Avatar billede olsen205 Nybegynder
05. april 2006 - 19:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Valg af max & min i en sub select.

Jeg har følgende tabel.,

Tabel = Prodata
Felter:
Lbnr (primær nøgle,
pordrenr,
sordre,
afdeling,
prodato,
antal,
belastning

Jeg forestiller mig følgende, men det virker ikke:
SELECT sordre,
(SELECT MAX(prodato) FROM prodata WHERE afdeling = '11' GROUP BY sordre),
(SELECT MIN(prodato) FROM prodata WHERE afdeling = '11' GROUP BY sordre),
(SELECT MAX(prodato) FROM prodata WHERE afdeling = '12' GROUP BY sordre),
(SELECT MIN(prodato) FROM prodata WHERE afdeling = '12' GROUP BY sordre)
FROM prodata
GROUP BY sordre

resultatet skulle gerne være at jeg får alle sordre samt hvilke datoer den er begyndt og sluttet i hver afdeling.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2006 - 20:06 #1
proev noget a la:

SELECT x.sordre,x.begyndt11,x.sluttet11,y.begyndt12,y.sluttet12
FROM (SELECT sordre,MIN(prodao) AS begyndt11,MAX(prodato) AS sluttet11 FROM prodata WHERE afdeling=11 GROUP BY sordre) x,
      (SELECT sordre,MIN(prodao) AS begyndt12,MAX(prodato) AS sluttet12 FROM prodata WHERE afdeling=12 GROUP BY sordre) y
WHERE x.sordre=y.sordre
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. april 2006 - 09:22 #2
Eller simpelthen:

SELECT sordre, MAX(prodato) AS MaxProdato, MIN(prodato) AS MinProdato, afdeling
FROM Prodata GROUP BY
sordre, afdeling
Avatar billede olsen205 Nybegynder
11. april 2006 - 09:42 #3
arne v: Lige hvad jeg havde brug for. Det funker. Smid et svar...

Idanielsen: Problemet er at jeg så får datoerne i samme kolonne. Jeg vil have en komplet Matrix hvor hver sordre har sine unikke linje.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
11. april 2006 - 10:18 #4
Ok, det havde jeg ikke set.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2006 - 12:36 #5
svar