Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 10:01 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk oprettede kommentar-felter ?

Hej eksperter

Jeg roder med et lille system, der skal understøtte registreringen af Noter (huskesedler). En huskeseddel kan f.eks. være, at man skal huske at ringe til en bestemt person.

Da jeg er helt ny udi web prg., håber jeg I kan hjælpe mig lidt påvej.

Jeg har valgt at bruge et gridview til at vise alle Noter på listeform.

Ved at vælge en note, skal der åbnes et detaljeret view, hvori det skal være muligt at editere notens informationer. Til dette har jeg tænkt mig at opbygge en ny side, som der indeholder et FormView med notens informationer.

Synes I dette lyder fornuftigt?

Udover ovenstående, så har jeg tænkt mig, at der skal vises kommentarfelter under formviewet. En Kommentar er tænkt som en note til Noten.

Jeg forestiller mig, at enhver kommentar er opbygget på følgende måde:

- En form for tekstbox hvori kommentaren skrives (som udgangspunkt skal boxen ikke være editerbar).
- Over tekstboxen skal forfatterens navn anføres + oprettelsesdatoen
- Nedenunder tekstboxen skal der være en "rediger" og en "slet" knap

Jeg forestiller mig at tekstboxen til en kommentar har ca. samme str., som den box man indtaster informationer i, når man stiller et spørgsmål har på eksperten.

Som udgangspunkt regner jeg med at præsentere fem kommentarer under en note, og at de nyeste kommentarer vises øverst/først. Det er altså nødvendigt at kunne bladre til en ny side, hvor der kun vises ældre kommentarer, hvis antallet af kommentarer overstiger fem.

Jeg håber I har forslag til, hvordan jeg kan komme videre med den netop beskrevne struktur.

På forhånd tak

vh/ dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. august 2006 - 10:13 #1
Jeg synes da at det lyder som om du har en fin plan .... Hvad er det du synes du ikke kan komme igang med?
Mvh
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
08. august 2006 - 10:13 #2
Hvorfor benytter du ikke bare et master detailsview ?
se evt her:
http://www.asp.net/QuickStart/aspnet/doc/ctrlref/data/detailsview.aspx

I det detailsview som du laver kan du lave et template field som indholder en repeater eller et gridview som viser kommentarer til noten.
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. august 2006 - 10:16 #3
Jeg går ud fra at det er pga. af nogle ui-krav, men hvorfor må kommentarfeltet ikke være inde i dit formview?
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 11:26 #4
Hej begge to.

Min tanke var at spille bolden op mod nogen, så jeg ikke bevæger mig afsted i en uhensigtsmæssig retning.

Jeg har ui-ideer, men alt er til diskussion :)

Min begrænsede forståelse af form-view såvel som details-view, er at begge controls viser en enkelt record fra et datasource.

Både en note og en kommentar optræder som selvstændige records, så derfor forestillede  jeg mig ikke kommentarfelterne skulle være inde i formviewet til noten.

En anden grund til at jeg ikke forestillede mig kommentarerne inde i notens formview, er at man skal kunne "redigere" "noten" og den enkelte "kommentar" uafhængigt af hinanden.

Lyder det fornuftigt?

Kan det evt. være løsningen at definere et formview til brug for kommentarer, og så oprette flere dynamisk? Skal man evt. bruge en repeater? I så fald kunne jeg godt bruge en ledetråd.

Spørger jeg for meget, og bliver jeg derfor sendt i seng uden pandekager :)

vh spørge Jørgen
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. august 2006 - 13:44 #5
:o)
Kan du ikke uploade en tegning med et par kommentarer på, så vi bedre kan se hvad det går du på?
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 14:35 #6
Hej snetpnet

Jeg arbejder på sagen. Har et udkast klar om en times penge.

/dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. august 2006 - 14:43 #7
Roger :o)
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 15:52 #8
Hej snepnet

Så fik jeg endelig lavet et visuelt udkast.

Det kan ses her: http://www.derdres.dk/notes.JPG

Jeg håber det giver et lidt bedre indblik i min idé. Hver enkelt note står i relation til en eller eller flere kommentarer.

jeg venter i spænding

/dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. august 2006 - 16:23 #9
Ah ja - umiddelbart ligner det et DetailsView/FormView + en repeater.
Mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. august 2006 - 16:25 #10
Hvis du har et datagrundlag jeg kan bruge, kan jeg godt lave et eksempel til dig lidt senere.
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 16:38 #11
Hej snepnet

Det vil være guld værd.

Hvordan skal jeg overføre datagrundlaget til dig - zippe og så på domænet?

vh/ dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. august 2006 - 16:53 #12
Ja - det ville være fint.
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 17:25 #13
Hej snepnet

Så har jeg zippet løs.

Er jo ret grøn ud i det hele, så jeg er spændt på, om du modtager noget der er fyldestgørende. Gør du ikke det, så udstik gerne ordre, så skal jeg forsøge at parere i det omfang jeg kan følge med :)

filerne er her: www.derdres.dk/snepnetFiles.zip

/dresen
Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 17:53 #14
Hej snepnet

Jeg kommer til at være væk fra min computer i den næste time.

mvh/ dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. august 2006 - 17:57 #15
Bare iorden ... har lidt ballade med at får det op at køre, og jeg smutter også her om lidt.
Jeg skal nok lade høre fra mig.
Mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. august 2006 - 17:59 #16
Du har sendt mig en masterdatabase .... kan du ikke sende den database du bruger... Jeg kan ikke attache en master til.
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 19:20 #17
Hej igen

Tænkte nok at der kunne opstå problemer omkring dette. Kan du guide mig lidt i den rigtige retning. Hvor er det jeg skal lede henne?

Jeg har installeret sqlserver 2000

vh/ dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. august 2006 - 19:30 #18
Du kan bare gøre det, at du detacher din applikationsdatabase på sql-serveren, og sender mig en kopi af filen... Så kan jeg bare attache den her.
Du kan gøre det ved at højreklikke på databasen inden fra manageren og vælge detach (kan godt være at du skal vælge noget All tasks først i contextmenuen før det dukker op).
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 19:33 #19
ok, det ser jeg lige på.

tak
Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 20:04 #20
Hej snepnet

Jeg tror jeg har gjodt i nælderne. Det tyder på, at jeg ikke har navngivet min database ved oprettelse, og at det er derfor basen er navngivet "dresworknote.master.dbo".

Det ser ud som følger: http://www.derdres.dk/database.JPG

Som du kan se, så har jeg lige oprettet en ny database, som jeg har navngivet "dresworknote.Test.dbo".

Er det til at løse? Er en løsning evt. at overføre filerne til databasen "Test"? Du skal nødig bruge alt din tid, på mine opsætningsproblemer :]

mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
08. august 2006 - 21:40 #21
Hej snepnet

Jeg har oprettet tabellerne i Test-databasen i stedet.

Hvad skal datagrundlaget omfatte, hvis det skal være nemmest for dig. Kun databasefilen, eller evt. også et dataset?

Her er databasefilen: http://www.derdres.dk/Test.zip

mvh/ dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
09. august 2006 - 00:20 #22
Hmmm... det går ikke så godt - kan ikke rigtig stille noget op med filen.
Har du en messengeraccount - så kan vi lige skrives ved der og se om vi kan få basen overdraget.
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
09. august 2006 - 00:36 #23
Hej snepnet

Du kan finde min messenger mail her: www.derdres.dk/msn.txt

Er jeg for paranoid ? :D

/dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
09. august 2006 - 00:57 #24
Næh - det synes jeg ikke :o)
Du kan godt fjerne filen igen.
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
09. august 2006 - 10:54 #25
Hej igen

Jeg blev ramt af ekspertens vedligeholdelsesgrænse (kl 03.30 - 04), så det er derfor jeg ikke har skrevet før nu.

Filen ligger på følgende adresse: http://www.derdres.dk/TestDatabase.zip

Jeg skal løbe rundt i dag, da jeg skal på ferie i morgen tidlig. Jeg vil forsøge at være online ind i mellem det hele.

mvh/ dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
09. august 2006 - 23:53 #26
Du kan få et skelet op at køre med sådan noget her:

<asp:DetailsView
    ID="DetailsView1"
    runat="server"
    AutoGenerateRows="True"
    DataKeyNames="id"
    DataSourceID="NoteDataSource">
</asp:DetailsView>
<asp:ObjectDataSource
    ID="NoteDataSource"
    runat="server"
    SelectMethod="GetNoteById"
    TypeName="NoteHandlerDatasetTableAdapters.NotesTableAdapter">
    <SelectParameters>
        <asp:QueryStringParameter
            DefaultValue="-1"
            Name="noteId"
            QueryStringField="noteId"
            Type="Int32" />
    </SelectParameters>
</asp:ObjectDataSource>
<br />
<asp:Repeater
    ID="UxAdditionalNotes"
    runat="server"
    DataSourceID="AdditionalNotesDataSource">
<ItemTemplate>
    <hr />
    <asp:Label
        ID="lblText"
        runat="server"
        Text='<%# Eval("text") %>'>
    </asp:Label>
    <hr />
    </ItemTemplate>
</asp:Repeater>
<asp:ObjectDataSource
    ID="AdditionalNotesDataSource"
    runat="server"
    SelectMethod="GetAdditionalNotes"
    TypeName="NoteHandlerDatasetTableAdapters.AdditionalNotesTableAdapter" >
    <SelectParameters>
        <asp:QueryStringParameter
            DefaultValue="-1"
            Name="noteId"
            QueryStringField="noteId"
            Type="Int32" />
    </SelectParameters>
</asp:ObjectDataSource>

Nu hopper jeg så på tableadapterene direkte, og du har jo så dit bll som du kan gå igennem istedet.

Siden henter et noteId i querystring, så du kan jo lave en liste over notes der linker videre til detailssiden sådan her:

<asp:GridView
    ID="GridView1"
    runat="server"
    AutoGenerateColumns="True"
    DataKeyNames="id"
    DataSourceID="ObjectDataSource1">
    <Columns>
        <asp:HyperLinkField
            DataNavigateUrlFields="id"
            DataNavigateUrlFormatString="Details.aspx?noteId={0}"
            Text="Vis detaljer" />
    </Columns>
</asp:GridView>
<asp:ObjectDataSource
    ID="ObjectDataSource1"
    runat="server"
    SelectMethod="GetData"
    TypeName="NoteHandlerDatasetTableAdapters.NotesTableAdapter">
</asp:ObjectDataSource>

Mvh

Avatar billede snepnet Nybegynder
09. august 2006 - 23:54 #27
Så har du måske noget at starte på?
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
17. august 2006 - 16:24 #28
Hej snepnet

Så er jeg hjemme fra ferie igen. Mange tak for ovenstående kode, det vil jeg hygge mig med i aften.

Jeg vender tilbage.

vh/ dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
17. august 2006 - 22:51 #29
Det gør du bare :o)
- Håber du havde en god ferie.
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
29. marts 2007 - 20:46 #30
Hej Snepnet.

Så utaknemmeligt ikke at få lukket spørgsmålet ned, og få tildelt dig dine point.

Tak for det fine input, det var et rigtig godt udganspunkt.

mvh/ Andreas
Avatar billede dresen Nybegynder
29. marts 2007 - 20:47 #31
svar
Avatar billede dresen Nybegynder
29. marts 2007 - 20:49 #32
Hehe ... havde glemt hvordan man tildeler point.

Læg et svar, så tildeler jeg point til dig.

/dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. marts 2007 - 22:15 #33
Jamen du får da et svar her så :o)
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
09. april 2007 - 13:28 #34
god påske :]
Avatar billede snepnet Nybegynder
09. april 2007 - 14:41 #35
I lige måde :o)
Skal du ikke med her:
http://www.eksperten.dk/spm/771533
Mvh