Avatar billede camillal Nybegynder
17. juli 2006 - 14:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Pivot: Hvordan får jeg datafeltet til ikke at beregne noget?

Jeg er igang med at sætte data ind fra et forsøg, hvor der er taget blodprøver. Svarene fra blodprøverne har jeg i et excel regneark, men det er et stort rod, da der til hver forsøgsperson er resultater fra forskellige datoer. Det vil derfor være lettere at få det ind i en pivottabel, hvor jeg så kan få styr på det hele. Men når jeg sætter kolonnen "resultater" ind, kan jeg ikke få data-feltet til ikke at regne noget ud. Kan man få den til ikke at regne på data, og bare sætte det ind? Jeg vil hverken have sum, avg eller noget andet af data. Håber I forstår hvad jeg mener, ellers spørg endelig! Jeg har siddet og rodet med det i alt for lang tid nu! :-)

mvh

Camilla
Avatar billede tobler Nybegynder
17. juli 2006 - 15:38 #1
Hvad med at prøve autofilter, det burde også kunne give dig lidt mere overblik.
Avatar billede beanbag Nybegynder
17. juli 2006 - 16:24 #2
Jeg tror du kan bruge resultaterne som et overskriftsfelt istedet. Træk den til "ROW" istedet for til "DATA" og træk så et tilfældigt ikke-numerisk felt ind i "DATA". Læg resultaterne i "ROW" efter forsøgspersonens navn.

Det burde give dig en oversigt hvor du kan se resultaterne per person og en optællling af hvor mange gange det resultat er opnået per person.
Avatar billede camillal Nybegynder
18. juli 2006 - 14:23 #3
beanbag: Nej data feltet beregner stadig. Hvis jeg fx. putter en ikke-numerisk værdi ind i data-feltet såsom navne, skriver den fx 1, hvis den bruger "count navn".
Jeg har i stedet brugt tobler's forslag, tak for det. Det er ikke helt optimalt, men kan stadig gå an. :-) Smid et svar så jeg kan give nogle point.
Tak for hjælpen begge to.
Avatar billede tobler Nybegynder
18. juli 2006 - 14:29 #4
Her kommer et svar:-)
Avatar billede beanbag Nybegynder
18. juli 2006 - 20:46 #5
Jeg ved godt at den stadig beregner - du kan ikke helt undgå at pivottabellen vil have noget at regne på.

Som jeg havde skitseret det ville du få en liste opdelt
-per person
-per dato
-per måleværdi

og så et beregnet felt der viser hvor mange gange den person har opnået den måleværdi på den dato. Som sikkert i de fleste tilfælde vil være 1, men som jeg forstod det var det vigtige også bare at få listen.

Men bevares - hvis du hellere vil bruge det ikke helt optimale forslag :o) Just kidding..

Prøv det igen - jeg er ret sikker på at det vil give dig hvad du ønsker..
Avatar billede camillal Nybegynder
19. juli 2006 - 17:35 #6
Sjovt at jeg nu har sidder med det i så lang tid, og pludselig får man ideen, selvfølgelig inspireret af hvad du skrev. Jeg vidste ikke, jeg kunne sætte fx. navnet ind to gange (hvorfor har jeg ikke tænkt på det!!), men ved at gøre det, virkede det pludseligt! Kan jeg give dig point også, nu hvor jeg har afsluttet diskussionen? Hvis du altså går op i det, beanbag...
Avatar billede beanbag Nybegynder
20. juli 2006 - 08:19 #7
Skidt med point.
Det er belønning nok at du har set lyset i pivot-tabeller :o)