Avatar billede stoiss Nybegynder
17. maj 2006 - 22:20 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

i gang med java programering

Hejsa ..

jeg vil igang med at programere java, da jeg åbenbart har set mig selv som lidt af en konge da jeg faktisk besluttede migf for at gå i gang med C++!

men har nogen spørgsmål:
(1) Hvilken Editor er bedst til det, helst grafisk hvis muligt.
(2) Hvad skal jeg ha inde fra java's hjemmeside, (vil i ikke linke direkste til de software jeg skal hente?
(3) Nogen forslag til gode bøger? tut's på nettet, helst danske bøger tut's

MvH. Stoiss :)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2006 - 22:26 #1
Personligt kan jeg godt lide Eclipse.

Der er en VE plugin for drop and drag GUI building.

Men jeg foretraekker selv at skrive koden.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2006 - 22:27 #2
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. maj 2006 - 22:31 #3
Eclipse er som Arne skriver et rigtig lækkert værktøj. Den kan dog være lidt svær at gå til. Alternativt kan du kigge på JCreator, den er lidt lettere at komme i gang med. Men brug begge værktøjer og du er godt kørende.

http://www.jcreator.com/

Jcreator er ligesom eclipse et gratis værktøj.

Inde fra Java (sun) skal du bruge jdk pakken:

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/download.jsp <-- Her finder du også dokumentation.

Vedr. tutorials kan jeg anbefale at du bruger google eller altavista. Der er rigtig mange hjemmesider der beskriver det grundliggende med eksempler.

Vh
Avatar billede stoiss Nybegynder
17. maj 2006 - 22:33 #4
innercitydk -> den der netbeans eller hvad?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2006 - 22:39 #5
Download JDK 5.0 Update 6

linket
Avatar billede stoiss Nybegynder
17. maj 2006 - 22:40 #6
" Download J2SE 5.0 Update 6 and NB 5.0 for Windows " er jeg i gang med at hente, er det rigtigt nok?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2006 - 22:51 #7
saa faar du NetBeans IDE med i koebet

jeg ville installere Java og IDE hver for sig
Avatar billede stoiss Nybegynder
17. maj 2006 - 22:54 #8
arne ->

Er også i gang med at hente "Download JDK 5.0 Update 6" istedet for nu .. i din artikel står der: "Download JDK 5.0 Update 3" skal det ikke rettes til "Download JDK 5.0 Update 6" ? :-/

Hvorfor er  "Eclipse" sværrere at gå til end "Jcreator" ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2006 - 23:03 #9
du skal hente nyeste version - det var tilfaeldigvis kun 3 da jeg skrev artiklen
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2006 - 23:03 #10
Eclipse er et vaerktoej som henvender sig til professionelle. Det er designet
paa maksimal funktionalitet - ikke paa at vaere nemt.

Eksempel: naar du hoejreklikker paa noget faar du typisk en context menu paa
15-20 ting hvoraf mange af dem igen har en under menu paa en 10-15 ting. Der
er formentligt nogen som har brug for hver eneste af dem. Men det kan godt vaere
lidt intimiderende for en begynder at blive praesenteret for alle de muligheder.
Avatar billede phongtran Nybegynder
18. maj 2006 - 10:02 #11
du kan gå ind her
http://javabog.dk
det kan du bruge for.

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/download.jsp bruge sammen med bog.
Avatar billede stoiss Nybegynder
18. maj 2006 - 19:42 #12
Hejsa igen, jeg har valgt at prøve JCreator, men blev sq lidt forbløffet da selv den gor' gamle "hej verden" meldte fejl :(
jeg har indsat dette (fra javabog.dk):

// Et simpelt program, der skriver "Hej verden"
// og et citat af Storm P. ud til skærmen
// Denne fil skal have navnet: HejVerden.java
public class HejVerden
{
  public static void main (String[] arg)
  {
    System.out.println("Hej Verden!");
    System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");
    System.out.println("Hvergang!");
  }

Og her kan i se fejlen:

http://www.tossen.1go.dk/jcreator.JPG

Nogen der kan forklare mig hvorfor den ikke gør som den skal?
Avatar billede stoiss Nybegynder
18. maj 2006 - 19:51 #13
Havde misforstået dem .. jeg takker for hjælpen til jer alle, smid et svar hvis i vil ha point :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2006 - 20:02 #14
svar
Avatar billede innercitydk Nybegynder
18. maj 2006 - 20:26 #15
også fra mig
Avatar billede innercitydk Nybegynder
26. maj 2006 - 15:16 #16
Lukker du ikke spørgsmålet!?
Avatar billede stoiss Nybegynder
31. maj 2006 - 22:15 #17
Hov! der var jeg for hurtig, kan i selv finde ud af at dele pointsne?