Avatar billede steensommer Praktikant
16. april 2006 - 17:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Korriger 0-værdier

Følgende kode fungerer som den skal men tager ikke højde for eventueller null-væredier i SQL databasen. Hvorledes gøres det i VB .Net? Koden er som følger:

    Private Sub TextBox1_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles TextBox1.TextChanged, TextBox21.TextChanged, TextBox45.TextChanged, TextBox63.TextChanged
        Dim Connection As New SqlConnection(Conn)
        Connection.Open()
        Dim PatientID As String = TextBox1.Text
        Dim Command As New SqlCommand("SELECT [Patient nr], [CPR nr], Fornavn, Efternavn, Kommunekoder, Amt, [Operation type], Tekst  FROM Kartotek WHERE [Patient nr] = '" & PatientID & "'", Connection)
        Dim reader As SqlDataReader = Command.ExecuteReader()
        If reader.Read() Then
            TextBox1.Text = reader.GetString(0)
            TextBox5.Text = reader.GetString(2) & " " & reader.GetString(3)
            TextBox73.Text = reader.GetString(1)
            TextBox122.Text = reader.GetString(6)
            TextBox126.Text = reader.GetString(5)
            TextBox130.Text = reader.GetString(4)
            TextBox134.Text = reader.GetString(7)
            reader.Close()
            Connection.Close()
        End If
    End Sub

vh Steen
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2006 - 17:12 #1
If Not reader.IsDBNull(5) Then
    TextBox126.Text = reader.GetString(5)
Else
    TextBox126.Text = "Mangler"
End If
Avatar billede steensommer Praktikant
16. april 2006 - 19:24 #2
Tak igen arne - det er da godt at du er på Eksperten. Svar så får du igen point :0)
Kan man evt nøjes med at indsætte et: "On error resume next"?
Steen
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2006 - 21:09 #3
On error resume next

er vist en VB6'isme

i VB.NET må den rigtige måde være at catche exception

men i dette tilfælde mener jeg at IsDBNull er pænere end at catche en exception

og svar