Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2006 - 13:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

komma-tal istedet for punktum-tal

Jeg forsøger at formatere noget udregning så resultatet vises som kommatal istedet for punktum-tal (3,14 istedet for 3.14)
men formatere jeg min kolonne som følgende: column PI format 99,99 bliver resultatet afrundet til 3 og ikke vist som 3,14

databasen ligger på en unix-maskine og det er jo nok derfor jeg får problemer

nogen der ved hvordan man kan formatere kolonnen så det virker

test-script:
column PI format 99,99
select 22/7 PI from dual;
Avatar billede pgroen Nybegynder
15. maj 2006 - 14:18 #1
Prøv med

ALTER SESSION SET nls_numeric_characters = ',.';
Avatar billede pnielsen Nybegynder
15. maj 2006 - 14:21 #2
Set NLS_NUMERIC_CHARACTERS til '.,' med SQL statement
"alter session set NLS_NUMERIC_CHARACTERS = '.,';"

select 22/7 pi from dual;
Avatar billede pgroen Nybegynder
15. maj 2006 - 14:33 #3
Eller prøv med en eksplicit konvertering:

SELECT TO_CHAR(22/7,'99D99', 'NLS_NUMERIC_CHARACTERS = '',.''') pi
  FROM DUAL;

Bemærk formatet '99D99', hvor 'D' står for 'Decimal Separator'...
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2006 - 09:16 #4
Eksplicit konverteringen virker, dog kun uden "
takker for hjælpen
Avatar billede pgroen Nybegynder
16. maj 2006 - 10:05 #5
Takker, bemærk at det ikke er 'dobbeltplinger', men 'enkeltplinger'...

Men som du selv skriver, det virker også med:
SELECT TO_CHAR(22/7,'99D99', 'NLS_NUMERIC_CHARACTERS = ,.') pi
  FROM DUAL;

(Dokumentationen for TO_CHAR angiver at ekstra-plingerne skal være der, men sådan er der jo så meget...:-)