Avatar billede franzy Nybegynder
08. august 2006 - 00:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

WinINet og POST

Ey

Jeg sider og leger med Dephi og WinINet API. Overordnet prøver jeg at lave en mindre crawler. Jeg er dog stødt ind i et problem:

For at "komme videre" på nogen sider skal jeg sende POST data. Hvordan gør jeg det? Jeg har prøvet lidt af hvert men det ser ikke ud til at fungere.

I øjeblikket ser koden således ud:

function TCrawlForm.DownloadFile(DownloadFrom, SaveTo, sPost : string):boolean;
const
  BufferSize = 1024;
var
  hSession, hURL, hConnection: HInternet;
  Buffer: array[1..BufferSize] of Byte;
  BufferLen: DWORD;
  f: File;
begin
  Result := False;
  hSession := InternetOpen(PChar(ExtractFileName(Application.ExeName)), INTERNET_OPEN_TYPE_PRECONFIG, nil, nil, 0);
  if sPost<>'' then
    hConnection := InternetConnect(hSession, PChar('tagdataserver'), INTERNET_DEFAULT_HTTP_PORT, nil, PChar('HTTP/1.0'), INTERNET_SERVICE_HTTP, 0, 0);
  try
    if sPost<>'' then
      begin
        hURL := HttpOpenRequest(hConnection,PChar('POST'),PChar(DownloadFrom),PChar('HTTP/1.1'),nil,0,0,0);
        HttpSendRequest(hURL, nil, 0, Addr(sPost), Length(sPost));
      end
    else
      hURL := InternetOpenURL(hSession, PChar(DownloadFrom), nil,0,0,0);

    try
      AssignFile(f, SaveTo);
      Rewrite(f,1);
      repeat
        InternetReadFile(hURL, @Buffer, SizeOf(Buffer), BufferLen);
        BlockWrite(f, Buffer, BufferLen);
      until BufferLen = 0;
        CloseFile(f);
      Result:=True;
    finally
      InternetCloseHandle(hURL);
    end;
  finally
    InternetCloseHandle(hSession);
  end;
------

Meningen med ovenstående funktion er at sende POST dataen i variablen sPost til serveren (DownloadFrom) og derefter gemme HTML siden i SaveTo.

Alt fungere som det skal men kun når sPost = ''.
Altså er der noget galt med min håndtering af InternetConnect(), HttpOpenRequest() og/eller HttpSendRequest().

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede a_nor Nybegynder
08. august 2006 - 08:50 #1
Uden nærmere kendskab til HttpSendRequest er der vel noget galt i din linie:

  HttpSendRequest(hURL, nil, 0, Addr(sPost), Length(sPost));

sPost bliver ikke overført som pChar
Avatar billede franzy Nybegynder
08. august 2006 - 14:00 #2
hmm, ja, det giver lidt mere mening at skrive PChar() i stedet for Addr(), eller nu er jeg hvertfald mere sikker på hvad fanden PChar egentlig er for noget :D.

Men det hjalp dog stadig ikke :/ .
Avatar billede a_nor Nybegynder
08. august 2006 - 14:35 #3
du må lige lave en nulltermineret streng:

Var SNull: Array[0..255] of char;

flytte indholdet derover

StrPCopy(SNull,sPost);

og så bruge SNull i kaldet. (ikke noget med addr)

mvh Anders
Avatar billede franzy Nybegynder
08. august 2006 - 16:00 #4
Nu ser kaldet således ud:

HttpSendRequest(hURL, nil, 0, StrPCopy(SNull,sPost), Length(SPost));

Det fungerede stadig ikke. Jeg tænkte så der måtte være noget med Length(sPost), så jeg har prøvet både med +1 og -1 samt sende længden af SNull med. Ingen gav resultat. Jeg har også prøvet at "rense" SNull (altså sætte alle tegn til #0) inden den får sPost's indhold.

Windows sender False/0/error eller hvad den nu har lyst til at sende tilbage.

btw så var der en af 0'erne i HttpOpenRequest som skulle være en nil, men det fandt Delphi åbenbart selv ud af at lave om.
Avatar billede franzy Nybegynder
08. august 2006 - 16:45 #5
Jeg har rodet lidt med noget GetLastError() ect. og den melder følgende fejl (copy+paste fra msdn):

ERROR_INTERNET_NAME_NOT_RESOLVED
12007
The server name could not be resolved.

Så må det vel være i InternetConnect() der er problemmer da anden parameter er "ServerName". Kan jeg mon så bare skrive min egen IP eller kan dette servernavn findes?

... lol jeg lyder som en noob her :D
Avatar billede franzy Nybegynder
08. august 2006 - 16:48 #6
hmm... IP'en fungerede...

smid lige et svar a_nor for jeg kom videre med min delphi viden ;) .
Avatar billede a_nor Nybegynder
08. august 2006 - 18:51 #7
OK,

Får næsten lyst til at rode lidt med de der http-kald, men har ikke alt for meget tid :-((

Husk lige at det kan være fælles memory der bruges. Længdeangivelsen fortæller da hvor meget plads du har reserveret. Derfor bedre med ..,sNull,..) og ikke functionkaldet direkte i parameterlisten.

God fornøjelse!