Avatar billede ktp Nybegynder
27. juni 2006 - 16:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IsLastRecord = True

Jeg har brug for at vide når jeg er på den sidste post i en underformular.
Har fundet adskillig kode, men ser ikke ud til og virker, når det er lavet i Access ADP.
Er der nogen der lige har et forslag?, husk det er en underformular den skal findes på.
Avatar billede mugs Novice
27. juni 2006 - 16:36 #1
I den formular der ligger til grund for underformularen, kan du indsætte denne kode i Current event:

If Me.NewRecord = True Then
DoCmd.GoToRecord acForm, "frm1", acPrevious, 1
MsgBox "Du står nu på sidste post"
End If
Avatar billede terry Ekspert
27. juni 2006 - 18:36 #2
You may be able to use something like this

Private Sub Form_Current()

    Debug.Print "Record " & Me.Recordset.AbsolutePosition & " Of " & Me.Recordset.RecordCount

End Sub
Avatar billede terry Ekspert
27. juni 2006 - 18:37 #3
.
Avatar billede terry Ekspert
27. juni 2006 - 18:40 #4
if you place the cursor in the new record row then you will see that the record number will still show you the previously selected record number. This is because teh actual record pointer still points at that record and NOT at new record.
Avatar billede kjulius Novice
28. juni 2006 - 01:55 #5
Dette virker i Access 2003, men om det også vil virke i Access ADP, som du har haft problemer med, ved jeg ikke. Men prøv det...

Indsæt følgende i underformularen:

Private Sub Form_Current()
    Dim rs As Recordset
    Set rs = Me.RecordsetClone
    rs.MoveLast ' Placer recordclonen på den sidste record
    If CompareBookmarks(Me.Bookmark, rs.Bookmark) = True Then
        MsgBox "Du står nu på den sidste record"
    End If
    rs.Close
    Set rs = Nothing
End Sub
Function CompareBookmarks(bookmark1, bookmark2) As Boolean
    If UBound(bookmark1) = UBound(bookmark2) Then
        For x = 0 To UBound(bookmark1)
            If bookmark1(x) <> bookmark2(x) Then
                CompareBookmarks = False
                Exit Function
            End If
        Next
        CompareBookmarks = True
    Else
        CompareBookmarks = False
    End If
End Function

Bookmarken returneres som en array af bytes, så derfor var det nødvendigt med en lille funktion til at foretage sammenligningen. En alm. sammenligning gav fejl...
Avatar billede kjulius Novice
28. juni 2006 - 02:54 #6
Det fremgik måske ikke helt klart, men koden skal indsættes i underformularens "Ved aktuel" hændelse (det der i den engelske udgave hedder On Current).
Avatar billede ktp Nybegynder
28. juni 2006 - 08:29 #7
Tak for svaret
Avatar billede terry Ekspert
28. juni 2006 - 08:40 #8
selv tak, og god dag til alle