Avatar billede spiit Nybegynder
29. maj 2006 - 00:46 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

cookies i flash

jeg vil gerne oprette en cookie fra flash. Nogen der ved hvordan det skal gøres? Min ide var at kalde en php function fra flash der gør det ved hjælp af setCookie. Men har bøvlet alt for længe med det.

Jeg har brug for det til at skippe intro i flash, samt huske det valgte sprog, engelsk eller dansk, ved næste besøg.
Avatar billede olebole Juniormester
29. maj 2006 - 00:58 #1
<ole>

De fleste brugere kommer på et site efter info, så de har yderst sjældent samme begejstring ved en Flash-intro, som designeren bag ... derfor er det som oftest kun designeren, der græder, hvis Flash-intro'en helt droppes  :)

Du skriver ikke, hvad du senere vil bruge cookie'en (som Flash hverken kan læse eller sætte) til. Skal den bruges af Flash - eller HTML/JavaScript?

/mvh
</bole>
Avatar billede spiit Nybegynder
29. maj 2006 - 01:44 #2
introen er for mig ligegyldig, med intro mente jeg valg af sprog. Dvs ved første besøg af min flash side skal man vælge engelsk eller dansk. Bagefter vil jeg bare have muligheden for at dette valg bliver husket.

Min cookie skal bruges til valg af hvad for en flash film der skal startes og den skal oprettes fra flash filmen , ved første besøg.
Avatar billede olebole Juniormester
29. maj 2006 - 01:55 #3
Hvis du derefter loader nye film ind i den oprindelige, kan du vel bare gemme informationerne i en global variabel i Flash. Så er den tilgængelig, så længe den pågældende session varer.

Hvis det skal gemmes på tværs af sessions (genbruges imorgen eller om en uge), kan du bruge 'shared-objects'. Jeg har engang leget med det for laaaaaang tid siden og husker ikke fremgangsmåden, men du kan jo google lidt på det ... det må være let at finde  :)
Avatar billede spiit Nybegynder
29. maj 2006 - 02:00 #4
ok tak, send et svar så får du halvdelen af de 200.
Avatar billede olebole Juniormester
29. maj 2006 - 02:02 #5
Selvtak, men 100 points er alt for meget. 30 er mere end rigeligt  :)
Avatar billede spiit Nybegynder
29. maj 2006 - 02:02 #6
det var den løsning med shared-objects jeg skal bruge
Avatar billede spiit Nybegynder
29. maj 2006 - 02:03 #7
ups vel, nyd dem
Avatar billede olebole Juniormester
29. maj 2006 - 02:07 #8
Tak, men det kan jeg ikke tage imod. Gå til dette 'spørgsmål' og læg et svar  ;o)
    http://www.eksperten.dk/spm/712403
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. maj 2006 - 07:05 #9
Shared Objects:

mso = SharedObject.getLocal('msoHPs');
if(mso.data.hL == undefined){
    stop();
    dansk.onPress = function(){
        mso.data.hL = 'dansk';
        // gå videre
    }
    engelsk.onPress = function(){
        mso.data.hL = 'engelsk';
        // gå videre
    }
}else{
    sprog = mso.data.hL;
    // gå videre
}
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. maj 2006 - 07:05 #10
ved ikke, om det duer på internettet, men duer hos mig :-)
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. maj 2006 - 07:07 #11
... variablen sprog bliver sat til 'dansk', hvis sproget dansk har været valgt før. Det samme med 'engelsk'!
Har ingen sprog været valgt før, stopper den på først frame, hvor man kan vælge
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. maj 2006 - 07:15 #12
ups... Sådan hér skal koden være:

mso = SharedObject.getLocal('msoHPs');
if(mso.data.hL == undefined){
    stop();
    dansk.onPress = function(){
        mso.data.hL = 'dansk';
        mso.flush();
        sprog = mso.data.hL;
        gotoAndStop(2);
    }
    engelsk.onPress = function(){
        mso.data.hL = 'engelsk';
        mso.flush();
        sprog = mso.data.hL;
        gotoAndStop(2);
    }
}else{
    sprog = mso.data.hL;
    gotoAndStop(2);
}
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. maj 2006 - 07:21 #13
jeg har lagt et lille (meget lille ;) ) eksempel ud...

www.meso.frac.dk/pxs/so.fla
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. maj 2006 - 07:33 #14
... ved, at Barklund kan en del indenfor al ting - ham kunne du jo tage fat på, hvis det går helt galt :)
Avatar billede spiit Nybegynder
29. maj 2006 - 09:24 #15
tak maqhem, du er da en super mand. Vil gerne gi nogle point hvis du vil have.
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. maj 2006 - 09:27 #16
det gør ikke noget :)
hvis bare du kunne bruge det!

Er du færdig med filen nu? for så vil jeg nemlig fjerne den igen :)

Maqhem
Avatar billede spiit Nybegynder
29. maj 2006 - 09:28 #17
ja jeg er færdig og det virker kanon, stort tak.
Avatar billede maqhem Nybegynder
29. maj 2006 - 09:29 #18
det var så lidt!