Avatar billede hkb-x Nybegynder
26. maj 2006 - 02:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

.htaccess url rewrite

Dette er en udvidelse: http://www.eksperten.dk/spm/667511

Jeg bruger denne kode:

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^([^/]+)/?$ /?page=$1

Istedet for kun at have mulighed for en værdi (minside.dk/værdi1) så vil jeg gerne kunne lave 2 eller flere (minside.dk/værdi1/værdi2 osv.)

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede webt Nybegynder
26. maj 2006 - 07:43 #1
Hejsa, det kan du nemt klare

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^([^/]+)/?$ /?page=$1

udvider du bare til

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^([^/]+)/?$ /?page=$1
RewriteRule ^([^/]+)/([^/]+)/?$ /?page=$1&nogetandet=$2

Kan se du aldrig fik en forklaring til hvad de enkelte elementer gør derfor får du det her:
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d - sikre sig at rewrite ikke bliver udført hvis der er tale om en eksisterende mappe
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f - samme bare med filer
RewriteRule ^([^/]+)/?$ /?page=$1 - ^ starter match () matcher på hvad der nu er inden i [ ]angiver en række tegn ^/ siger der ikke må være / i match og + siger der kan være en eller flere af de tegn den matcher på
/? gør afsluttende backslash valgfri. og $ betyder der ikke må komme ngoet efter
for hver parantes den finder altså () vil den gemme en værdi første match i $1 anden i $2 osv
derfor kan vi bare indsætte et sæt til af ([^/]+) som derfor vil blive gemt i $2

Mvh
Martin
Avatar billede hkb-x Nybegynder
30. maj 2006 - 00:10 #2
hmm...

det er den ikke specielt glad for... hvis jeg skriver det som det stå så vil den ikke loade nogle billeder fra mine billedmapper... hvis jeg skriver dette:

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f

RewriteRule ^([^/]+)/([^/]+)/?$ /?page=$1&nogetandet=$2

så vil den gerne vise billederne men så fungere rewrite ikke...
Avatar billede hkb-x Nybegynder
30. maj 2006 - 00:14 #3
og hvis jeg bruger andenmuligheden mister jeg også mit stylesheet...
Avatar billede hkb-x Nybegynder
30. maj 2006 - 00:16 #4
Hvis jeg skriver således:

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^([^/]+)/?$ /?s=$1
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^([^/]+)/([^/]+)/?$ /?s=$1&nr=$2

Så virker det fint bortset fra at jeg stadig mister mit stylesheet hvis jeg har 2 værdier i url'en...
Avatar billede webt Nybegynder
30. maj 2006 - 12:13 #5
Hejsa, du er nødt til at ændre stien på dine billeder samt dine stylesheets

ligger de fx i http://din-url.dk/billeder så  skriver du bare /billeder/billede.jpg i altså med begyndende / så går den til roden og ind i billeder
det samme er tilfælde med stylesheet

mvh martin
Avatar billede webt Nybegynder
09. juni 2006 - 16:07 #6
Glemte vist at ligge et svar :D

Håber du fik det til at virke, ellers skriver du bare

Mvh
Martin