Avatar billede jcah Nybegynder
04. august 2006 - 15:56 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Simpel digital underskriftsindsamling

Hejsa

Jeg vil meget gerne lave en simpel underskriftsindsamling. Håbede på at kunne finde et script på nettet, men det er ikke rigtigt lykkedes.

Min viden om programmering er desværre yderst begrænset.
Så vil høre om der er nogen der kan hjælpe med, hvordan jeg griber det lettest an.

Den må meget gerne være lige så simpel (el. simplere) som www.kloverkarreen.dk

Mange tak :-)
Avatar billede michaeltryl Seniormester
04. august 2006 - 16:23 #1
kan du selv opsætte en database og hvor hvilke data vil du indsamle
Avatar billede michaeltryl Seniormester
06. august 2006 - 18:04 #2
jeg vil godt hjælpe dig, men det kræver at du skriver hvilke data du vil indsamle.
Avatar billede jcah Nybegynder
07. august 2006 - 09:22 #3
Hejsa - jeg vil gerne indsamle underskrifter som de gør på førnævnte hjemmeside. Dog må det gerne være mere simpelt - så man fx skriver hele sit navn i ét felt - i stedet for 2. Og jeg behøver ikke mail adresse.
Og man behøver heller ikke komme til en ny side - det kan sagtens "bare" ligesom denne: http://www.michaelv.dk/index.asp?main=anbefalere
Jeg er ikke den store haj til programmering... mildt sagt. Min erfaring ligger i grafik og flash.
:-)
Avatar billede jcah Nybegynder
07. august 2006 - 09:23 #4
- dog må den gerne kunne tælle hvor mange der har "underskrevet" - ligesom på kloverkarreen.dk
Avatar billede michaeltryl Seniormester
07. august 2006 - 09:33 #5
okay jeg prøver at kigge på noget i løbet af idag.
du har adgang til mysql admin på din side.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
07. august 2006 - 09:38 #6
i din mysql kan du starte med at oprette denne tabel

CREATE TABLE `underskrift` (
`underskriftID` INT AUTO_INCREMENT ,
`navn` VARCHAR( 255 ) NOT NULL ,
`alder` VARCHAR( 255 ) NOT NULL ,
`by` VARCHAR( 255 ) NOT NULL ,
PRIMARY KEY ( `underskriftID` )
) TYPE = MYISAM ;

kopier ovnstående
log ind i admin delen af mysql og vælg din database i venstre side
øverst trykker du på SQL
indsæt koden i den store tekstboks og klik på udfør
nu er tabellen oprettet

koden til siden kommer senere idag
Avatar billede jcah Nybegynder
07. august 2006 - 14:09 #7
Fedt - det er super spændende!
Avatar billede michaeltryl Seniormester
07. august 2006 - 21:35 #8
så er den klar men der er en rettelse til tabellen
den skal se sådan ud

CREATE TABLE `underskrift` (
`underskriftID` INT AUTO_INCREMENT ,
`navn` VARCHAR( 255 ) NOT NULL ,
`alder` VARCHAR( 255 ) NOT NULL ,
`postby` VARCHAR( 255 ) NOT NULL ,
PRIMARY KEY ( `underskriftID` )
) TYPE = MYISAM ;
Avatar billede michaeltryl Seniormester
07. august 2006 - 21:36 #9
koden til siden er her
Avatar billede michaeltryl Seniormester
07. august 2006 - 21:37 #10
ups prøver igen (husk at ændre oplysninger i opret forbindelse sådan de passer til din database)

<?
//skab forbindelse til databasen
mysql_connect("localhost", "brugernavn", "kode her") or die(mysql_error());
mysql_select_db("michaelkni") or die(mysql_error());
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title></title>
</head>

<body>
<FORM name="underskrift" method="POST" ACTION="underskrift.php">
<table>
    <tr>
        <td>Navn (for og efternavn):</td>
        <td><input name="navn" size="30"></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Alder:</td>
        <td><input name="alder" size="10"></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>post nr. og By: </td>
        <td><input name="postby" size="30"></td>
    </tr>
</table>
<input class="inputknap" type="submit" value="Send">
<input class="inputknap" type="reset" value="Nulstil"></h3>

</form>
<?
//hent indhold fra formular
$navn = $_REQUEST["navn"];
$alder = $_REQUEST["alder"];
$postby = $_REQUEST["postby"];

//tjekker om der er skrevet noget i formularen
if(!empty($navn) && !empty($alder) && !empty($postby))
{
//indsæt data i databasen
    mysql_query("INSERT INTO underskrift (underskriftID, navn, alder, postby)
    values(0,'$navn', '$alder', '$postby')") or die(mysql_error());
echo "Din underskrift er nu tilføjet";
  }
?>
<br><br>
<?
        // tæller antal poster i databasen
$tael = mysql_query("SELECT COUNT(*) AS antal FROM underskrift") or die(mysql_error());
$row = mysql_fetch_array($tael);
echo "<b><h2>Der er i øjeblikket ".$row[antal]." underskrifter</h2></b>"
?>
<br><br>
<?
$underskrifter = mysql_query("SELECT * FROM underskrift ORDER BY `underskriftID` ASC");
while ($d = mysql_fetch_assoc($underskrifter))
{
  echo $d['navn'];
  echo ", ";
  echo $d['alder'];
  echo " år, ";
  echo $d['postby'];
  echo "<br />";

}
?>

</body>

</html>
Avatar billede michaeltryl Seniormester
07. august 2006 - 21:38 #11
må jeg spørge hvad du vil samle underskrifter til
Avatar billede michaeltryl Seniormester
07. august 2006 - 21:39 #12
Avatar billede michaeltryl Seniormester
07. august 2006 - 21:42 #13
hvis du vil have de nyeste underskrifter til at stå øverst
skal du ændre denne linie

$underskrifter = mysql_query("SELECT * FROM underskrift ORDER BY `underskriftID` ASC");

til

$underskrifter = mysql_query("SELECT * FROM underskrift ORDER BY `underskriftID` DESC");
Avatar billede michaeltryl Seniormester
08. august 2006 - 17:56 #14
har du fået det til at virke?
Avatar billede jcah Nybegynder
08. august 2006 - 23:58 #15
Det er ser sådan ud :-) Synes det er rigtigt spændende - og kan også se en mening i alle koderne, så tror nærmest også jeg har lært noget!
Vil gerne bruge underskriftindsamlinger til flere ting - men i første omgang er det fordi vi er nogle der er rigtigt trætte af elendige tog og skinner i Danmark - og gerne vil have Transportministeren til at tage erfære.

Jeg skal vist bruge et svar - for at du kan få dine velfortjente point!
Avatar billede michaeltryl Seniormester
09. august 2006 - 07:31 #16
her er et svar.
skriver du et link herinde når den er oppe at køre for det vil jeg godt skrive under på
Avatar billede jcah Nybegynder
10. august 2006 - 10:55 #17
Skal nok smide et link - Jeg siger tak for din hjælp!