Avatar billede steen_hansen Forsker
06. maj 2001 - 10:23 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Hvilken editor bruger man til PHP?

Jeg skal have lavet nogle ændringer i nogle tabeller, som er lavet i PHP. Jeg har fået FTP-adgang til serveren, så jeg kan rette i dokumenterne, men hvis forsøger at åbne dem i NotePad, får jeg de mærkelige formatteringer (firkanter). Hvilken editor skal jeg bruge, så jeg kan læse teksten korrekt?

Tillægsspørgsmål:
Jeg skal have sat noget kode ind, som refererer til et stylesheet:

<table .... class=\"tekst\">

Laver man det på samme måde som i HMTL?

De to spørgsmål giver hver 30 point.

/Steen
Avatar billede mystart Nybegynder
06. maj 2001 - 10:26 #1
http://www.editplus.com/

PHP er serverside scriptsprog, dvs. at det ikke har noget med HTML-formatering at gøre... du skriver bare <? echo \"<table class=\\\"tekst\\\">\"; ?>
Avatar billede zteven Nybegynder
06. maj 2001 - 10:26 #2
Prøv FrontPage og JA
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. maj 2001 - 10:27 #3
NotePad burde kunne læse

men den her duer
http://www.chami.com/html-kit/

2. JA
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
06. maj 2001 - 10:27 #4
1.
en editor der altid er god er homesite.
jeg bruger selv edit plus, som jeg synes er noget hurtigere at bruge, og skifte mellem sider.

2.
når du skal have styles i din tabel, bruger du:
TD  {color : #000000; font-size:12px; font-family: helvetica; }
i dit stylesheet
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. maj 2001 - 10:27 #5
echo \'<table class=\"tekst\">\';
Avatar billede mystart Nybegynder
06. maj 2001 - 10:28 #6
zteven >> FrontPage til PHP ? den duer da ikke!
Jeg anbefaler http://www.editplus.com/ den er perfekt til alt kodning!!!
Avatar billede ghanic Nybegynder
06. maj 2001 - 10:28 #7
Jeg bruger UltraEdit (www.ultraedit.com). Det er en smagssag.
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. maj 2001 - 10:29 #8
mystart  > er editplus gratis
Avatar billede mystart Nybegynder
06. maj 2001 - 10:29 #9
mortenfn >> det er echo \"<table class=\\\"tekst\\\">\";
Avatar billede zteven Nybegynder
06. maj 2001 - 10:29 #10
Jeg bruger da FP til ASP, er det en umulighed?
Avatar billede mystart Nybegynder
06. maj 2001 - 10:29 #11
nææ, 30 dage, men du kan stadig bruge det efter de 30 dage!
Avatar billede mystart Nybegynder
06. maj 2001 - 10:30 #12
zteven >> Hvis du kører fx sessions i php lægger frontpage ALTID <body> tags osv. øverst... Det kokser hele koden!
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. maj 2001 - 10:30 #13
zteven  >  øøh  kategorien er vist php
Avatar billede zteven Nybegynder
06. maj 2001 - 10:31 #14
Okay, kender kun en anelse til PHP
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. maj 2001 - 10:32 #15
til http://www.chami.com/html-kit/ kamn der downloades pluckins der understøtter stors alle scripts-sprog. Programmet er 100% gratil - altid

Men den editor man kender bedst er ofte den bedste !!

;0)
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. maj 2001 - 10:34 #16
echo \"<table class=\\\"tekst\\\">\";

giver det samme som

echo \'<table class=\"tekst\">\';
Avatar billede mystart Nybegynder
06. maj 2001 - 10:34 #17
med editplus ér der understøtelse af ALLE script-sprog... plus C# og C++
Avatar billede mystart Nybegynder
06. maj 2001 - 10:35 #18
mortenfn >> okay så... men det er fordi jeg plejer normalt at køre print(\"<table class=\\\"tekst\\\">\");
og der skal du huske \'\\\' før \'\"\' eller går den helt kold ;o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. maj 2001 - 10:38 #19
Jeg har downloadet programmet, men jeg skal registrere usernme og regcode? Hvor får jeg det fra?

/Steen
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. maj 2001 - 10:38 #20
mystart  >> ;0)
Avatar billede mystart Nybegynder
06. maj 2001 - 10:40 #21
du behøver ikke indtaste noget!
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
06. maj 2001 - 10:41 #22
Man behøver ikke at have noget kode.
slet ikke nødvendigt.
men kan blive ved med at bruge det, selvom tiden er gået :-)
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. maj 2001 - 10:42 #23
jeg har også igen downloadet edit+

hvor finder jeg php-understøttelsen ?
Avatar billede mystart Nybegynder
06. maj 2001 - 10:44 #24
mortenfn >> new > others...
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. maj 2001 - 10:45 #25
Sorry, man skal bare trykke på Cancel :o)

Sikke mange svar! Jeg skal i byen nu, så jeg kommer tilbage i eftermiddag.
Avatar billede mystart Nybegynder
06. maj 2001 - 10:46 #26
Der er masser af avancerede muligheder i Edit+ . men jeg kan ( næsten ) også anbefale http://www.tsw.dk/ > TSW Webcoder, den mangler bare et bette finesse, nemlig direkte redigering over FTP...
Avatar billede myplacedk Nybegynder
06. maj 2001 - 10:48 #27
Notepad er helt fin, du skal bare overføre filen rigtigt.
Med FTP kan man overføre \"binær\" eller \"ascii\". Tekst-filer som html, php osv. bør overføres med ascii.

Baggrunden er, at forskellige systemer laver linjeskift på forskellige måder. Dvs. en ren tekst-fil kan ligge i både windows-format, unix-format og mac-format. (Muligvis også andre.)
Filen du har hentet ligger sikkert i unix-format på serveren. Og så forstår \"notepad\" ikke linjeskiftene. (Men MS DOS EDIT gør faktisk...)
Hvis du overfører i \"ASCII-mode\" i stedet for binær, så vil linjeskift automatisk blive konverteret til dem, der er standard på DIT system.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
06. maj 2001 - 10:55 #28
Jeg kan da også lige fortælle lidt om hvad forskellen mere præcist er... :)
Med forbehold for at jeg ikke kan huske præcist hvad tingene hedder og pludselig kalder dem noget andet...

I gamle dage var printerne meget simple, og kunne kun forstå noget i stil med ren tekst, som vi kender fra tekst-filerne.
Altså, man sender et \"a\", og så skriver den et \"a\" osv., meget andet kunne de ikke.
Jeg vil tro de første printere kun kunne to ting ud over dette.
1) Køre papiret ned til næste linje
2) Køre \"vognen\" tilbage til starten af linjen
(\"Vognen\" er den del af printeren der rent faktisk printer, vi ser stadig noget lidt efter samme princip i blækprinter, med en vogn der fiser frem og tilbage)

Der skal altså to forskellige ting til at foretage et linjeskift. Disse to ting kaldes \"Carriage Return\" og \"Newline\".
(Vi forkorter dem lige \"CR\" og \"NL\", men i PHP (og meget andet) skrives det som \"\\r\" og \"\\n\".)

I Windows-tekstfiler skriver man \"CRNL\" for at lave linjeskift. I Unix-tekstfiler er det \"NL\", og på mac er det (vist) \"CR\".

Det er også derfor man kan se en tekstfil overført i \"ASCII-mode\" fra unix til windows vokse lidt i størrelse. Linjeskift fylder simpelt hen to tegn i Windows, men kun ét i Unix.
Avatar billede ?phpdude? Nybegynder
06. maj 2001 - 10:59 #29
De mærkelige firkanter du får er nye linjer dvs. at hver du kommer til så en taster du ENTER! Af editorer kan jeg anbefale notepad og EditPlus

www.editplus.com
Avatar billede mortenfn Nybegynder
06. maj 2001 - 11:24 #30
myplacedk  >> du er nok ligeså \"gammel\" som mig - det er meget rigtigt i det du skriver. Når man skulle lave udskrifter til en matrix(nåle)-printer skulle man altid huske at sene \"Vogntog-Retur).

Printeren kunne også en 3. ting - køre siden ud.

Man skal også huske at de gamle printere ikke bruget A4-papier men endeløse baner og der er en side længere end A4.

Men det ahr reelt intet med spørgsmålet her at gøre.

;0)

Avatar billede stringbuffer Nybegynder
06. maj 2001 - 12:31 #31
NotePad er god, men den mangler efter min mening en MEGET vigtig funktion: muligheden for at gå direkte til en line med ved at angive linienummer.

Jeg har lavet en editor, der er næsten lige så hurtig at starte og kan derfor bruges til at erstatte NotePad (den er lavet så den minder så meget om den som muligt).

Du kan downloade den frit fra http://www.zhat.dk/NerdPad.exe

(den er lidt stor fordi alle visuelle controls er linket statisk, men den køre hurtig nok alligevel)

Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
06. maj 2001 - 12:35 #32
Notepad mangler da mange funktioner.
den kan da overhovedet ikke vise nogen farver...
også funktionen, go to and replace, bruger jeg meget i EditPlus.
Avatar billede webson Nybegynder
06. maj 2001 - 13:04 #33
PHP Coder pro (freeware)

en rigtig god editor

http://www.phpide.de/

Avatar billede steen_hansen Forsker
06. maj 2001 - 17:15 #34
Hej alle!

Jeg fik editoren som kunne se PHP-koden af mystart. Og jeg fik også koden af mystart, som kan ændre typer m.m. At jeg ikke kan overskue den redelighed, er en anden sag. Men mine ønsker blev opfyldt.

Tak alle sammen. Håber det er i orden, at mystart får det hele, han kom først.

Fortsat god weekend :o)

/Steen
Avatar billede myplacedk Nybegynder
06. maj 2001 - 19:46 #35
Hmm...
For mig at se var jeg den eneste som kunne forklare dig hvad problemet var. Mystart nævnte bare en tilfældig editor.
Stort set enhver editor er bedre end \"Notepad\", og kan også klare unix-tekstfiler.
Men hvis du bare bruger en editor der skjuler problemet, i stedet for at lære forskellen på ASCII og binær ftp-overførsel, så vil du måske senere komme i større problemer, hvor løsningen vil være sværere at finde.

\"Mystart\'s\" editor løste måske dit problem nu og her, men det er da bedre at lære ftp og tekstfiler lidt bedre at kende, end at være afhængig af bestemte editorer.

Jeg er ret ligeglad med pointene, jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg skriver alt det her... :)

(På den anden side... Hvis jeg er ligeglad med pointene, hvorfor er jeg så her, i stedet for bare at holde mig til usenet? Never mind...)
Avatar billede alvion Nybegynder
07. maj 2001 - 14:46 #36
Brug VIM