Avatar billede grafikeren Nybegynder
01. august 2006 - 01:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk variabel navn

Hej.

Jeg har brug for at navngive en variabel dynamisk.

Prøv at se følgende forkorte kode eksempel:
e_1=SSAddTopLevelMenu("...")
SSAddMenuItem , e_1, ""

Jeg har brug for at variablen e_1 har et dynamisk navn - så den fx hed e_2 e_3 etc. Den får navnet fra databasen rsSQL("id"). Så hvis man kunne skrive: e_&rsSQL("id") = ... , så ville det jo være perfekt.

Er der en work around? Er kørt lidt træt i det. Jeg kan vel lave en eller anden form for slave variabel som henviser til e_x. Det er for lang tid siden jeg har skrevet ASP.

:o)
Avatar billede miqe Nybegynder
01. august 2006 - 02:26 #1
Avatar billede grafikeren Nybegynder
01. august 2006 - 08:50 #2
Naturligvis!

Fik lige en nedsmeltning i går. Tak for hjælpen! :o
Avatar billede softspot Forsker
01. august 2006 - 08:51 #3
Du har so jeg ser det mindst 3 muligheder:

1. brug execute til at definere og erklære dine variable

2. bruge et array som mige nævner

3. bruge et dictionary-objekt (som er en variant af array-modellen)

Ad 1.:
Med execute-funktionen (som er standard VBScript) kan du generere og udføre script "on the fly" som f.eks.:

Execute "Dim e_" & rsSQL("id")
Execute "e_" & rsSQL("id") & " = SSAddTopLevelMenu(""..."")"

parameteren til Execute er altså blot en streng som indeholder vbscript-kode, så pas på med strengafgrænsere (det er derfor jeg har brugt dobbeltanførselstegn i værditildelingen).

Ad 2.:
Et array kan indeholde variabelværdier som du kan finde frem ved et indeks. Denne metode er lidt mindre intuitiv, men da du i forvejen benytter tal i dit variabelnavn er det måske en OK måde at gøre det på...

dim e()
redim e(0)
e(ubound(e)) = SSAddTopLevelMenu("...")
redim preserve e(ubound(e)+1)
e(ubound(e)) = SSAddTopLevelMenu("...")
...osv

Ad 3.:
Det er som sagt lidt det samme som 2, men med den forskel at du kan bruge de dynamiske variabelnavn som nøgler i dit dictionary, hvilket giver en mere naturlig og intuitiv måde at referere dine variable på.

Set e = Server.CreateObject("Scripting.Dictionary")
e.Add "e_" & rsSQL("id"), SSAddTopLevelMenu("...")

og dette kan naturligvis køres i en løkke som du får lagt alle værdierne fra database-udtrækket over i dit dictionary-objekt. Dette gælder naturligvis også de andre 2 metoder ovenfor... :)
Avatar billede grafikeren Nybegynder
01. august 2006 - 09:03 #4
Wow, tak for det udførlige svar. Jeg fandt dog en løsning med miges hjælp, og havde afgivet point.

Du får lidt karma i stedet. :o)
Avatar billede softspot Forsker
01. august 2006 - 09:11 #5
Tak for karma :)

Det med point er ikke så vigtigt, bare du får nogle muligheder for at løse din udfordring :)