Avatar billede it-interesseret Nybegynder
26. april 2006 - 14:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vælge størrelse for tabel ud fra skærmopløsning?

Hej alle

Jeg er ved at opbygge en hjemmeside, som gerne må gøre brug af de store skærmopløsninger, men samtidigt også skal kunne ses uden uden scrollbars, når der er tale om de små skærmopløsninger.

Jeg har derfor et spg. Kan man i CSS gøre noget ala:

a) Hvis der er tale om skærmopløsning 1024 * 768 (eller mindre), så skal en div eller tabel have f.eks. 200 pixels i bredden.

b) Hvis der er tale om en opløsning, som er over 1024 * 768, så skal tablen have mere bredde - f.eks. 300 pixels.

Er det noget, som man kan lave i CSS eller skal man over i JS?

Og hvis man skal over i JS, hvordan gør man så det smartest, da jeg har det meste af layoutet liggende i CSS.
Avatar billede tjakobsen Nybegynder
26. april 2006 - 15:25 #1
Check det link her. Der er vist alt hvad du skal bruge. Et simpelt JavaScript der redirecter brugeren til en bestemt side alt efter hvad opløsning der køres. Du burde kunne udbygge det script så den bare benyttet et bestemt stylesheet afhængig af brugerens opløsning.

http://javascript.internet.com/user-details/resolution-page.html

Der står lidt mere om hvordan det fungerer her:
http://www.pageresource.com/jscript/jscreen.htm
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
26. april 2006 - 15:28 #2
Takker - vil kigge på det nu.
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2006 - 15:35 #3
<ole>

Det bør ikke være skærmopløsningen, men størrelsen af browseren, der afgør, hvordan siden vises. Det er de færreste webbrugere, der bryder sig om at bruge maksimerede vinduer - eller blive dikteret, hvor store deres vinduer skal være  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
26. april 2006 - 15:39 #4
Takker Ole, men hvordan gør man så det?
Avatar billede tjakobsen Nybegynder
26. april 2006 - 15:43 #5
Efter min mening er de skønneste sider dem der har en fast bredde på under 800px da de kræver det mindste browser vindue. Du kan også lave siden så den altid fylder en procentdel af browservinduet (i dit tilfælde vil du sikkert bruge 100%)
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2006 - 15:57 #6
Yups - W3C anbefaler brug af relative dimensioner (procent)  :)