Avatar billede ekorsgaard Nybegynder
08. maj 2001 - 19:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Autonummererin af rapporter

Jeg har lavet en faktura som rapport i Access 2000. Nu kunne jeg godt tænke mig at få lavet en autonummerering af denne rapport. Hvordan gøres det?
Avatar billede fdata Forsker
08. maj 2001 - 19:42 #1
Rapporten er vel baseret på en tabel. Opret et autonummer felt i den - og korriger evt med en konstant, hvis ikke fakturanumrene skal starte med nr. 1.

Avatar billede ekorsgaard Nybegynder
08. maj 2001 - 21:59 #2
Til fdata

Den er basereret på en forespørgsel som selvfølgelig er baseret på et par tabeller. Den nævnte har jeg forsøgt og så bliver nummeret jo afhængig af data i tabellen. rapport nr skal følge udskrivningen af rapporter. Så den første får nr 1 og den næste bliver så automatisk nr. 2.
Avatar billede michael_b Nybegynder
08. maj 2001 - 22:09 #3
Lav en ny tabel som vi kan kalde fakturaNr

På den formular hvor du kalder din rapport laver du et kald til nedenstående:

Function FaktNr()
dim MyDb as dao.database
dim Svar
set mydb = currentdb
svar = dlookup(\"FakNr\",\"FakturaNr\")
svar = svar+1

mydb.execute(\"UPDATE FakturaNr Set FakNr =\" & Svar &\")
end function

Lad derefter dit fakturanr være en dlookup i fakturanr tabel.

Det burde kunne klare sagen.
Avatar billede fdata Forsker
08. maj 2001 - 23:32 #4
... men så har du jo løsrevet din nummerering fra dine data. Skal numrene ikke registreres?
Avatar billede michael_b Nybegynder
09. maj 2001 - 08:55 #5
Som jeg forstår ville du gerne have et fakturanr system og ovennævnte giver mulighed for at have forskellige numre liggende i din fakturanr tabel ved at indføje et felt der angiver om det er en faktura, bon, bilag der er tale om og derefter ref. til dette i din dlookup fx. dlookup(\"FakNr\",\"FakturaNr\",\"FakType=Faktura\").

Men det du siger nu er at du også vil have en tabel du kan hente data fra ved en evt. genudskrift og det er noget helt andet.
Lav to log tabeller, en til dine faktura hoveder  (adr. dato faktnr etc) og en til dine fakturalinier
varenr, varenavn, pris etc. - lav en ny faktura der henter sine data fra disse tabeller.

Lav en knap der godkender din faktura efter udskrift og dermed overfører dine data fra faktura til disse log tabeller (statistik).
Avatar billede fdata Forsker
10. maj 2001 - 01:02 #6
... og dermed er ringen sluttet. Der skal ligge et nummerfelt i tabellen. Nøjagtig som angivet i mit oprindelige svar.