Avatar billede oppermann Nybegynder
24. april 2006 - 14:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fejlmeddelelse i forbindelse med session

Hej Eksperter.

Jeg har et script hvor jeg skal bruge en session som er registreret i på et tidligere tidspunkt.

Jeg har naturligvis startet sessions med session_start(); og jeg har så gemt min session med $_SESSION['variabel'] = værdi og henter så den pågældende session ud senere med $_SESSION['variabel'].

Det virker umiddelbart, men jeg får en fejlmeddelelse i bunden af den første side hvor sessionen hentes ud.

Fejlmeddelelsen er som følgende:

"Warning: Unknown(): Your script possibly relies on a session side-effect which existed until PHP 4.2.3. Please be advised that the session extension does not consider global variables as a source of data, unless register_globals is enabled. You can disable this functionality and this warning by setting session.bug_compat_42 or session.bug_compat_warn to off, respectively. in Unknown on line 0"

Det skal siges at jeg ikke har mulighed for at ændre på serverens opsætning.
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. april 2006 - 17:14 #1
Er der nogen steder i din kode du bruger: session_register("variabel"); ??
Avatar billede oppermann Nybegynder
24. april 2006 - 19:30 #2
Nej, bruger ikke session_register("variabel"); nogen steder.
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. april 2006 - 19:32 #3
Kan vi se koden på den side som giver fejlen?
Avatar billede oppermann Nybegynder
24. april 2006 - 19:46 #4
Det er sådan set bare den første side der skal bruge sessions efter man har oprettet sessionen.

Det er i forbindelse med et login system. Hvis koden er rigtig, registrer den en session:  $_SESSION["adgang"] = 1;

Den første side man går videre til der skal bruge sessionen skriver fejlen i bunden af siden. Det virker som det skal, men den grimme fejlmeddelelse ville jeg gerne undvære ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. april 2006 - 19:52 #5
Vis nu bare lidt kode, måske det kan give et svar.
Avatar billede oppermann Nybegynder
24. april 2006 - 20:05 #6
Her sætter jeg mine sessions: (jeg har session_start(); med i min index fil hvor denne bliver included)

<?php
if($_SESSION['access'] != 1)
  {

require("mysql.php");

if(is_array($HTTP_POST_VARS)) {
  $pass_sendt = $HTTP_POST_VARS['pass_sendt'];
  $navn_sendt = $HTTP_POST_VARS['navn_sendt'];
} elseif (is_array($_POST)) {
  $pass_sendt = $_POST['pass_sendt'];
  $navn_sendt = $_POST['navn_sendt'];
}

$pass_md5 = md5($pass_sendt);

aabn_forbindelse_og_vaelgdb();

$res = mysql_query("SELECT navn, pass FROM profiler WHERE navn='$navn_sendt' AND pass='$pass_md5'");

$row = mysql_fetch_array($res);
if(mysql_num_rows($res)>0) {

luk_forbindelse();

    $_SESSION['access'] = 1;
    $_SESSION['navn'] = $navn;
    $_SESSION['pass_md5'] = $pass_md5;
    header("Location: ?side=admin");

} else {
echo "Forkert navn eller password!";
}
}else{ header("Location: ?side=admin");
}
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. april 2006 - 20:10 #7
Det ser nu fornuftigt nok ud.

Prøv lige om denne kode giver samme fejl:

<?php
if($_SESSION['access'] != 1)
{
    require("mysql.php");
    aabn_forbindelse_og_vaelgdb();
  $navn_sendt = mysql_real_escape_string($_POST['navn_sendt']);
    $pass_md5 = md5($_POST['pass_sendt']);
    $res = mysql_query("SELECT navn, pass FROM profiler WHERE navn='$navn_sendt' AND pass='$pass_md5' LIMIT 1");

    if(mysql_num_rows($res)==1)
    {
        $row = mysql_fetch_array($res);
        luk_forbindelse();
    $_SESSION['access'] = 1;
    $_SESSION['navn'] = $row['navn'];
    $_SESSION['pass_md5'] = $pass_md5;
    header("Location: ?side=admin");
    exit();
    }
    else
    {
        echo "Forkert navn eller password!";
    }
else
{
    header("Location: ?side=admin");
    exit();
}
?>
Avatar billede oppermann Nybegynder
24. april 2006 - 20:39 #8
Det ser ud til at virke nu!

Kan du forklare mig hvori fejlen lå ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. april 2006 - 20:40 #9
Nej! :o)
Den største ændring jeg ser er denne:
if(is_array($HTTP_POST_VARS))
{
  $pass_sendt = $HTTP_POST_VARS['pass_sendt'];
  $navn_sendt = $HTTP_POST_VARS['navn_sendt'];
}

og så har jeg smidt exit(); efter dine header()'s.

og et svar.
Avatar billede oppermann Nybegynder
25. april 2006 - 09:48 #10
Jamen tak for hjælpen!
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. april 2006 - 12:49 #11
Takker for point.