Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
17. juli 2006 - 22:42 Der er 4 kommentarer

sscanf Hvordan med mellemrum?

Hej, jeg har et problem med sscanf()
Jeg bruger følgende linie til at "pille" nogle oplysninger ud af et txt dokument for mig.

sscanf(linie, "Pris: %d,00 DKK ( x %d)", &Pris, &Antalvarer);

Mit problem er, at nogle gange er Pris over 1000,- og så kommer det i formatet: 1 000 - altså med mellemrum.

Hvordan klarer jeg nemmest det?

Venlig hilsen
Ulrik
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
17. juli 2006 - 22:44 #1
...som det er nu, fungerer det fint, så længe prisen er under 1000 - hvis den er over får jeg kun det første ciffer ud - altså 1,- og det kan gå hen og blive dyrt :-)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
17. juli 2006 - 23:28 #2
Du bliver nok nødt til at læse pris (og måske antal) over i en streng, fjerne mellemrum og bruge strtol til at lave om til int.

F.ex:
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <string.h>

int main(int argc, char *argv[])
{
  int Antalvarer;
  char Pris[1024], Temp[1024];
  int P, N;
  sscanf(argv[1], "Pris: %[^,],00 DKK ( x %d)", Pris, &Antalvarer);
  for(N = 0, P = 0; Pris[N]; N++)
      if(Pris[N] != ' ')
        Temp[P++] = Pris[N];
  Temp[P] = 0;
  P = strtol(Temp, 0, 10);
  printf("%s - %d - %d\n", Pris, P, Antalvarer);
  return 0;
}
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
22. juli 2006 - 02:08 #3
Hej Bertel - og tusind tak - det virker præcist som det skal.
Men, jeg forstår ikke helt detaljerne, så hvis du vil smide et svar, og evt. forklare:

[^,]          //Hvad sker der her?
Pris[N]      //Denne måde at skrive en for løkke på - hvad tæller den op til?
                // det er da en char?
Temp[P] = 0;  //Hvordan kan du sætte Temp[P] til 0 som tal? det er da en char?
strtol        //Ultrakort forklaring af funktionen?

Sikkert super noob spørgsmål - men man lærer jo af at spørge ;-)

Tusind tak, og god weekend.

Venlig hilsen
Ulrik
Avatar billede bertelbrander Praktikant
22. juli 2006 - 14:46 #4
%[^,] betyder at den scanner og gemmer char's (en streng) indtil den møder et ,

Pris[N] er den N'te char i Pris

Temp[P] = 0 null-terminerer strengen, dvs fortæller hvor den slutter.

strtol er en forkortelse af string-to-long, dvs den konverterer en streng til en long (eller i dette tilfælde en int). Første argument er strengen. Andet argument kan være en pointer til en pointer der bliver sat til at pege på den første char der ikke indgik i konverteringen, det bruges mest til at checke fejl, den bruges ikke her. Sidste argument fortæller hvilken "base" den skal bruge til konvertering, jeg skrev 10 for ti-talssystem, man kan også bruge 2 for binære tal eller 16 for hex, eller 0 hvis den selv skal finde ud af at det.

Jeg samler ikke på point.