Avatar billede mcquade Nybegynder
21. maj 2006 - 21:02 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

fejl i DOS programmer

hejsa jeg har det seneste stykke tid haft en del fejl med DOS baseret programmer. feks når jeg spiller et gammelt spil som hedder day of the tentacle lukker den spiller og kommer med denne "fejlmelding"  "prøvede og kører en applikation som ikke er der 454E:5108" (eller noget i den stil) og andre gange lukker den det bare ned uden og komme med nogen fejlmelding.
var så inde og søge på google på "454E:5108" og fandt så ud af det var noget registeringsdatabase og har så lige kørt noget reg fix og den lavede også en del fejl men problemet er der stadig.
nogen som har nogle ider til hvad der kunne være af fejl?
Avatar billede mcquade Nybegynder
21. maj 2006 - 21:31 #1
her kommer lige den HELT rigtige fejlmelding :)
"programmet har udført en ulovlig handling. programmet afsluttes. afslut alle programmer og genstart computeren.
hvis problemere ikke bliver løst skal du klikke på knappen start vælge hjælp. fejlfinding og derefter 'hvis du har problemer med at kører MS-DOS-baserede programmer'"
når jeg så tager detaljer skriver den
"der blev fundet en genneral beskyttelsesundtagelse
placering af fejl    A800:0054 (den ændre sig fra hver gang)
interrupts i brug    ingen"

håber det kan hjælpe jer lidt :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. maj 2006 - 22:39 #2
Hvis du har mulighed for det, start computeren op i "DOS" via en bootdisk..

Windows (XP) har problemer med DOS-programmer (hvilket også dækker spil).
Avatar billede mcquade Nybegynder
21. maj 2006 - 23:44 #3
jeg kører 98se (det på min gamle computer)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. maj 2006 - 23:47 #4
Alletiders!
Genstart i MS DOS tilstand, og prøv at køre spillet igen..
Avatar billede mcquade Nybegynder
21. maj 2006 - 23:50 #5
har jeg prøvet virker heller ikke. så stopper spillet bare :/ altså der kommer "freeze" hvis du forstår
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. maj 2006 - 23:50 #6
DOS kommandoer (efter kommandoerne trykker man på ENTER tasten):

C: (denne skifter til drevet "C". Skift bogstavet ud for at skifte et til andet drev)

cd \ (går til roden af drevet = skif til drevet i Windows)

cd MappeNavn ("går ind" i MappeNavn = dobbelklik på mappe i Windows)

cd .. (går en mappe ud = mappe-ikon-med-pil-up, hvilket går til forrige mappe)

fil.exe (start "fil.exe" = dobbelklik på filen "fil.exe" i Windows)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. maj 2006 - 23:51 #7
Det kan være at du skal bruge DOS4GW (eller hvad det nu hedder).. jeg kan ikke huske hvad den laver, men den skal tit bruges, når man skal spille i DOS..
Avatar billede mcquade Nybegynder
21. maj 2006 - 23:52 #8
har også prøvet og kører det igennem DOS promten. virker heller. har prøvet og lave lidt om i instillingerne under enskaber for programmet også fane for hukommelsen. virker heller ikke. har virkelig prøvet alt :/ og det ikke kun det spil det sker med det alle MS-DOS baseret programmer.
Avatar billede mcquade Nybegynder
21. maj 2006 - 23:54 #9
ja ja kender godt alle MS-DOS kommandore :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. maj 2006 - 23:59 #10
Hehe :-)

Så har jeg desværre ikke flere forslag.. du kan bare vente på andre forslag, fra andre brugere..

Held og lykke.
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 00:05 #11
kunne læse at man skulle downloade DOS/4GW og klippe den ind i mappen hvor spillet/programmet kørers fra.
det har jeg nu gjort men problemet er der stadig.
tror ikke problemet ligger i så simple ting som det. tror mere det inten er hukommelsen der fejl i eller måske noget spyware/adware/virus som gør det. for problemet ligger i ALLE MS-DOS baseret programmer. og fejlmeldingen ændre sig hele tiden .. altså "placeringen af fejl"
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 00:07 #12
thesurfer>> helt i orden m8 :) ellers må jeg bare hen og knække den helt format C:\ (eller hvordan den kommando nu er) hehe :( det gider jeg bare ik til bare for og spille det ENE spil øvøv
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. maj 2006 - 00:09 #13
Lige Day of the Tentacle ville jeg nok hente ScummVM til (http://scummvm.org).

Ellers kan du overveje at hente DOSBox og køre dine programmer gennem denne (http://dosbox.sf.net) - den burde du kunne bruge for at undgå disse problemer.
Det fungerer stort set ligesom almindelig DOS, du skal bare lige mounte din mappe først - mount c c:\mappe\der\skal\mountes.
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 00:14 #14
http://scummvm.org <--- er det den som hedder Win32 Daily Snapshot man skal downloade der eller ?
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 00:17 #15
jeg fatter ikke lige helt det der med og mount den der dosbox... skal jeg så hoppe i promten og skrive C:\windows\skrive~1\days\mountes eller?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. maj 2006 - 00:18 #16
Tag den Windows Installer der ligger under 0.8.2 Release binaries. Dette er den stabile udgave af programmet, Daily snapshot er mest til folk der vil se hvad der er sket siden hen.

Har i øvrigt selv spillet DoTT under 0.7.0, så du kan roligt tage en Release binary :)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. maj 2006 - 00:20 #17
Nej - det du gør er at du fortæller DOSBox at du vil have at c:\ peger på en bestemt mappe på din computer.

I det tilfælde ville kommandoen være mount c c:\windows\skrivebord\days.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. maj 2006 - 00:21 #18
(trykkede send lidt for tidligt...)

Dernæst går du ind på dette virutelle C: drev, og denne indeholder så det samme som c:\windows\skrivebord\days går på din rigtige harddisk.
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 00:36 #19
nu fandt jeg da ud af det med dosbox takker :) men lige en anden ting... angående scummVM når jeg går hen adder game i fra den mappe hvor DoTT ligger finder den KUN spillet maniac mansion? men ikke DoTT?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. maj 2006 - 00:39 #20
Er du sikker på du ikke får tilføjet undermappen maniac i stedet? I så fald er det rigtigt nok at du kun finder Maniac Mansion.

Ellers skulle jeg da mene jeg hurtigt kan strikke en INI-sektion sammen så det manuelt kan tilføjes til konfigurationsfilen, hvis alt andet fejler :)
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 00:39 #21
og når jeg kører DoTT i dosbox hakker det helt vildt lyden hakker billedet hakker osv. men vil lige se om man kan instille den på nogen måder :)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. maj 2006 - 00:42 #22
I DOSBox skal du sætte antalllet af cycles op med CTRL-F12. Et sted mellem 6000 og 8000 cycles burde række til de fleste 320x200 VGA spil.
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 00:43 #23
jamen inden under stien C:\windows\skrivebord\days finder den kun maniac mansion... der ikke andre mapper eller noget der hmm
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 00:43 #24
ja så også lige man kunne sætte cycles op :)
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 00:45 #25
og efter hvad jeg ved skulle jeg slet ikke have maniac mansion men det har jeg så åbenbart. men må være noget som ligger sammen med DoTT
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. maj 2006 - 00:54 #26
Ja, Maniac Mansion følger med DoTT. Ved at bruge Ed's computer, starter Maniac Mansion op, og DoTT bliver liggende i baggrunden.

Nu har jeg ikke lige nogle SCUMM spil på den her maskine, så kan ikke lige guide dig igennem præcist hvordan det er man tilføjer - jeg kan ikke huske om man skal markere biblioteket og sige Choose, eller om man skal gå ind i det. Hvis du har gjort det sidste, så prøv lige det første.

Ellers kan du sætte denne sektion ind til sidst i C:\Windows\scummvm.ini og se om den vil køre det - det er muligt der er et eller andet ved lige din udgave af spillet der gør den ikke kan genkende det:

[tentacle]
aspect_ratio=false
description=Day Of The Tentacle (English (US))
fullscreen=false
gfx_mode=2x
language=en
path=c:\windows\skrivebord\days
platform=pc

Du kan justere dette inde i ScummVM ved at vælge Modify Game, hvis det ikke stemmer helt overens med det du gerne vil have.
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 01:03 #27
jeg har fundet ud af det m8 :) og den der dosbox virker også nu :) kom med et svar og mange tak for hjælpen :) har rodet med det et stykke tid nu og hver gang er jeg blevet så sur jeg bare har opgivet hehe... har fanme været tæt på og smide den gamle skrammelkasse ud af vinduet haha
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. maj 2006 - 01:06 #28
Du får da lige et svar her, så :)

Til de andre ting du måtte have, vil jeg foreslå du bruger ScummVM til de ting den kan, og kun benytter DOSBox når der ikke er andre - det kører for det meste bedre på den måde.
Avatar billede mcquade Nybegynder
22. maj 2006 - 09:39 #29
okay helt i orden :)