Avatar billede javanic Nybegynder
21. maj 2006 - 13:13 Der er 8 kommentarer

Hvordan finder man ud af om et link er "broken"

Hvordan kan man verificerer om et link (f.eks. til et billede) reelt også linker til et billede (eller om det er "broken")?

samtlige billeder i min database gemmes i form af en reference til deres placering på en filserver - og det er ikke altid den samme fysiske server. Derfor vil jeg kontrollere hvorvidt billedet nu også findes inden der genereres html.

Håber det giver mening :)
Avatar billede driis Nybegynder
21. maj 2006 - 13:38 #1
Lav et HEAD request til serveren før du generer HTML'en.
Det kan du bruge WebRequest / HttpWebRequest klassen til.

Her kan du kontrollere at filserveren returnerer 200 OK, og at content-type er korrekt for det billede du vil vise.

Alt efter hvor mange billeder der er tale om, skal du nok overveje om du vil gøre det hver gang billedet skal vises - hvis der er mange billeder på en side kan det godt tage lidt tid.
Avatar billede javanic Nybegynder
21. maj 2006 - 13:40 #2
Hej driis,

- har du evt. et lille eksempel på det
Avatar billede javanic Nybegynder
21. maj 2006 - 13:43 #3
eller vent - tror at jeg har fundet noget
Avatar billede javanic Nybegynder
21. maj 2006 - 13:45 #4
men jeg kunne godt tænke mig at vide om der alternativer, da det giver en del performance problemer at skulle lave requests for hvert enkelt billede. Tænkte på om man på en eller anden måde kunne benytte javascript til det - efter at html'en er genereret??
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2006 - 15:32 #5
public static bool Test(string url)
    {
        HttpWebRequest req = (HttpWebRequest)WebRequest.Create(url);
        req.Method = "HEAD";
        try
        {
            HttpWebResponse resp = (HttpWebResponse)req.GetResponse();
            resp.Close();
            return true;
        }
        catch
        {
            return false;
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2006 - 15:32 #6
JavaScript køres client side og kan ikke vide hvad der er på server uden at
sende en request
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2006 - 20:52 #7
all set ?
Avatar billede javanic Nybegynder
21. juni 2006 - 16:31 #8
ups... det kan du tro, Arne. Jeg har dog bare brugt javascript til at indsætte et dummy billede i tilfælde af, at billedet ikke længere kan findes:

onerror="java script: this.src='<mit dummy billede goes here>'... etc