Avatar billede maqhem Nybegynder
26. april 2006 - 07:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tabel i MySQL

Nu vil jeg jo så oprette en database og en tabel. Sådan hér:

<?
$navn = $_REQUEST['name'];
$pass = $_REQUEST['pass'];
$info = $_REQUEST['info'];
print $navn . '<br>';
print $pass . '<br>';
print $info . '<p>';
if(mysql_connect('localhost', 'blablabla', 'ogkodeord')){
    print 'Connection: OK<br>';
}else{
    print 'Connection: ' . mysql_error() . '<br>';
}
if(mysql_query('CREATE DATABASE IF NOT EXISTS my_db') && mysql_select_db('my_db')){
    print 'Database: OK<br>';
}else{
    print 'Database: ' . mysql_error() . '<br>';
}
if(mysql_query('CREATE TABLE IF NOT EXISTS my_tb')){
    print 'Table: OK<br>';
}else{
    print 'Table: ' . mysql_error();
}
?>

Virker næsten optimalt, men den skriver at min tabel skal have mindst 1 kolonne - hvilket jeg PLUDSELIG kommer i tanker om jeg har glemt ;)

Men så kan jeg skrive sådan hér:

if(mysql_query('CREATE TABLE IF NOT EXISTS my_tb(kolonne1 X, kolonne2 X, kolonne3 X')){
    print 'Table: OK<br>';
}else{
    print 'Table: ' . mysql_error();
}

Men hvad skal jeg skrive i X for at databasen kan indeholde uendelige cifre?

Hvis den kan da ;)

Eller kan man ikke skrive Text eller sådan noget... Og hvad betyder varchar(50) - 50 cifre, ikke???
Avatar billede ladyhawke Novice
26. april 2006 - 08:39 #1
varchar(50) -> en streng som er initialiseret til 50 pladser
Avatar billede hekier Nybegynder
26. april 2006 - 08:54 #2
Du kan skrive mange forskellige ting som datatype...

Varchar(x)= variable karakter på x antal karaktere - kan hvis nok være op til 255.

Men du kan finde en forklaring til alle de forskellige datatyper osv på MySQL's hjemmeside (link henviser til version 5)

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/data-types.html
Avatar billede maqhem Nybegynder
26. april 2006 - 14:55 #3
fandt dette:

TINYTEXT, 255 (8-bit length)
TEXT, 65535 (16-bit length)
MEDIUMTEXT, 16777215 (24-bit length)
LONGTEXT, 4294967295 (32-bit length)

Betyder det, at TINYTEXT kan indeholde 255 karakterer, og LONGTEXT kan indeholde Små 4,3 milliarder karakterer?
Avatar billede ladyhawke Novice
26. april 2006 - 14:57 #4
det skulle det gerne...

ideen i at benytte f.eks. tinytext er at din database ikke fylder så meget, men datatypen skal selvfølgelig passe til det du vil opbevare i kolonnen
Avatar billede maqhem Nybegynder
26. april 2006 - 14:57 #5
Det var fundet i en kommentar... Sådan så den ud:
Avatar billede maqhem Nybegynder
26. april 2006 - 14:57 #6
Posted by Donny Viszneki on April 19 2006 11:46pm [Delete] [Edit]

Maximum length of *TEXT datatypes

TINYTEXT, 255 (8-bit length)
TEXT, 65535 (16-bit length)
MEDIUMTEXT, 16777215 (24-bit length)
LONGTEXT, 4294967295 (32-bit length)
Avatar billede maqhem Nybegynder
26. april 2006 - 14:57 #7
ok
Avatar billede maqhem Nybegynder
26. april 2006 - 14:58 #8
Men nu er det sådan, at det er nogle lidt tåbelige tal de har valgt dér - kan jeg lave det om på en eller anden måske, sådan at TEXT kan indeholde 50.000?
Avatar billede ladyhawke Novice
26. april 2006 - 15:16 #9
tåbeligt... så er du godt nok kommet på arbejde....

de har valgt tallene ud fra det binære talsystem, som stort set alt der har med computere at gøre er. Det er derfor der f.eks. står 8 bit, altså 8 nuller eller 1-taller og antallet af kombinationer er så som angivet....
Avatar billede maqhem Nybegynder
26. april 2006 - 15:18 #10
ok. Tak for denne gang!