Avatar billede mr_bjorn Nybegynder
08. maj 2006 - 10:46 Der er 3 kommentarer

VBS eller BATCH, til handling ved bestemt IP subnet/adresse

Hej

er der nogen der kan hjælpe mig med et VBS script eller en Batch, der tjekker en IP adresse og foretager en bestemt handling, hvis du er på det subnet eller han den bestemte IP adresse ??
Bl.a. starte MSTSC /v:xxx.xxx.xxx.xxx ved det ene subnet og MSTSC /v:yyy.yyy.yyy.yyy ved et andet subnet.

Håber nogen kan hjælpe
Avatar billede bertelbrander Praktikant
08. maj 2006 - 23:19 #1
Du kan starte med:

@echo off
setlocal
for /F "tokens=2 delims=:" %%X in ('ipconfig ^|findstr "IP-adresse"') do (
  for /F "tokens=1-4 delims=." %%A in ("%%X") do call :Process %%A %%B %%C %%D
)
goto :eof

:Process
if %1==192 (
  echo You are here
) else (
  echo You are somewhere else
)
set Second=%2
set /A Second="%Second% & 160
if %Second%==160 (
  echo Within MyMask
)

I :Process er %1 den første del af adressen, %2 den næste osv.
Du kan så lave alle du if-else som du har brug for.

Second bliver her brugt til at lave en and mask på anden del af ipadressen.

Hvis din Windows ikke er dansk skal du rette "IP-adresse" i den første for-loop til det den skriver når du kører ipconfig
Avatar billede arne_v Ekspert
09. maj 2006 - 04:47 #2
lidt VBS kode:

iparg = WScript.Arguments(0)
Set shell = CreateObject("WScript.Shell")
Set wmi = GetObject("winmgmts:")
Set nics = wmi.ExecQuery("SELECT * FROM Win32_NetworkAdapterConfiguration WHERE IPEnabled = True")
For Each nic In nics
  If Not IsNull(nic.IPAddress) Then
      For Each ip In nic.IPAddress
        If InStr(ip,iparg) > 0 Then
            shell.Run "cmd /c noget " & ip
        Else
            shell.Run "cmd /c nogetandet " & ip
        End If
      Next
  End If
Next
Avatar billede mr_bjorn Nybegynder
09. maj 2006 - 16:52 #3
jeg har selv løst det imellemtiden.. Men ellers tak, jeg brugte VBS script.