Avatar billede darkage Nybegynder
21. april 2006 - 16:59 Der er 13 kommentarer

kan ikke modtage mail til root

Jeg plejede at kunne se mail til root brugere ved at skrive root. Nu er der gået flere måneder uden at der er mail.

når jeg prøver at send en mail med:
sendmail -v root < enellerandenfil

så kommer den ikke med nogen fejl, men når jeg skriver mail siger den "no mail for root".

Har også prøvet til andre brugere, uden at det virker.

sendmail virker fint, da den sagtens kan send til andre brugere på externe server (kører en forum som virker fint).

Undrer mig bare over at root ikke modtager mails fra systemet (hvem har logget på, osv).

Hvordan kan det være at når jeg sender mail til root med sendmail og når jeg checker bagefter så siger den "no mail for root" ?

PS jeg er mere eller mindre newbie til linux
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
21. april 2006 - 22:52 #1
Se evt i kataloget /var/mail hvem der er mail til. Måske er mail til root blevet videresendt til en anden (system)bruger. Hvem der har logget ind kan du se med kommandoen last. Iøvrigt ligger det meste logning i /var/log
Avatar billede darkage Nybegynder
22. april 2006 - 10:48 #2
keld: Jeg er med på at log filerne ligger i /var/log.

I /var/mail var der 2 filer:

bruger1 0bytes
bruger2 0bytes

Disse var for mine brugere (har kun 2 + root). Jeg kan huske at root plejede også at ligge her. Oprettede så en fil "root" med samme rettigheder som de andre filer og prøvede at sende en mail. Virkede ikke :(
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
22. april 2006 - 19:18 #3
Hvilken mailagent har du installeret? sendmail, postfix?
/etc/aliases kan du kigge i - der står måske hvem mail til
root videresendes til, eller i /etc/postfix/aliases. Postfix maillog ligger i /var/log/mail/
Avatar billede darkage Nybegynder
23. april 2006 - 12:15 #4
jeg kører sendmail

har kigget i /etc/aliases og det hele står fint til root. I de sidste 2 linjer står der:

# Person who should get root's mail
#root:          marc

Selvom den er kommenteret ud undrer jeg over hvem fanden marc er. Han står hverken i /etc/passwd eller /etc/group filen.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
23. april 2006 - 13:59 #5
Kig i sendmails log /var/log/maillog eller lignende.
marc er nok bare et eksempel.
Avatar billede darkage Nybegynder
23. april 2006 - 15:50 #6
maillog viser ingen fejl:

Apr 23 15:12:52 <hostname> sendmail[24155]: k3NDCqk3024155: from=root, size=3319, class=0, nrcpts=1, msgid=<200604231312.k3NDCqk3024155@localhost.localdomain>, relay=root@localhost
Apr 23 15:12:52 <hostname> sendmail[24156]: k3NDCqOI024156: from=<root@localhost.localdomain>, size=3604, class=0, nrcpts=1, msgid=<200604231312.k3NDCqk3024155@localhost.localdomain>, proto=ESMTP, daemon=MTA, relay=<hostname> [127.0.0.1]
Apr 23 15:12:53 <hostname> sendmail[24155]: k3NDCqk3024155: to=root, ctladdr=root (0/0), delay=00:00:01, xdelay=00:00:01, mailer=relay, pri=33319, relay=[127.0.0.1] [127.0.0.1], dsn=2.0.0, stat=Sent (k3NDCqOI024156 Message accepted for delivery)
Apr 23 15:12:53 <hostname> sendmail[24158]: k3NDCqOI024156: to=<root@localhost.localdomain>, delay=00:00:01, xdelay=00:00:00, mailer=esmtp, pri=123604, relay=smtp.danhost.dk. [195.140.132.27], dsn=2.0.0, stat=Sent (Ok: queued as 093881B5FC7)

Jeg forstår dog ikke hvorfor den bruger smtp.danhost.dk (min server er hostet hos danhost) som relay i sidste linje hvis den sender mail til sig selv...
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
23. april 2006 - 17:39 #7
Ja den skal nok ikke bruge danhost som relay.
Måske en forkert opsætning af sendmail?
Prøv at se sendmails konfigurationsfil.
Eller installér postfix i stedet.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
24. april 2006 - 11:59 #8
Prøv også at se hvad der ligger i mailkøen med

mailq

evt afbryd din netforbindelse, (tag stikket ud) og send en mail, og se
om den ender i mailkøen til danhost.
Avatar billede darkage Nybegynder
24. april 2006 - 14:13 #9
mail køen er tom når jeg sender mail ud til root, men der plejer at komme mails i kø når jeg sender nyhedsbrev ud til ca. 200 brugere (forståeligt nok)
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
24. april 2006 - 21:12 #10
Har du prøvet at tage netstikket ud og sende en mail til root og se om den så ligger i den udgådende mailkø til danhost?
Avatar billede darkage Nybegynder
25. april 2006 - 11:55 #11
Kan ikke, serveren er hostet ude hos danhost. Det er en virtuel server, piller de stikket ud ryger forbindelsen for 10+ servere
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
27. april 2006 - 17:06 #12
Altså, det er mest sandsynligt at din Sendmail konfigurationsfil er lavet sådan at den videresender root posten til danhost. Jeg mener filen hedder sendmail.cf - se den efter for referencer til danhost, og ret den til.
Avatar billede darkage Nybegynder
27. april 2006 - 20:32 #13
nu du siger det, rettede jeg min sendmail.cf til for mange mdr siden pga at sendmail ikke virkede da man sendte emails til mit eget domæne feks: email@mydomain.com

Efter lidt googling fandt jeg problemet og tilføjede følgende linje:
Dj mydomain.com

Derefter kunne jeg modtage mails uden problemer til email@mydomain.com.

Kunne det havde ødelagt linux users mail ?