Avatar billede tingholm Mester
28. april 2006 - 11:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

kontrol om netværksdrev findes

har følgende kode som tilslutter et netværksdrev "T:" til share "mappe$" på serveren "server"

vil gerne lave så den kontrollerer om drevet t allerede findes!
Det er ikke strengt nødvendigt at se om "T:" peger på det rigtige, men hvis det ikke er alt for besværligt vil det jo nok være det rigtigste...

if ?? then
  Dim WshShell
  Dim net
  Set WshShell = CreateObject("Wscript.Shell")
  Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  Set net = CreateObject("WScript.Network")
  net.MapNetworkDrive "T:", "\\server\mappe$","False"
end if
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. april 2006 - 11:56 #1
dim filesys
Set filesys = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If filesys.DriveExists("T") Then
    msgbox "drev T findes"
else
    msgbox "drev T findes IKKE"
End If

Kilde: http://www.devguru.com/technologies/vbscript/QuickRef/filesystemobject_driveexists.html

/theSurfer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. april 2006 - 11:58 #2
Jeg ved ikke hvad "peger på det rigtige" betyder, så jeg har ikke lavet det..

/theSurfer
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. april 2006 - 12:24 #3
Hvis du vil checke at det er det rigtige drev, der står som T-drevet, kunne du evt. lægge en fil på drevet, som entydigt identificerer drevet. Du kunne fx lave en lille tekstfil ude i roden af drevet, der hedder "xlowopw8901j.txt" -- og så tilrette thesurfer's forslag således:

dim filesys
Set filesys = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If filesys.FileExists("T:\xlowopw8901j.txt") Then
    msgbox "drev T findes"
else
    msgbox "drev T findes IKKE"
End If
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. april 2006 - 13:00 #4
ejvindh> Det tænkte jeg også på at lave, men ville lige høre ad først.. det kunne jo være, at han ikke havde skriverettigheder til netværksdrevet, eller ikke kendte det drev der var der i forvejen..

Alternativt kan man vælge et andet drevbogstav, hvis T: er taget..

/theSurfer
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. april 2006 - 13:17 #5
Ja, det må jo vise sig om vi har ramt hovedet på sømmet :-)