Avatar billede lsp75 Nybegynder
21. juli 2006 - 19:26 Der er 3 kommentarer

Hjælp til simpel blog i PHP/mySQL

Hej ekspert!

Jeg har fået til opgave at lave en blog til min andelsforenings web site. Meget lettere sagt end gjort ;-)

Jeg arbejder i forvejen med lidt PHP og mySQL i forbindelse med logins og kontaktformularer, og jeg vil gerne blive i denne boldgade (serveren understøtte også kun dette).

Jeg har været lidt omkring på nettet og kigge på diverse gratis web logs, men jeg mister hurtigt overblikket og kan ikke rigtigt få noget til at fungere.

Jeg vil gerne lave en simpel blog, hvor brugeren kan poste en kommentar. Derefter skal det være muligt for andre brugere at kommentere kommentaren. Det er ikke nødvendigt for mig (web master) at kunne redigere i noget. Det skal blot være muligt for mig at slette kommentarer løbende.

Har du en brugervenlig forklaring på, hvordan jeg sætter det op i PHP?

På forhånd tak :-)
Avatar billede Bjarne Novice
21. juli 2006 - 19:49 #1
Du skal bruge to tabeller i din db.

posts: ID | headline | content

comments: ID | postID | content

Så udskriver du den post som brugeren forespørger: Ex. blog.php?post=34

$post = $_GET['post'];
query: SELECT headline, content FROM posts WHERE id = $post

udskriv resultat fra db.

//kommentarerne
query: SELECT content FROM comments WHERE postID = $post

brug while-loop til at udskrive resultat.

Så skal du bruge en form til at skrive posts og kommentarer. Når du gemmer en kommentar skal postID indeholde det id'et for den post kommentareren tilhører.

Sådan i store træk :)
Avatar billede lsp75 Nybegynder
21. juli 2006 - 20:05 #2
hmmm ok, jeg begynder på lidt kode, og så vender jeg (helt sikkert) tilbage med spørgsmål
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. juli 2006 - 06:01 #3
Kik lige på wordpress.org. det er altså rimeligt let.

bruger den på http://jesper.thusgaard.com og www.fuldmaegtigforeningen.dk

Ved at tage et færdigt system som wordpress skal du heller ikke selv rode med spam filter, du installere bare "spam karma" tro mig kommentar spam er et meget stort problem!!

Eventuelle sikkerheds opdateringer downloades og installeres ligeledes uden at du selv skal kode....