Avatar billede pman Nybegynder
06. juli 2006 - 12:04 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

IT - uddannelse HVILKEN VEJ?

Hejza alle eksperten brugere. Jeg er en frisk fyr på 25 år, som står og skal ændre retning rent erhvervsmæssigt da jeg kom ud for et lille uheld med min hånd for noget tid siden.

Jeg kan sagtens bruge den og rent it mæssigt fungere jeg fint, kommer kun til kort ved tunge løft og tungt gentagende arbejde.

Men mit egentlige spørgsmål går ud på hvilken vej jeg skal gå? Jeg har tilmeldt mig tekniskskole på grundforløbet Data og Kommunikation, hvor jeg har påtænkt mig at vælge linjen som IT-Supporter som varer 2 år og 6 måneder. Den linje svarer godt til mig nuværende kendskab til div. programmer, hardware, netværk osv.

Jeg er bare ikke helt sikker på om det er retningen at gå...:o( Nogen der kan komme med forslag og eller gode råd til hvad der vil være den optimale ved til et godt arbejde jeg vil kunne blive glad for i længden.

Mine interesset inde for faget er flg:

netværk
hardware gennerelt
win xp
win 2000
win 98
fejlfinding netværk/desktop

Har meget erfaring med salg af div produkter, samling af computere og yde support til slutbrugere.

Jeg har mod på næsten det hele det skal bare være det rigtige. Håber der er nogen der gider tage sig tid til at guide mig lidt da jeg mener det er en meget vigtig beslutning for mig...!?!

På forhånd tusind tak for nogle gode år her på sitet...!!!

Pman

Thomas Pedersen

Ps: Håber i vil tage tilliden til jer da jeg mener i er det mest seriøse forum jeg har brugt mine 10 år på nettet!
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. juli 2006 - 12:27 #1
I min verden kan du ikke sigte højt nok. Lige i øjeblikket skriger erhvervsdanmark på veluddannede medarbejdere og folk der har en højere uddannelse oplever i øjeblikket at få jobtilbud der helt åbenlyst ligger i kanten af deres kompetanceområde.

du skriver selv at IT-supporter svarer godt til ditg nuværende kendskab til div. programmer, hardware, netværk osv. Det fortæller mig at dit ambitionsniveau er alt for lavt. Hvis IT supporter svare til dit nuværende niveau, så skal du da videre, lad være med at sælge dig selv under niveau og bruge 2 et halvt år på at få papir på det du allerede kan.

Du skal:

Starte med at tage en gymnasiel uddannelse med de relevante fag (formentlig dansk engelsk, matematik og fysik som minimum, her må en erhvervsvejleder hjælpe dig). Dette kan gøres på 1 til 2 år alt afhængig af hvor hårdt du arbejder.

Herefter skal du i gang med en mellemlang til lang vidergående uddannelse f.eks. ingeniør (diplom eller civil) eller en kombination af en bachlor (staves det sådan?) fra et universitet og en candidat fra ITU (se www.itu.dk) denne sidste dek kan gøres på en 4 til 5 år.

Jeg har skrevet en artikel om it sikkerheds uddannelse som giver nogle alternativer til ovenstående, men pointen er  "SIGT IKKE FOR LAVT". Du får lige etlink
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. juli 2006 - 12:29 #2
Læs denne, den kunne give dig nogle alternativer

http://www.eksperten.dk/artikler/489
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. juli 2006 - 16:38 #3
Hvis du har erhvervserfaring nok, og kan finde pengene kunne du overveje en masters på ITU (www.itu.dk) du kan gøre det fuldtids på 1,5 år, halvtids på 3 og du har i alt 6 år til at gøre den færdig. Den samlede udgift i 2006 priser er lidt over 100.000,- men de skal ikke falde alle sammen på same tid.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2006 - 19:14 #4
Jeg er helt enig med bufferzone i at en laengere uddannelser godt.

IT uddannede ned korte uddannelser (under 3 aar) har betydeligt stoerre risiko
for arbejdsloeshed.

(og selvom efterspoergslen efter IT folk er god lige nu, saa er det saa godt
som sikkert at det ikke fortsaetter forevigt)

Datalog
Ingenioer med IT
Oekonom med IT

vil vaere mine 3 anbefalinger.
Avatar billede pman Nybegynder
07. juli 2006 - 03:10 #5
Er det ikke muligt at gå gennem it-supporter vejen og så videre uddanne sig derfra? For jeg er ikke så meget til at skulle igang med en boglig uddannelse, hvis jeg skal være ærlig..:o)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2006 - 04:09 #6
Hvis du har interessen og viljen til at studere videre og en arbejdsgiver der
vil investere i dig så ja.

Men i de fleste tilfælde er man altså bedre stillet med at starte med en tung
uddannelse.

Og IT er altså en ret boglig disciplin.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. juli 2006 - 08:40 #7
Man kan altid være heldig, men du kommer ikke uden om bøgerne og tung teori. IT på bare lidt højere plan er ret metematisk og kræver at du kan problemhåndterer på et relativt højt abstraktionsniveau.

Som Arne siger så er IT en ret boglig diciplin
Avatar billede cpacan Nybegynder
12. juli 2006 - 13:21 #8
Principielt giver jeg de øvrige ret - gå efter videregående IT-uddannelser, det er det der er behov i det pulserende erhvervsliv. MEN...
Hvis du slet ikke har interessen for bøgerne, så bliver det en dræber for dig at komme igennem, og faren for afbrudt studie og tidsspilde er overhængende.
Jeg synes ikke, at det lyder som om, at du i dit valg er helt på vildspor. Du kan se oversigt over IT-uddannelser her http://www.ikt-uddannelser.dk/ordinarefagligprofil.shtml de er opdelt efter fagområder. Du finder IT-supporteren i venstre kolonne.
God fornøjelse og pøj pøj.