Avatar billede mutalisk Nybegynder
17. april 2006 - 16:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Udskrivning af timer-tiden hver sec + beregning af "elasped time"

Hey, jeg har en timer og den kører i 30 sec. Nu vil jeg gerne vise en "count-down" i en textbox, så man kan se hvornår timeren udløber.. Hvordan gør jeg det?

Og:

Hvordan beregner jeg tiden der er gået, hvis jeg trykker på en knap inden de 30sec er gået, så vil jeg gerne sige 30 - elasped time..
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 16:08 #1
Du kan tilføje en eventhandler i form constructoren således:

timer1.Tick += new System.EventHandler(this.timer1_Tick);

Et andet sted i klassen indsætter du så følgende metode:

private void timer1_Tick(object sender, System.EventArgs e)
{
      //Kode der skal afvikles ved hver tick
      //HUSK at stille intervallet på timeren ie: timer1.Interval = 100;
}

Vh
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 16:14 #2
Glemte lige..

For at beregne hvor lang tid der er gået kan du gøre følgende:
lave en variabel af typen int der er tilgængelig for metoderne i klassen.

private int elapsed=0;
private int tmp;
textBox1.Text="0";

private void timer1_Tick(object sender, System.EventArgs e)
{
      elapsed +=1;
      tmp=int.Parse(textBox1.Text);
      tmp +=1;
      textBox1.Text=tmp.ToString();

      //Kode der skal afvikles ved hver tick
      //HUSK at stille intervallet på timeren ie: timer1.Interval = 100;
      // Du skal ogsdå huske at nulstille elapsed ved hver afvikling
}
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 16:17 #3
Hvis du vil have den til at tælle ned i textboxen istedet ændrer du bare:

i klassen)  textBox1.Text="30";
i metoden)  tmp -=1;
Avatar billede mutalisk Nybegynder
17. april 2006 - 16:24 #4
Det jeg laver ud af det der, er det en "ny" timer som kører et andet interval?
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 16:27 #5
Nej du behøver ikke lave en ny.. hvis du allerede har en timer der er sat til at køre i 30 sek. Du skal blot lave eventhandleren/metoden med det din timer hedder. Jeg har bare kaldt den Timer1. Alle de steder Timer1 optræder skifter du, samt textbox1.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 16:27 #6
Post eventuelt din kode så kan jeg fikse den
Avatar billede mutalisk Nybegynder
17. april 2006 - 16:31 #7
Vil ikke bare have at du "fikser" den, vil selv forstå hvad der sker..

Men ok, vi tager den lige engang til for de langsomme(mig):

Min nuværende timer kører 30sek, og dens interval ændres ved hver "level" man kommer til (Det er i et spil).
Det jeg så vil gøre er at vise en countdown for de 30 sek i en textbox.

Og det du skriver er, at jeg skal lave en "eventhandler" som kører med et interval på 1000ms og så have en funktion i den som ændre teksten i textboksen?
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 16:37 #8
ja eventhandleren sørger for at koden i metoden bliver afviklet i det interval timeren er sat til. I metoden tæller du så den globale variabel elapsed op så du kan tilgå værdien hvis der trykkes på knappen. Desudden bruges tmp variablen til at beregne hvad der skal udskrives i textboxen. Hver gang koden afvikles udskrives der så hvad vi vil have i textboxen..
Avatar billede mutalisk Nybegynder
17. april 2006 - 16:48 #9
Perfekt, og det virker endda... Tak for hjælpen, send svar ;)
Avatar billede innercitydk Nybegynder
17. april 2006 - 17:03 #10
Nice :)