Avatar billede skaev?froe Nybegynder
02. maj 2006 - 10:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opret bruger og sæt passwd.

Hej Eksperter.

Har et lille problem der formentlig er ganske simpelt :)

Jeg har oprettet en bruger der hedder test

useradd -d /testme test

Derefter vil jeg så gerne sætte et passwd på brugeren og det er så her det går galt.

Jeg prøver med : passwd test

Nu skal jeg så skrive det eksisterende passwd, men jeg har jo aldrig sat et passwd på brugeren, og da jeg ikke kan passwd, kan jeg heller ikke ændre det.

Så spørgsmålet går på : hvad gør jeg galt, og hvordan får jeg ændret mit passwd til test12

Mvh,
Avatar billede huset Praktikant
02. maj 2006 - 11:00 #1
adduser accountname - Create a new user call accountname

passwd accountname - Give accountname a new password
Avatar billede jacla Nybegynder
02. maj 2006 - 11:03 #2
Så bliver du nok nødtil at få det af brugeren, ellers må du slette hans/hendes konti og oprette et nyt.

Får du brugerens PW kan du bare bede dem om at ændre det ved næste logon

MVH

Jan C
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
02. maj 2006 - 11:05 #3
adduser accountname - Create a new user call accountname

passwd accountname - Give accountname a new password

Det er det jeg har gjort. Dog har jeg givet brugeren et hjemme katalog.

passwd accountname <- jep. Men det er lidt svært at give brugeren et nyt passwd når jeg ikke kender *det gamle*

$ passwd test
Enter existing login password:
passwd: Sorry, wrong passwd
Permission denied
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
02. maj 2006 - 11:07 #4
Jan C

Det er en NY bruger jeg har oprettet. Det er derfor jeg ikke kender passwd'et, for jeg har aldrig sat det :)
Avatar billede skaev?froe Nybegynder
02. maj 2006 - 11:23 #5
Jeg slettede brugeren og oprettede kontoen igen, og denne gang havde jeg ikke nogen problemer.

Jan C kom tættest et svar, så mine point ryger den vej.

Tak for hjælpen.

mvh,
Avatar billede huset Praktikant
02. maj 2006 - 11:28 #6
øhhhh - lolda
Avatar billede jacla Nybegynder
02. maj 2006 - 11:53 #7
Jeg takker ;-))

MVH

Jan C