Avatar billede charly Nybegynder
24. maj 2006 - 14:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

manglende elementer på SortedMap.subMap

Hej,

Jeg har et lille problem omkring subMap metoden på SortedMap.

Jeg har følgende erklæring:

private SortedMap<String, Integer> map = new TreeMap<String, Integer>();

Jeg add'er nu følgende til map'en:

map.put("barbeque", 1);
map.put("båd", 1);
map.put("bord", 1);

... og vil gerne trække dem ud igen via subMap metoden, hvor parameteren 'kriterie' er 'b'.

SortedMap<String, Integer> subMap = map.subMap(kriterie, kriterie + "å");//Lidt tynd måde!

Jeg vil gerne have alle elementer ud der indeholder kriteriet 'b'. Hvordan gøres det nemmest?

/Charly
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2006 - 14:56 #1
.supMap('b', 'c') er vel det som docs anbefaler

men det giver et endnu mere saert udseende med din kriterie variabel,

dog er det nok det sikreste fordi sortering af non-ASCII bogstaver er
potentielt usikker

saa det sikreste omend ikke det nemmeste maa vaere

.subMap(kriterie, Character.toString((char)(kriterie.charAt(0) + 1)))
Avatar billede charly Nybegynder
24. maj 2006 - 15:01 #2
Det virker tak. Er det fordi at der er et problem med sortering på danske tegn?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2006 - 15:14 #3
dit konkrete problem skyldes nok at "båd" ikke kommer foer "b" + "å"

men generelt er problemet at String compareTo bruger simpel unicode vaerdi
og at det ikke altid matcher "rigtig" alfabetisk sortering
Avatar billede charly Nybegynder
24. maj 2006 - 20:04 #4
Smid et svar. Du skal da have dine point.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2006 - 20:06 #5
svar