Avatar billede wise Seniormester
05. juli 2006 - 11:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

XPATHi Excel, får fejl ved <descendant> Forventet token EOF.

Hej Guys

Jeg har arbejdet en del med XSLT direkte på XML dokumenter, nu er jeg ved at løse en opgave hvor jeg i Excel modtager en XML blok og skal behandle den.

Excel burde kunne bruge XPATH via selectnodes funktionen
Mylist = xmldoc.selectNodes("children/object/children/object[@type = 8]")

Men så snart jeg anvender descendant så fejler det
Mylist = xmldoc.selectNodes("descendant::object[@type = 8]")

Jeg får denne fejl
"Forventet token 'eof' fandt ':'"

Det underlige er at jeg har en anden makro hvor det kører... Jeg ved der er en del begrænsninger i Excel på dette, da xpart kun kan anvendes til selektering - ikke til fx sum(descendant::hour/@price)

ALLE input er velkommen!
Jeg har tidligere ikke haft held med XML spr i excelgruppen, så nu prøver jeg her denne gang...

/Lasse
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2006 - 11:50 #1
"descendant::" kan erstattes med ".//", og det burde Excel kunne forstå

/CS
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2006 - 11:52 #2
Kommer lige i tanke om at det vist har rod i noget polemik mht. MSXML parseren - kan huske at man for at bruge XPath (og ikke Microsofts "path" syntax) i selectNodes() skulle sætte een eller anden obskur property på XMLDom objektet...

Men lad nu det ligge :-)

/CS
Avatar billede wise Seniormester
05. juli 2006 - 12:32 #3
Perfekt den løste det !
Det var noget tids nyttesløs søgning du lige fik afhjulpet der.

Tak.

Ps underligt at jeg i andet ark kan køre denne
Set MSNodeList = objNode.selectNodes("descendant::media_space")
Avatar billede wise Seniormester
05. juli 2006 - 13:54 #4
Ps du ved ikke hvordan man laver denne xpath i excel, vel?
sum(.//items/@price)

/Lasse