Avatar billede jv Nybegynder
08. maj 2001 - 02:03 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Foldout menu

Jeg anvender en meget god DHTML menu på mit site, men har en ting jeg gerne vil have ændret.

Menu er denne: http://www.bratta.com/dhtml/scripts.asp?url=scripts/scripts.asp?id=31&ac=1&order=created

Det jeg gerne vil have ændret er følgende: Når folk klikker på et link i min menu og kommer ind på en ny side, så lukker den sammen og folk skal atter bladre frem til hvor de egentlig var _før_ de klikkede.

Kan nogen her gennemskue at få den til at huske den forrige \"state\", så man ikke skal bladre igennem den igen og igen?
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
08. maj 2001 - 07:44 #1
Det er lidt uklart, vil du have den til at forblive åben?? Eller lukke sig selv sammen?
Avatar billede jv Nybegynder
08. maj 2001 - 10:10 #2
Jeg vil have den til at forblive åben. Det vil sige, at hvis du klikker på et link i en \"sub3\", så står menuen stadig ved den \"sub3\" når du har trykket på den og den nye side er loaded.
Avatar billede fomse Nybegynder
08. maj 2001 - 10:20 #3
Hej jv

Jeg kender ikke den aktuelle munu, men jeg tror at du styrer her:

//Variables to set

oFoldMenu=new foldoutMenuObj(\'oFoldMenu\')
oFoldMenu.substay=false //Should the sub menus stay folded?
oFoldMenu.sub2stay=false //Should the sub2 menus stay folded?
oFoldMenu.sub3stay=false //Should the sub3 menus stay folded?
oFoldMenu.sub4stay=false //Should the sub4 menus stay folded?
oFoldMenu.sub5stay=false //Should the sub5 menus stay folded?
oFoldMenu.sub6stay=false //Should the sub6 menus stay folded?

Prøv det!!!!
Fomse:-)
Avatar billede jv Nybegynder
08. maj 2001 - 10:30 #4
Nej, gid det var så let.

Ovenstående styrer blot hvorvidt de andre menuer skal lukke når man åbner en ny.
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
08. maj 2001 - 12:43 #5
Ok, så vidt jeg kan se det, har du to muligheder:

Hvis der er fuldstændig overenstemmelse mellem den side man vælger og den side, der så dukker frem, kan du jo have et script på den side, der dukker frem, som så sætter menuen til det rigtige.

Du kan også vælge at overføre et id eller lignende på den valgte menu via en form og så med asp generere menuen, så den er udfoldet det rigtige sted.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
08. maj 2001 - 13:22 #6
Du kan også lave det med frames. ´Der er et eksempel her: http://www.mur-tag.dk/muc/videndatabase,m.asp
Avatar billede jv Nybegynder
08. maj 2001 - 14:02 #7
Frames er ikke en mulighed, desværre.

Det med at få ASP til at udskrive det er heller ikke muligt, da jeg kun har adgang til PHP. Det samme må vel være muligt med det.

Kan nogen give et eksempel på det. En ting er ideen, en anden er at lave det i praksis.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
08. maj 2001 - 14:07 #8
Hvorfor kan du ikke lave det i frames? Mit eksempel er i asp af andre grunde, ideen med framesettet er at menuen der folder ud, er åben på en frame der usynlig, indtil man går tilbage til den. Så bliver den synlig igen, og den anden frame bliver usynlig. cols=\"*,0\"/\"0,*\". Det er vist den simpleste måde at gøre det på. Eller kan du selvfølgelig åbne de andre sider i et andet vindue.
Avatar billede jv Nybegynder
08. maj 2001 - 14:22 #9
Jeg bruger af princip ikke frames, beklager.

Det ang. asp var til torbenkoch. Ideen med at udkskrive det via ASP/PHP og overføre et ID vil være en god løsning.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
08. maj 2001 - 14:27 #10
Hvis du vil have det til at virke, skal du nok til at ændre princip. Du vil i princippet kunne få det til at virke med bookmarks, men for fanden hvor bliver det indviklet. Mit eksempel var iøvrigt min første frameset side, jeg havde samme princip som dig, indtil jeg stod overfor samme problem.
Avatar billede jv Nybegynder
08. maj 2001 - 14:33 #11
Det kan vel lade sig gøre uden, som torbenkoch skriver. Jeg er ihvertfald villig til at prøve en hel del før jeg vælger frames som løsning.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
08. maj 2001 - 14:38 #12
Det kan da lade sig gøre, men du får nogle problemer, og skal holde tungen meget lige i munden. Du skal sikre dig entydighed. Men prøv at smid spørgsmålet over i php, det kender jeg intet til. Men hvorfor denne unaturlige frygt for frames? Jeg har en grydeklar løsning liggende!
Avatar billede jv Nybegynder
08. maj 2001 - 14:44 #13
Jeg har ikke så meget mod frames. Men i netop dette tilfælde skal menuen ind i et design, som jeg vil skulle bruge MEGET tid på at lave om, hvis der skal tilføjes frames....
Avatar billede ras2000 Nybegynder
08. maj 2001 - 14:47 #14
Nej da. Du beholder bare din side med design, osv, og bruger den som din ene frame.
Avatar billede jv Nybegynder
08. maj 2001 - 14:50 #15
hmm.. Lad mig se noget sovs så :)
Avatar billede ras2000 Nybegynder
08. maj 2001 - 15:04 #16
Frameset siden ser sådsan her ud:
<html>
<head>
<title>Materialer</title>
</head>
<frameset id=\"materiale\" cols=\"100%,*\" border=\"0\" frameborder=\"0\">
  <frame name=\"left\" src=\"Skriv din side med menuen her\" scrolling=\"yes\" target=\"right\">
  <frame name=\"right\" src=\"stopperm.htm\" scrolling=\"yes\" target=\"_top\">
</frameset>
</html>
Jeg har lavet en side der hedder stopper, som viser menu siden. Den ser sådan her ud:
<html>
<head>
<title>stopper</title>
<script type=\"text/javascript\">
function toc() {
    if (parent.frames.length != 0) {
        parent.materiale.cols=\'100%,*\';
        parent.left.focus();
    }
    else {
        document.location.href = \'videndatabase,m.asp\';
    }
function utoc() {
    if (parent.frames.length != 0) {
        parent.materiale.cols=\'0,100%\';
        parent.right.focus();
    }
    else {
        document.location.href = \'videndatabase,m.asp\';
    }
</script>
<base target=\"_top\">
</head>
<body onload=\"toc()\" onbeforeunload=\"utoc()\">
</body>
</html>
Ideen er så at siden vises som et frameset, med to kolonner, den ene på 100% den anden på 0%. Når amn følger et link (husk <base target=\"right\">) så unloader stopper, og sætter den anden kolonne til 100%. Omvendt, når du bevæger dig tilbage til stopper, så loader den, og sætter sig selv til 0% og left til 100%. Rimelig enkelt.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
08. maj 2001 - 15:06 #17
Der var en fejl i det jeg skrev, jeg skrev :Jeg har lavet en side der hedder stopper, som viser menu siden. Stopper viser ingenting, men vises med en bredde på 0% samtidig med menu siden.
Avatar billede jv Nybegynder
08. juni 2001 - 00:09 #18
Jeg fandt en helt anden løsning (en anden menu). Lukker spørgsmålet.