Avatar billede ladze Nybegynder
03. august 2006 - 21:12 Der er 7 kommentarer

Mega langsom opstart

Hej.

Min søster har lige fået ny bærbar, med home edition.
Problemet er at den starter rigtig langsomt op.
- Noget langsommere end hendes gamle stationære, der kun havde halvt så mange ram (512) og en noget mindre processor.

Hvad kan det skyldes?
Og passer det at man ikke får hurtigere opstart af at skifte til xp pro?

Håber virkelig I ka' hjælpe mig
Mvh.
Lasse
Avatar billede hcma Novice
03. august 2006 - 21:17 #1
det kan være en masse unødvendige ting som starter op sammen med styresystemet. det ses desværre alt for tit på præinstallerede pc'ere.
Prøv at gå ind i: Start -> Kør -> skriv  msconfig -> vælg så fanebladet start og se om der ikke er noget som kan undværes i opstartsfasen
Avatar billede nicer Nybegynder
03. august 2006 - 21:25 #2
Jo flere filer der ligges på C:\ (windows drevet) jo langsommere blir den osse om at starte op (ved loading screen)

Med start af programmer og sådan er det som hcma siger helt rigtigt :)
03. august 2006 - 22:32 #3
Avatar billede ladze Nybegynder
03. august 2006 - 22:56 #4
mange tak, kigger lige på link.
Avatar billede thov Forsker
04. august 2006 - 12:50 #5
Er det en Dell, så fjerner du det preinstallerede 'crap' med denne de-crapifier:
http://danborg.org/spy/download/rem_ms_dell.exe

Defragmentering af sidefilen:
http://www.sysinternals.com/Utilities/PageDefrag.html
Sæt den til at køre ved næste genstart.

Tjek om BootDefrag er aktiveret- Start – Kør, skriv: Regedit
Klik dig ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Dfrg\BootOptimizeFunction
Kig i højre vindue, og se om værdien står til Y
Hvis den står til N, skift til Y
Luk Regedit på X i øverste højre hjørne, og genstart

Hvis du ikke ved, hvad programmerne i msconfig-listen står for, kan du hente denne
Startup Inspector: http://www.windowsstartup.com/startupinspector.php
Der får du en beskrivelse, af de forskellige programmer. I Startup Inspector skal du trykke på Consult.
Avatar billede hcma Novice
04. august 2006 - 14:43 #6
ladze >>  bare til orientering:  et svar = løsning/mulig løsning
Avatar billede ladze Nybegynder
04. august 2006 - 23:58 #7
thov - Det er en HP - takker, vender tilbage når jeg har prøver.
hcma - okay, så blev jeg dét klogere :)