkert referere til feltet som nummer 0, således at du ikke behøver at navngive det.
Avatar billede merada Nybegynder
10. august 2006 - 15:07 #9
*gggg* Morsomt.. Nå, du mener alligevel det er nemmere at kalde sådan?
Jeg har ikke nogen børn - så jeg kan ikke tale med, men tak for rådet, jeg skal huske det når det skal være min tur;-)

-Og tak for forklaringen, jeg skulle åbentbart lige kigge på det lidt inden jeg fandt ud af at jeg spurgte dumt!

Jeg vil gerne give dig point'sne!! Hvorfor vil du ikke have dem!?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 2006 - 15:11 #10
Jeg samler ikke på dem. Hvis ikke andre har bidraget med noget du vil belønne, så svar selv og accepter eget svar.
Avatar billede merada Nybegynder
10. august 2006 - 15:35 #11
hmpf
Avatar billede merada Nybegynder
10. august 2006 - 15:35 #12
svar