Avatar billede kulashaker Nybegynder
02. juni 2006 - 10:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

heltalsvalidering af input

Hej,

Jeg skal bruge et javascript der ved onchange på et inputfelt (af typen tekst) skal sikre at der kun tastes heltal (samt . og ,). Jeg ved ikke helt hvordan man smartest gør brugeren opmærksom på fejlen, hvis denne taster f.eks. et bogstav. Smartest ville vel være hvis man bare kunne nulstille feltets value..!?

Tilladte tegn; 1234567890.,

På forhånd tak,
cc
Avatar billede mm12010 Nybegynder
02. juni 2006 - 11:17 #1
det kunne fx gøres sådan:
<input type="text" name="tal" value="" onchange="if(!this.value.match(/^\d[\d\.,]*\d$/gi)){alert('hmm');this.value=this.defaultValue;}">
Avatar billede kulashaker Nybegynder
02. juni 2006 - 11:30 #2
Hej,

Hmm - den melder umiddelbart fejl, ligemeget om man taster tal eller bogstaver!?

Hvad dækker (/^\d[\d\.,]*\d$/gi) for?
Avatar billede mm12010 Nybegynder
02. juni 2006 - 11:45 #3
hvilken værdier får du fejl med?

først et tal(0-9)
derefter et vilkår antal(0-n) kombinationer af tal(0-9), punktumer(.) og kommaer(,)
og til sidst et tal(0-9)
Avatar billede kulashaker Nybegynder
02. juni 2006 - 11:50 #4
ah - når jeg taster et 1-tal eller et bogstav, så melder den fejl. Men hvis jeg taster 2 heltal (f.eks. 11) så virker den. Hmm..
Avatar billede mm12010 Nybegynder
02. juni 2006 - 11:58 #5
ahh - det først tal skal selvfølgelig ikke være obligatorisk:
onchange="if(!this.value.match(/^[\d\.,]*\d$/gi)){alert('hmm');this.value=this.defaultValue;}"
Avatar billede kulashaker Nybegynder
02. juni 2006 - 13:06 #6
Supercool - det virker fint. Tak for hjælpen, hit med et svar :-)

Hvis du har tid og lyst må du gerne kort forklare (/^[\d\.,]*\d$/gi) - eller måske linke til en tutorial el. lign. På forhånd tak.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
02. juni 2006 - 13:12 #7
først et vilkårligt antal(0-n) kombinationer af tal(0-9), punktummer(.) og kommaer(,)
og til sidst et tal(0-9)

se mere her:
http://developer.mozilla.org/en/docs/Core_JavaScript_1.5_Reference:Objects:RegExp

selv tak :-)
Avatar billede kulashaker Nybegynder
02. juni 2006 - 14:08 #8
Sweet :)