Avatar billede jnissen Nybegynder
26. maj 2006 - 22:24 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Dato + 3 dage

Hej

Hvordan indsætter jeg dagsdato + 3 dage i word?
Jeg har kunne læse mig frem til, at jeg kan lave det med noget makro. Jeg aner bare ikke hvordan dette gøres.

Er der nogen som kan hjælpe mig.

Mvh. Jacob
Avatar billede flashit Nybegynder
26. maj 2006 - 22:42 #1
Hej

Hvad med noget som dette.
Indsæt et Bookmark, og kald det for "DagsDato" (eller noget bedre).
Tryk på "alt" + F11. Indsæt følgende kode:

Private Sub Document_New()
Dim DagsDato As Date
DagsDato = Date + 3
ActiveDocument.Bookmarks("DagsDato").Select
Selection.TypeText Text:=DagsDato

End Sub

er det på rette vej?
Avatar billede jnissen Nybegynder
26. maj 2006 - 22:46 #2
Jeg har gjort som du siger, men der kommer ikke til at stå noget i dokumentet.
Hvad kan jeg have gjort forkert?
Avatar billede flashit Nybegynder
26. maj 2006 - 22:52 #3
kan du køre koden via vba editoren?
Avatar billede jnissen Nybegynder
26. maj 2006 - 23:08 #4
Nu fik jeg datoen frem på dokumentet. Men den opdatere sig ikke, når jeg åbner dokumentet igen, efter jeg har ændret på datoen på min pc.
Avatar billede flashit Nybegynder
26. maj 2006 - 23:14 #5
Nej, den skriver bare den nye dato ind. ikke? så der nu står 2 stk dato
Avatar billede jnissen Nybegynder
26. maj 2006 - 23:15 #6
Nej, der står bare den samme dato, som da jeg oprettede den. Den skal skifte hver gang den åbnes. Altså kun hvis det er en ny dag selvfølgelig´.
Avatar billede flashit Nybegynder
26. maj 2006 - 23:18 #7
ok, så skal du nok til at læse lidt selv :-), det ved jeg ikke hvordan man gør.. sorry
Avatar billede jnissen Nybegynder
26. maj 2006 - 23:20 #8
Okay.
Det er bare iorden.

Smid et svar, så lukker jeg i morgen.

Godnat.
Avatar billede flashit Nybegynder
26. maj 2006 - 23:23 #9
nej,tak... jeg kunne jo ikke løse det hele
Avatar billede brynil Nybegynder
26. maj 2006 - 23:55 #10
Jeg mener at huske at DATE er datoen for dokumentets oprettelse. Prøv engang:

Dim DagsDato As Date
DagsDato = Format(Now() + 3, "d - mmmm - yy")
ActiveDocument.Bookmarks("DagsDato").Select
Selection.TypeText Text:=DagsDato
Avatar billede jkrons Professor
26. maj 2006 - 23:55 #11
Prøv at se her: http://www.wopr.com/cgi-bin/w3t/showthreaded.pl?Number=249902

I den zippede fil er der adskillige eksempler på datoberegninger mm. Måske også en du kan bruge.
Avatar billede brynil Nybegynder
27. maj 2006 - 00:09 #12
jkrons > brug af fields er også beskrevet hér, også med henvisning til dit link, eller diskussionen hvor linket oprinder fra.

http://www.gmayor.com/insert_a_date_other_than_today.htm

Så vidt jeg kan se så er det enklere at anvende makro og det bekræfter egentlig bare min opfattelse af at Word er umanerlig omstændelig at arbejde med set i forhold til Excel. Det undrer mig egentlig lidt, men måske er der ern fornuftig forklaring på det også  ;)
Avatar billede jnissen Nybegynder
27. maj 2006 - 06:18 #13
brynil-> Den ændre sig heller ikke, når man åbne det igen.
Er det fordi at makroen ikke bliver "afspillet" af sig selv, når dokumentet åbner?
Hvis jeg vælger at afspille makroen manuelt, så kommer den rigtige dato.
Avatar billede brynil Nybegynder
27. maj 2006 - 10:53 #14
Beklager jnissen, min indsigt strækker sig kun så langt som til at foreslå at anvende Now istedet for Date.
Avatar billede brynil Nybegynder
27. maj 2006 - 12:33 #15
Prøv om du kan bruge denne. Placeres i Normal-ThisDocument:

Private Sub Document_Open()
  With ActiveDocument
        If .Bookmarks.Exists("DagsDato") = True Then
            Selection.GoTo What:=wdGoToBookmark, Name:="DagsDato"
            Selection.Delete Unit:=wdCharacter, Count:=1
            Selection.InsertAfter Format(Now() + 3, "d-mmmm-yyyy")
            ActiveDocument.Bookmarks.Add Range:=Selection.Range, Name:="DagsDato"
        End If
    End With
End Sub

Den checker om du har et bogmærke 'DagsDato' i det dokument du åbner og hvis det er sandt, indsætter eller erstatter den teksten i bogmærket.

Måske du kan bruge dette link til noget:

http://www.jojo-zawawi.com/code-samples-pages/code-samples.htm
Avatar billede jnissen Nybegynder
27. maj 2006 - 13:42 #16
Det virker desværre stadig ikke.
Hvis der er andre som kan hjælpe, ville det være rigtig dejligt.
Avatar billede brynil Nybegynder
27. maj 2006 - 14:12 #17
Hvordan virker den ikke ?
Avatar billede jnissen Nybegynder
27. maj 2006 - 15:09 #18
Den opdatere heller ikke datoen.
Avatar billede brynil Nybegynder
27. maj 2006 - 15:21 #19
Det gør den i mit eksemplar. Har du placeret koden det korrekte sted, i Normal.dot ?
Avatar billede jnissen Nybegynder
30. maj 2006 - 12:24 #20
Hej igen.
Jeg har haft lidt travlt. Beklager.

Jeg kan stadig ikke få det til at virke.
Har du mulighed for at sende dit dokument til mig, så kan jeg vel bare bruge det?

Mailadresse: jacob@iteax.dk

Mvh. Jacob
Avatar billede brynil Nybegynder
30. maj 2006 - 15:45 #21
Det tror jeg ikke.

Prøv at åbne Word, luk alle dokumenter, så du kun har selve Word applicationen åben.

Tryk ALT+F11. Til venstre vil du kun se din Project-Normal (ellers tryk CTRL+R)

Dobbeltklik på ThisDocument og læg så denne kode ind:

Private Sub Document_Open()
  With ActiveDocument
        If .Bookmarks.Exists("DagsDato") = True Then
            Selection.GoTo What:=wdGoToBookmark, Name:="DagsDato"
            Selection.Delete Unit:=wdCharacter, Count:=1
            Selection.InsertAfter Format(Now() + 3, "d-mmmm-yyyy")
            .Bookmarks.Add Range:=Selection.Range, Name:="DagsDato"
        End If
    End With
End Sub

Gem, luk og genstart Word.

Du får sikkert et tomt dokument når du åbner Word. Opret et bogmærke (Indsæt-Bogmærke), navn: DagsDato, tryk Tilføj. Gem og Luk dokumentet.

Når du åbner dokumentet igen, skulle den gerne indeholde datoen. Hvis du ændrer dato i Windows, vil datoen i dokumentet ændre sig tilsvarende, næste gang du åbner dokumentet.

Den kode du har placeret i Normal.dot, anvendes af alle åbne dokumenter i Word. Har du andre dokumenter der indeholder et bogmærke med navnet DagsDato, påvirkes de også, når de åbnes.

Det er imidlertid ikke altid hensigtsmæssigt, så vær opmærksom på det.
Avatar billede jnissen Nybegynder
30. maj 2006 - 19:13 #22
Nu virker det sku. Hurra... :-)

Nu er der blot én enkelt ting mere. Kan datoen få formatet: dd-mm-yy. Altså: 30-05-06?

Ligger du også lige et svar?

Mvh. Jacob
Avatar billede brynil Nybegynder
30. maj 2006 - 19:17 #23
Du udskifter bare "d-mmmm-yyyy" med "dd-mm-yy", som du selv nævner.
Go' fornøjelse!
Avatar billede jnissen Nybegynder
30. maj 2006 - 21:40 #24
Hehe....ja selvfølgelig :-)
Jeg skal bare se mig for.

Jeg takker mange gange for hjælpen.
Avatar billede brynil Nybegynder
30. maj 2006 - 21:53 #25
Selvtak :)