Avatar billede bromer Nybegynder
10. april 2006 - 15:23 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Fejl under opstart af Windows Service

Hej.

Jeg har prøvet at skrive en Windows Service. Først lavede jeg den kode som jeg ville have udført og forsikrede mig selv om at denne virkede optimalt. Derefter smed jeg det ind i en klasse der nedarver fra BaseService og har OnStart, OnStop, OnPause, OnContinue og OnShutDown metoder som den burde have.

Efter noget debug fik jeg også intalleret den ved at lave en installer. Når jeg starter min service får jeg dog følgende fejl i min eventlog:

"The description for Event ID ( 0 ) in Source ( .NET Runtime ) cannot be found. The local computer may not have the necessary registry information or message DLL files to display messages from a remote computer. You may be able to use the /AUXSOURCE= flag to retrieve this description; see Help and Support for details. The following information is part of the event: .NET Runtime version 1.1.4322.573- playsudoku.exe - Common Language Runtime Debugging Services: Application has generated an exception that could not be handled.

Process id=0xcf8 (3320), Thread id=0xcfc (3324).

Click OK to terminate the application.
Click CANCEL to debug the application.."

Jeg er ikke helt med på, hvad præcist der sker. Er problemet "bare" at der bliver kastet en Exception som ikke bliver håndteret? I så fald, hvordan er det så muligt at debugge den fornuftigt.

Jeg bruger ikke Visual Studio, men bare en editor og compileren. Hvis der er brug for flere point så sig til. Jeg har sat den til mellem fordi jeg ikke lige er i stand til at bedømme problemet.
Avatar billede tuxic Nybegynder
15. april 2006 - 23:00 #1
For det første: Det fremgår jo (desværre) ikke af eventlogentryen hvad den konkrete fejl er.

Anyway: Der er flere måder at komme videre på. Du kan (og bør nok) lave en try-catch klausul uden om hele din main. Og i catch blokken kan du så skrive informationer om fejlen ud; fx til System.Diagnostics.Debug.WriteLine. (kan fx læses med DebugView) eller til eventloggen eller whatever. Du kan altid genkaste exceptionen så servicen ikke kommer igang.
En anden vej er at tillade servicen at interagere med desktoppen. Som udgangspunkt vises dialoger for services på den anonyme desktop, men du kan tillade at servicen kan vise dem på din desktop.
Avatar billede bromer Nybegynder
10. oktober 2006 - 00:47 #2
jeg var ikke lige opmærksom på at jeg havde dette spørgsmål åbent. Jeg lukker. Hvis tuxic gerne vil have points så smid lige en kommentar, så opretter jeg et spørgsmål til det :)