Avatar billede dennisr Nybegynder
21. april 2006 - 11:14 Der er 6 kommentarer

problemer med Apache2, PHP5 og MySQL 5

Hej eksperter

Der er sikkert flere der har oplevet samme problem og jeg har været inde på diverse fora uden held.

Jeg sidder med en geninstalleret windows xp og har hentet apache 2.0.55, php 5.1.2 og mysql 5.0.20.

Apache og PHP virker fint. Og mysql virker via command.

Mit problem er at jeg ikke kan få forbindelse til mysql-udvidelsen i  c:\php\ext.

I http.conf har jeg tilføjet:
LoadModule php5_module "c:/php/php5apache2.dll"
AddType application/x-httpd-php .php
PHPIniDir "d:/php"

i php.ini
doc_root = c:\programmer\apache group\apache2\htdocs\root
extension_dir = "c:\php\ext"

Jeg har prøvet at skrive adresserne på flere forskellige måder, både med og uden "" og med / i stedet for \ og ingen af løsningerne virker. Jeg har også prøvet at skrive det på nøjagtig samme måde som i en tidligere php.ini som virkede

Når jeg læser apache's error.log igennem, finder jeg disse linier:
PHP Warning:  PHP Startup: Unable to load dynamic library 'c:\\php\\ext\\php_mysql.dll' - Det angivne modul blev ikke fundet.\r\n in Unknown on line 0

Jeg har været inde på mysql.com og hente de tilsyneladende korrekte dll-filer.

Jeg har også prøvet at installere de samme versioner som jeg havde før formateringen, men der får jeg samme svar.

Nogen der har samme problem eller har en løsning?
Avatar billede dennisr Nybegynder
21. april 2006 - 11:29 #1
Rettelse:
I farten sneg der sig nogle få skrivefejl ind, da jeg har flyttet rundt på php-mappen, for at genskabe min gamle opsætning.

I http.conf skal der stå
PHPIniDir "c:/php"
og ikke
PHPIniDir "d:/php" som det står i indlægget...
Avatar billede showsource Seniormester
21. april 2006 - 11:35 #2
Find "libmysql.dll" og kopier den til dit windir. Den ligegr i dit php dir

Og linien
;extension=php_mysql.dll
skal rettes til
extension=php_mysql.dll

i din php.ini

Genstart apache
Avatar billede dennisr Nybegynder
21. april 2006 - 11:44 #3
Linien du nævner er allerede uden ;

Havde bare skrevet hele indlægget en gang og i mellemtiden havde eksperten logget mig af.

Jeg har prøvet at flytte libmysql.dll til windows rod-mappe men problemet er der stadig.
Avatar billede showsource Seniormester
21. april 2006 - 11:51 #4
I min php.ini:
extension_dir = "c:\php\php5-1-2\ext"
extension=php_mysql.dll

og libmysql.dll ligger i C:\WIndows
Avatar billede showsource Seniormester
21. april 2006 - 11:54 #5
ehm, det skal iøvrigt være den korrekte libmysql.dll du bruger.
Altså den som ligger i den zip du har hentet med PHP. Mne det er det vel?
Avatar billede dennisr Nybegynder
21. april 2006 - 12:00 #6
Jeg har været inde og hente filen 'php_5.1.2_mysql_5.0.20-win32' som indeholder libmysql.dll og php_mysql.dll ...