Avatar billede tdafoobar Nybegynder
01. juni 2006 - 23:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

MSSQL og MySQL - Hovedsageligt forskelle

Hejsa

Jeg står og skal til at arbejde med et .NET 2.x projekt, hvor jeg midelt talt har alle midler tilrådlighed :-)

Til valg af database står jeg med MySQL og MSSQL, hvor jeg personligt har best erfaring med syntaksen til MySQL , så jeg ville enig gerne høre om der er nogle generelle fordele ved at arbejde med MSSQL istedet, også specielt i sammenhæng med .NET frameworket.

Der er webudvikling, og jeg har f.eks. tidligere fundet access rimelig træls da den f.eks. ikke har OFFSET mulighed, så man kan lave paging, så dette er også en ting jeg gerne vil vide om man kan i MS SQL.

Men overordnet vil jeg gerne have nogle argumenter for at vælge det ene frem for det andet. Database mæssigt indhold skal være en stor brugerdatabase, med oplysninger om telekunder. Så beskyttelse og håntering af meget dataload er et must.

Forestil jer TDC.dk eller noget i den stil :)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2006 - 00:16 #1
Jeg tror ikke at TDC vaelger database udfra raadgivning paa www.eksperten.dk !

:-)

Sjovt nok er der faktisk et af de store amerikanske teleselskaber Cox som er
storbruger af MySQL.

ADO.NET provider for SQLServer kommer med .NET, men det er nu ikke noget problem at
shippe den ekstra assembly med ADO.NET provider for MySQL sammen med sin app.

SQLServer har heller ikke MySQL LIMIT funktionalitet omend man kan fuske
sig igennem med TOP og sub selects.

Data stoerrelse er naeppe et problem. Jeg vil serioest overveje at skifte fra
MySQL til SQLServer omkring 250 GB data. Men det er altsaa meget data.

Performance maessigt er MySQL helt paa hoejde med SQLServer hvis du kan undvaere
transactions og bruge MyISAM tabeller. Hvis du skal bruge transactions og
derfor bruger InnoDB tabeller, saa er SQLServer hurtigere.

MySQL er gratis. SQLServer koster penge (jeg antager at du ikke kan holde dig
indenfor MSDE/Express begraensninger).

SQLServer har et godt admin vaerktoej. Med MySQL kan du vaelge mellem
rigtigt mange admin vaerktojer.

De bedste grunde til at vaelge SQLServer fremfor MySQL er nok indenfor
clustering/replikering, hvor den efter min mening er langt foran MySQL.

MySQL har en lang raekke praktiske functions - betydeligt flere end
SQLServer.

SQLServer har altid haft stored procedures. MySQL har lige faaet dem i
version 5.0 og de maa nok kaldes relativt uproevet sammenlignet med SQLServer.
Avatar billede tdafoobar Nybegynder
02. juni 2006 - 01:41 #2
Okay, så vil jeg nok holde mig lidt til MySQL, ihvertfald I starten. Opbygningsmæssigt går jeg ud fra at det fungere på samme måde, så man hurtig kan porte et struktur to MS SQL hvis det skulle være.
Mht. licencer, så er det ISP/Hosting arbejde, så der ligger allerede en MS SQL klar til brug hvis jeg har lyst :)

Dog vil jeg lige lige det en ekstra tanke mht. stored procedures, har ikke prøvet at arbejde med dem endnu.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2006 - 02:52 #3
Hvis din kode nemt skal kunne porteres til at bruge en anden database så skal du
tænke på det nu.

1)  brug kun interfaces - ingen database specifikke konkrete klasser

2)  brug kun standard ANSI SQL
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2006 - 04:07 #4
OK ?