Avatar billede laksen Nybegynder
01. juni 2006 - 23:43 Der er 3 kommentarer

preg_replace, ændre tegn men ikke tegn inde i tags

Hejsa eksperter

Jeg har ikke den store viden om regular expression men har da rodet lidt med det før.

Et simpelt eksempel kan illustrere mit problem:
$string = "<u>nu skal den gøre alle uer fede men kun dem uden for tags</u>";
$string = preg_replace("/(>[\w ]*)(u)([\w ]*<\/?)/e","'\\1'.'<b>'.'\\2'.'</b>'.'\\3'",$string);
echo $string;

Funktionen her putter kun <b></b> om det sidste u - ikke de to første.

Hvordan får jeg funktionen til at matche alle 3 u'er i strengen - ikke kun det sidste u?

Jeg har simplificeret eksemplet meget. Det skal i min givne situation kunne undgå alle slags tags og kunne matche et hvilket som helst tegn. Men får jeg det til at virke bare som i eksemplet har jeg en tro på at jeg kan tilpasse det selv bagefter :)
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
02. juni 2006 - 00:00 #1
ville det ikke være nemmere om du først lavede et match på data mellem de 2 <ul> tags, og bagefter lavede str_replace på dine u'er ?-)
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
02. juni 2006 - 00:05 #2
preg_replace("/<ul>(.*?)<\/ul>/e",str_replace("u","<b>u</b>","\\1"),$string)

medmindre dit formål ikke er at gøre alle u'erne fede :p
Avatar billede laksen Nybegynder
02. juni 2006 - 08:35 #3
Jeg prøver lige at lege lidt med begge dine løsningsforslag over weekenden, når jeg har tid.

Vender tilbage derefter.

Tak indtil nu i hvert fald :)