Avatar billede maagefinke Nybegynder
01. juni 2006 - 16:13 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Styre frameslængde og -bredde samt margener i forhold til siden

<Frameset rows="20%,80%">
<frame Src="Banner.html" Frameborder=No >

<Frameset Cols="20%,80%">
<frame Src="Ramme.html" Frameborder=No>

<frame Src="Babuska.html" Frameborder=No>

</Frameset>

</Html>
Hvordan kan i ovenstående kode styre at rows kun bliver fx 50% af siden samt centreret?
Hvordan kan i ovenstående kode styre at cols kun bliver fx 50% af siden samt centreret.

Hvordan sikrer jeg luft fra toppen af siden og ned til første rows samt fra kanten af siden og til første cols?
Avatar billede olebole Juniormester
01. juni 2006 - 16:16 #1
<ole>

ehhhhhh .... med kun to rows og to cols .... hvordan havde du så tænkt dig, noget skulle kunne centrere?  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede maagefinke Nybegynder
01. juni 2006 - 16:34 #2
hvis du kigger på, hvordan et T er sammensat og du forestiller dig at dette T står lige midt på din skærm, så der der vel tale om en række og en kolonne?
Og så vil jeg oven i købet også gerne kunne styre afstanden mellem rækken og kolonnen, dvs lave luft i T-et, altså mellem rækken og kolonnen.
Avatar billede maagefinke Nybegynder
01. juni 2006 - 16:36 #3
Tag bare udgangspunkt i én række og én kolonne. Jeg kan godt se at eksemplet i min kode ikke duer, men brug forklaringen om T-et.
Avatar billede maagefinke Nybegynder
01. juni 2006 - 16:41 #4
Ja, det bliver det ikke bedre af. Tænk på et vinkeljern/vinkelmåler.
Konkret skal jeg bruge en frame i venstre side og en række øverst på siden. Der skal være luft mellem rækken øverst og framen i venstre side. Det er altså halvdelen af en ramme. :o)
Avatar billede olebole Juniormester
01. juni 2006 - 17:02 #5
Hehe ... jeg ved ikke lige, hvad det er for noget ... men jeg kunne zq osse godt tænke mig at ryge et par 'g' af det  :D
Avatar billede olebole Juniormester
01. juni 2006 - 17:03 #6
På mere borgerligt dansk: Din forklaring synes ikke helt transparent  :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. juni 2006 - 19:06 #7
Er det sådan noget her du tænker på?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
html,body{height:100%;width:100%;overflow:hidden;}

#outer{position:absolute;top:25%;left:25%;width:50%;height:50%;overflow:hidden;}

#tif{width:100%;height:20%;}
#lif,#rif{height:80%;border:0px;}
#lif{width:20%;float:left;}
#rif{width:80%;float:right;}

</style>

</head><body><div id="outer">

<iframe src="Banner.html" id="tif"></iframe>
<iframe src="./Ramme.html" id="lif"></iframe>
<iframe src="Babuska.html" id="rif"></iframe>

</div></body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. juni 2006 - 19:07 #8
Ups, de skal nok lige have en name definering også ...
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. juni 2006 - 19:25 #9
^ Du kan så i ovenstående skifte startplacering og start højde på indre iframes ved at pille ved
#outer{position:absolute;top:25%;left:25%;width:50%;height:50%;overflow:hidden;}

- Og f.eks. nedsænke de indre iframes højde og/eller
width og istedet give dem noget margin i css ...
Avatar billede maagefinke Nybegynder
01. juni 2006 - 19:50 #10
Glem venligst alt om min kode. Mit problem er følgende:

Frame1 Velkommen!
Jeg skal bruge en vandret frame. Den skal ikke placeres i  toppen af siden som sædvanligt men ca 5 cm nede på siden. Der er altså luft mellem top side og start frame1.
Den skal heller ikke placeres helt ude i venstre kant som sædvanligt,  men først ca 5 cm fra venstre kant.
Den skal ikke gå hele vejen på tværs over siden men kun halvvejs.
Den skal være ca. 3 cm tyk.
(Der er nu  luft såvel mod top som mod venstre kant.)

Frame2 Menu!
Skal være en lodret frame. Den skal ikke starte helt ude i venstre side men ca 5 cm inde på siden regnet fra venstre kant, således af den mod venstre flugter med den vandrette frame.
Den skal ikke gå helt ned til bunden af siden men kun ca halvvejs.
Den skal være ca 3 cm tyk
Der skal være ”luft” mellem de to frames, fx 1 cm. Lodret og vandret  må altså ikke berøre hinanden. Men ”luft” skal udfyldes med farven rød baggrund og de øvrige frames  have blå baggrund.

Frame3 skal indeholde tekst og billeder mv. på resten af pladsen som sædvanligt.

Der er vel bare tale om en forskydning af de sædvanligt anvendte frames, således at der bliver luft såvel foroven som til venstre kant inden der indsættes frames og således at de ikke går hele vejen over siden og hele vejen fra top til bund?

Men det er nok lidt svært alligevel, så jeg sætter nogle flere points af.
Avatar billede maagefinke Nybegynder
01. juni 2006 - 23:22 #11
>mclemens, jotak, det er hvad jeg søgte. Men hvad med luften. Jeg har prøvet at indsætte endnu en række, men det virker ikke. Gider du ikke lige se på det, og så lave et svar, please! Jeg har forhøjet til 100 points, så der er lidt for det ekstra arbejde.:o)
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. juni 2006 - 23:30 #12
- kigger lige på den om 15-20 minutter ...
har lige 7 produkter skal have købeknapper ;)
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. juni 2006 - 23:49 #13
ok, det er lidt svært med cm mål ... prøver med % - det er jo dog lidt afhængig af browser vinduets størrelse og selvfølgelig skærmens fysiske størrelse ... der er selvfølgelig også mulighed for at bruge px, men der vil det jo med sikkerhed varierer mere afhængig af skærmstørrelsen ... anyhow, løber lige ovenstående beskrivelse igennem - det kan jo "højst" gå galt :D
Avatar billede mclemens Nybegynder
01. juni 2006 - 23:53 #14
P.s.: Tager udgangspunkt i 800x600 19"... skal jeg øge opløsningen til 1024x768?
... grunden til at der vil være forskel selvom dimensionerne er de samme på 800x600 vs. 1024x768 er at IE's panel fylder mindre da den ikke fylder i % men px...
Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 00:04 #15
>mclemens Det må kunne klares med en ekstra række, der blot ikke skal være længere end den eksisterende kolonne. Altså egentlig en frameborder. Forstår du problemet?
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. juni 2006 - 00:04 #16
Var det derhen af?
(baseret på 800x600 19")

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
html,body{height:100%;width:100%;overflow:hidden;}

#outer{background:#f00;position:absolute;top:23%;left:13%;width:74%;height:54%;overflow:hidden;}

#tif{width:100%;height:18%;border:0px;}
#lif,#rif{height:75%;border:0px;}
#lif{width:11%;float:left;}
#rif{width:89%;float:right;}

#ifs{height:7%;width:100%;}

</style>

</head><body><div id="outer">

<iframe src="Banner.html" id="tif"></iframe>
<div id="ifs">&nbsp;</div>
<iframe src="./Ramme.html" id="lif"></iframe>
<iframe src="Babuska.html" id="rif"></iframe>

</div></body></html>

... hvis ikke så er en uploadet gif/jpg/bmp fil lækker :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. juni 2006 - 00:12 #17
<iframe src="./Ramme.html" id="lif"></iframe>
^ - src skal måske lige rettes :P
Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 00:13 #18
>Ja, men den er for bred. Den må ikke være bredere end kolonnen. Og husk lige det med svaret.
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. juni 2006 - 00:14 #19
[ >Ja, men den er for bred. ]
- regner med du mente div'en ... den er ikke bredere en kolonnen ... dog ser det sådan ud p.gr.a. border's ... kigger lige på lidt afstand...

[ Og husk lige det med svaret. ]
- ok :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. juni 2006 - 00:18 #20
#ifs{height:7%;width:100%;}

rettes til:

#ifs{height:7%;border-left:2px solid #fff;border-right:2px solid #fff;}

eller (måske?):

#ifs{height:7%;border-left:2px solid #fff;border-right:20px solid #fff;}
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. juni 2006 - 00:19 #21
og tak for point :)
Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 00:28 #22
Jeg synes ikke, at det virker. Måske er jeg for træt. Må jeg se på det i morgen?
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. juni 2006 - 00:31 #23
Jeps, overvej lige det billede hvis det er ...
så ved jeg helt præcis hvor bred den skal være :)
- godnatter :)
Avatar billede maagefinke Nybegynder
02. juni 2006 - 09:30 #24
>mclemes Så fik jeg bakset det på plads. Mange tak for hjælpen.
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. juni 2006 - 09:54 #25
- det var så lidt :)
tak for point igen :)