Avatar billede hoffmann Nybegynder
07. april 2006 - 10:46 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Print 1 gang

Hej alle

Kan det lade sig gøre på en eller anden måde at en bruger kun kan printe en given side ud via sin browser 1 gang.

1. brugeren logger ind på en side
2. brugeren printer siden ud 1 gang

Efter dette skal han/hun ikke kunne printe den ud igen.

Umuligt eller ?

Mvh

Finn
Avatar billede fennec Nybegynder
07. april 2006 - 10:53 #1
Umuligt. Brugerne har fuldkontrol over hvad der sker i deres browser.
Hvis det er en side som kræver login, kan du dog styre det her igennem. Da du så kan nægte at vise siden, hvis den har været printet.
Kræver noget DB og print styring...
Avatar billede fennec Nybegynder
07. april 2006 - 10:54 #2
Jeg skal til at læse bedre :o)
Der er jo login på siden, så det kan godt laves...
Avatar billede hoffmann Nybegynder
07. april 2006 - 10:55 #3
Det er en side der kræver login - dokumentet kan lægges i DB hvis dett eer en løsning

Printstyring ? - kan du forklare mere ?
Avatar billede fennec Nybegynder
07. april 2006 - 10:55 #4
Men når siden først er printet, kan den ikke VISES igen i browseren. Jeg ved ikke om det er noget du er intreseret i??
Avatar billede hoffmann Nybegynder
07. april 2006 - 10:57 #5
jo det er lige præcis det jeg ønsker.

brugeren anmoder om et "engangs" password, vi sender password, og brugeren logger så ind til det dokument/side som kun må kunne printes en gang
Avatar billede fennec Nybegynder
07. april 2006 - 11:00 #6
Er det kun en side det drejer sig om eller er det flere??
Hvis flere skal vi vide lidt mere om hvor indholdet kommer fra?? Er det fra DB eller hardcoded??
Avatar billede fennec Nybegynder
07. april 2006 - 11:05 #7
Noget helt andet. Hvis brugerne ikke printer siden, kan de så godt komme ind på siden igen??
Avatar billede hoffmann Nybegynder
07. april 2006 - 11:06 #8
Har lige hørt kunden.

Det er et PDF dokument på 20-30 sider - jeg har adgang til mysql database som kan benyttes til dette hvis du kan give mig et hint om hvordan det kan hænge sammen.
Avatar billede hoffmann Nybegynder
07. april 2006 - 11:08 #9
nej efter login 1 gang er paswordet ugyldigt, og de skal anmode om et nyt
Avatar billede fennec Nybegynder
07. april 2006 - 11:17 #10
Den var sværre da det er et pdf dokument. For at den kan vises, får brugeren jo en url hertil, og den kan de så til hver en tid smide ind i deres browser, også hente dokumentet igen...

Hvis det skal være 100% sikkert, er det noget med at give hver bruger deres egen pdf (lav kopi af master-pdf for hver bruger) også slette den lige så snart den er blive vist.
Avatar billede hoffmann Nybegynder
07. april 2006 - 11:37 #11
ok lad os sige at dokumentet ligger som rå data/tekst i databasen, hvordan kan man forhindre at brugeren printer ud mere end 1 gang
Avatar billede fennec Nybegynder
07. april 2006 - 12:05 #12
Fordi det ligger i DB'en skal det i gennem ASP for at blive vist/printet ud, og derfor kan der indbygges sikkerhed i ASP koden. I DB'en oprette du alle nye brugere/pass.
[bruger]
id, name, pass

Nå en bruger logger ind første gang laver du selvfølgelig et eller andet adgangs tjek mod DB'en. Hvis OK vises siden og brugeren slettes fra DB'en. F.eks noget i denne stil:

dinSide.asp?bruger=fennec&pass=xxx

set rs = conn.execute("select * from bruger where name='"& rq("bruger") &"' and pass='"& rq("pass") &"'")
if rs.eof then
  resposne.write "du har ikke adgang til siden."
  response.end
end if %>

Denne tekst kan kun ses en gang.
<%= "noget tekst fra DB'en kan også udskrives." %>

<%
conn.execute("delete from bruger where id="& rs("id"))
%>
Avatar billede hoffmann Nybegynder
07. april 2006 - 12:08 #13
Jeg prøver dette - smid et svar :)

Tak !
Avatar billede fennec Nybegynder
07. april 2006 - 12:19 #14
.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede fennec Nybegynder
07. april 2006 - 12:21 #15
ps. Jeg tager på ferie om 10 min, så jeg kan ikke hjælpe dig mere med dette før efter påske, men ellers smider du bare en besked herinde, også vender jeg tilbage :o)
Avatar billede hoffmann Nybegynder
07. april 2006 - 12:40 #16
God ferie :)