Avatar billede pissemyre Nybegynder
31. juli 2006 - 19:56 Der er 17 kommentarer

Variabel på tværs af sider i ASP.Net

Hej hej

Jeg har lige nogle små spørgsmål som jeg sidder og døjer med.
Dels har jeg en side lavet i DotNetNuke, hvorpå jeg har et link til en side som jeg laver i ASP.NET. I ASP kan man som i jo nok ved sende variable igennem "linkteksten", men Hvordan henter jeg disse variable ud i ASP.NET?

Derudover er jeg også meget interesseret i at vide hvordan man åbner et vindue hvori der ikke er nogen menuer, ligesom man har gjort på "http://www.wannasave.com/shop/telefoni/?VareID=4095" - klik på linket "klik her for teknisk oversigt".

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2006 - 20:08 #1
med hensyn til det foerste spoergsmaal: helt ligesom i ASP - du finder det i Request objektet !
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. juli 2006 - 20:50 #2
#2: Der er tale om 2 forskellige sider:

Almindelige side med informationer: http://www.wannasave.com/shop/telefoni/default.asp?VareID=4095

Side med specifikke informationer: http://www.wannasave.com/shop/telefoni/info.asp?VareID=4095

"info.asp" og "default.asp"
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. juli 2006 - 20:54 #3
Ahh.. nu forstår jeg hvad du mener med #2.. :-)

Det sker via java script: status=no,menubar=no,toolbar=no

Jeg finder lige et link til dig..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. juli 2006 - 20:56 #4
Hmm.. Siderne på whitehat.dk er deaktiveret lige nu..

Men ellers kan scriptet findes på: http://users.roenving.whitehat.dk
Avatar billede pissemyre Nybegynder
31. juli 2006 - 23:21 #5
hmm så vidt jeg kan forstå så er det noget som skal indsættes på den side hvorfra linket skal eksekveres? Det er lidt af et problem :S.. Ved du om det er muligt at gøre det samme fra den side som linkes til?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2006 - 00:09 #6
linket kan du lave helt ligesom i ASP eller med et HyperLink tag
Avatar billede pissemyre Nybegynder
01. august 2006 - 00:23 #7
tja altså måske jeg lige skulle beskrive situationen :)
Jeg er ved at lave en hjemmeside i DotNetNuke. Fra dette, synes jeg, lidt lukkede system vil jeg gerne åbne et nyt vindue. Indholdet i dette vindue laves i ASP.NET, og er indhold fra en database. Denne løsning kommer delvis af at jeg ikke har kunnet finde ud af hvordan jeg rigtig gør indholdet dynamisk, uden at skulle købe et ASP afviklingsmodul (som jeg så også skal sætte mig ind i hvordan fungerer - hvis det fungerer).
Hvis nogen skulle kende en god løsning så er jeg villig til at ofre flere point:)
Avatar billede pissemyre Nybegynder
01. august 2006 - 00:25 #8
Jeg har for nogle år siden leget lidt med VB, lidt med databaser, ASP osv. men er ret blank i ASP.NET, XML, og ikke føler jeg har tid til at sætte mig ind i hvordan jeg laver et modul til DNN
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. august 2006 - 15:08 #9
Som du kan se på http://www.wannasave.com/shop/telefoni/default.asp?VareID=4095 , er linket:

java script:pop('info.asp?VareID=4095', 610, 500);

Linket afvikler en JavaScript funktion, der hedder "pop", og tager 3 argumenter med.

Funktionen "pop" ser sådan ud:

function pop(){
    url = arguments[0]; width = (arguments.length >= 2) ? arguments[1] : 610; height = (arguments.length >= 3) ? arguments[2] : 360;
    p = window.open(url,"Pop","width=" + width + ",height=" + height + ",scrollbars=yes,location=no,resizable=no,status=no,menubar=no,toolbar=no,top=50,left=50")
    p.focus()
    }

1) Scriptet sætter adressen på det nye vindue, til at være det første (starter ved "0") argument ("arguments[0]"), som variablen "url" sættes til.

2) Scriptet checker om antallet af argumenter er større end eller lig 2. Hvis det er sandt, sættes width til arguments[1], som er argument nr 2. Hvis det er falsk, sættes height til en fast værdi, som er 610.

3) Scriptet checker om antallet af argumenter er større end eller lig 3. Hvis det er sandt, sættes height til arguments[2], som er argument nr 3. Hvis det er falsk, sættes height til en fast værdi, som er 360.

4) Scriptet åbner et nyt vindue, med disse data:

adresen = url (som er argument[0])

bredden = width (som er argument[1])

højden = height (som er argument[2])

vindues-parameter/indstillinger = Vis scrollbar, fjern adresse felt, fjern muligheden for at ændre størrelse på vinduet, fjern statuslinien, fjern menuen, fjern toolbaren, placering fra top sættes til 50, placering fra venstre side sættes til 50:  scrollbars=yes,location=no,resizable=no,status=no,menubar=no,toolbar=no,top=50,left=50

5) Vinduet gives fokus
Avatar billede pissemyre Nybegynder
01. august 2006 - 19:00 #10
hmm det virker lidt som om der ikker nogen vej udenom at skulle købe et ASP afviklingsmodul??? :)

Men synes da scriptet ser rigtig interessant ud.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. august 2006 - 19:31 #11
Jeg forstår ikke hvad det er for et "ASP afviklingsmodul" du snakker om..

Det hele laves i JavaScript, og ikke ASP.

Spørgsmål:
Har du adgang til kildekoden, til den side der åbner popupen?
Avatar billede pissemyre Nybegynder
01. august 2006 - 19:42 #12
Det er fordi hjemmesiden laves i et CMS system (DotNetNuke)... Måske har jeg misforstået noget, men umiddelbart nej... Jeg kan ikke komme til kildekoden... I hvert fald ikke med den viden, eller de midler jeg har. Kort sagt så har jeg, så vidt jeg ved (og det er ikke meget inden for disse emner) mulighed for at komme til at afvikle nogen form for custom script.

Men jeg kan som nævnt købe et modul som sådan at dette bliver muligt (håber jeg)... Hmm.. Nu siger du at det hele laves i ASP... Vil det sige at jeg ikke kan afvikle det givne script fra et ASP modul? - troede faktisk det i sidste ende kunne komme ud på et... undskyld min uvidenhed :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. august 2006 - 19:53 #13
Jeg skrev: "Det hele laves i JavaScript, og ikke ASP."

Der er overhovedet ikke noget ASP i det.. Men du kan godt få ASP til at udskrive JavaScript kode, da ASP afvikles FØR JavaScript.

ASP = serverside scriptsprog = afvikles på serveren = kan ikke se klient siden/koden

JavaScript = klientside scriptsprog = afvikles i browseren = kan ikke se server siden/koden

Dvs:
- ASP kan ikke aflæse JavaScript
- JavaScript kan ikke aflæse ASP

Nu ved jeg ikke hvordan DotNetNuke er (og har heller ikke tænkt mig at installere det), men du burde kunne indsætte din egen kode i siden.

Hvis du ikke kan gøre det, kan du sikkert gøre det EFTER at du har gemt filen, via et eller andet tekstbehandlingsprogram, som f.eks. Notepad.
Avatar billede pissemyre Nybegynder
04. august 2006 - 15:05 #14
Så har jeg haft et lidt tid til at kigge på det hele, og synes da det er ved at lykkeds... Jeg siger tak for jeres kommentarer - I den forbindelse synes jeg lige i skulle lægge et "svar"
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. august 2006 - 18:34 #15
OK :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2006 - 01:06 #16
ditto
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2006 - 23:39 #17
pissemyre>

Så mangler du bare at acceptere svaret