Avatar billede tofte Juniormester
04. juli 2006 - 13:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problem med CSV

Hej

Jeg har et lille problem med nogle CSV values.

Jeg har en hjemmeside som genererer CSV filer, hvor meningen er, at man skal kunne åbne dem direkte i Excel. Dette fungerer også godt nok hvis jeg har dansk tegnsæt på computeren, og jeg anvender ; som felt separator og , som decimaltegn

Mit problem er, at nogle clienter har Dansk tegnsæt på computeren, mens andre har engelsk. Hvis jeg skal have det til at virke i Excel skal jeg bruge , og . i stedet.

Er der en måde at løse dette, så man ikke skal have brugeren til at vægle sprog?

Rasmus
Avatar billede bak Seniormester
04. juli 2006 - 16:00 #1
det kan løses med en makro.
makroen er noget enklere hvis du kan bruge , istedet for ;

Sub GetNewCSVFile()
  Workbooks.Open "C:\query2.csv"
End Sub

Det vil så kun være dem med dansk opsætning der behøver at bruge makroen
Avatar billede tofte Juniormester
04. juli 2006 - 16:28 #2
ok, tak for budet, men tanken var, at jeg bare streamer filen ud, og så kan brugeren vælge at gemme eller åbne filen, og det sidste plejer så at ske i Excel, så en makro er ikke så god, da jeg ikke har adgang til at køre makroer lokalt ved klienten.

Jeg tror har ind til videre løst problemet ved at se på, hvilket sprog brugern bruger, og så generer forskellige filer alt efter sprog. Så åbnes de korrekt i excel. Men jeg troede bare, at CSV var en lille smule standardiseret.
Avatar billede kmjk Nybegynder
22. august 2006 - 13:46 #3
Prøv denne istedet. Så kan du selv bestemme hvilket tegn der skal bruges.

Workbooks.OpenText Filename:="C:\query2.csv", Origin:=xlWindows, StartRow _
        :=1, DataType:=xlDelimited, TextQualifier:=xlDoubleQuote, _
        ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=False, Semicolon:=False, Comma:=False _
        , Space:=False, Other:=True, OtherChar:=";"
Avatar billede tofte Juniormester
03. september 2006 - 17:04 #4
Jeg takker for forsøget. Men jeg har ikke mulighed for at lave ting og sager i excel. Jeg streamer bare en csv fil til computerne som så ofte bliver genkendt af excel. Jeg har løst problemet ved at brugeren vælger format inden den bliver streamet ud. Men tak for hjælpen.