Avatar billede thorlacius Nybegynder
12. juni 2006 - 13:39 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Er diagram til db

Hey

Jeg skal op til eksamen i IT-A inden længe og ville derfor lige høre om der var en der kunne forklare mig lidt om hvordan man kan lave et ER-diagram til en database som har til hensigt at samarbejde med ens hjemmeside. Det jeg mener er at hjemmesiden skal fungere sådan at HTML koderne kun er et skelet og at selve teksten og informationerne bliver trukket ud af databasen via et serversite sprog.

Hvordan kunne sådan et ER diagram se ud, hvis nu menupunkterne på min side er: Firma profil, produkter, billeder, priser og kontakt?

Håber i forstår mit spørgsmål..
Avatar billede ffsoft Praktikant
12. juni 2006 - 14:01 #1
Kommer an på hvilken en database du vil bruge, Access og MSSQL har
det indbygget i programmet, til mySQL findes der sikkert noget 3 parts
produkt.
Er det datamodellen altså tabeller og relationer du er ude efter eller
er det det grafiske værktøj??
Avatar billede thorlacius Nybegynder
12. juni 2006 - 17:38 #2
Som du nok kan høre har jeg ikke vildt meget forstand på det.. er der forskel på ER diagrammet når man laver det i access eller mysql?
Men ja det er åbenbart datamodellen altså relationer i hvert fald.

Kan du hjælpe?
Avatar billede ffsoft Praktikant
12. juni 2006 - 18:40 #3
ER diagrammer er en standard så om de kommer fra Access eller MSSQL
skal gerne give det samme. Der hvor de er nyttige (uundværlige) er til
at beskrive hvilke felter der i tabellerne, samt primær og fremmednøgler
og deres relationer.

Ud fra nanvnene på tabellerne kan jeg nogenlunde gætte hvad de skal indeholde: Produkter, Billeder og Priser giver nogenlunde sig selv

tblProdukt
  ProduktID (PK)
  Produktnavn
  BilledeID (FK)
  PrisID (FK)
  ...

tblBillede
  BilledeID (PK)
  Billedenavn
  Sti
  ...

tblPris
  PrisID (PK)
  Pris
  ...

(besynderligt at have en tabel til priser, men der er måske en forklaring??)

tblFirmaProfil
  Firmanavn
  Info

tblKontakt
  Adresse
  Postnr
  By
  Tlf
  Email
(hvis der er mere end en kontaktmulighed skal tabellen
se anderledes ud)

PK er primær nøgle og de skal forbindes til FK som er fremmednøgle
så har du et ER diagram.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2006 - 19:50 #4
E/R-diagram betyder Entensitets-/Relations diagram, og er en sådan set bare en tegning af, hvordan du vil have dine tabber til at se ud, og hvordan tabellerne skal "tale" sammen.

I stedet for at tegne diagrammet i hånden, kan man også tegne diagrammet digitalt.
Hvis du arbejder i Access, er der indbygget en editor som viser dine tabeller, og hvor du nemt kan koble tabellerne sammen, så de kan "tale sammen".

Ellers kan du bruge programet Visio (et M$-program, som selvfølgelig koster en masse penge), eller du kan bare bruge programmet Dia, som er gratis og meget overskueligt.
Link: http://dia-installer.sourceforge.net
Screenshot: http://www.gnome.org/projects/dia/images/dia_screen.jpg

Disse 2 programmer kan kun fremvise hvordan du har tænkt dig hvordan dine tabeller skal se ud, og hvordan du har tænkt dig tabellerne skal kunne "tale sammen".
Men det er en rigtig god ide at gøre det på denne måde, for bedre at kunne overskue sammensætningen. ;-)
Avatar billede thorlacius Nybegynder
12. juni 2006 - 21:54 #5
Jeg takker rigtig mange gange for de super gode svar!

ffsoft>> Dine tabeller ser ret overskuelige ud, så hvis jeg nu bliver spurgt om dette i morgen hiver jeg din beskrivelse frem ;-)

extend>> Det lyder meget avanceret i mine øre (uprofesionelle øre), men det er utrolig spændende og måske værd at sætte sig ind i.

Jeg takker endnu engang for svar og ffsoft læg et svar for point :-)
Avatar billede ffsoft Praktikant
12. juni 2006 - 21:58 #6
Et svar