Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
05. april 2006 - 04:14 Der er 21 kommentarer

Hdd (SATA) vil ikke formateres eller ha' partition

Hej

Overskiften siger det...
Mit board vil ikke formatere eller lave partition på disk.
Der har været åbnet et spg. omkring mit board kunne tage disken, da diske er SATA2 og boardet dog er alm SATA.
Som sagen står, siges der, at det ikek skulle været et prob. at gøre det på den, men det er der desværre...

Har både prøvet at gøre det i XP , 2000 , og div. Linux dist. uden held på det.. I Linux fryser den bare, og i Windows kommer den med fejl - og går ikke vidre end at man må reboote..

Nogen der lige akurat ved hvorfor det her lige sker, elelr ha' en løsning. Jeg tjekkede på disken, at der var en pin modul hvor den står til SATA men som kan rykkes, men ved ikke om det er en løsning på det :S
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 07:21 #1
prøv at rykke jumperen jeg har set i et tidligere indlæg at det var det der skulle til da SATA2 harddisken kunne blive læst at sata controlleren
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 07:27 #2
ved ikke hvilken harddisk du har men her et bud fra Weston digital du kan sammenligne med http://www.seagate.com/support/disc/sata/st3250824as.html

Hvis det er en SATA II disk er det vigtigt at disken via en jumper sættes til at køre som en SATA disk i stedet for som en SATA II disk, da bundkortet ellers ikke vil genkende disken korrekt.
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
05. april 2006 - 07:56 #3
Min disk er en Maxtor DiamondMax 10 80 GB SATA II - og den jumper viser kun i den ene side sata, og intet i den anden. Den står i den side hvor der står sata i lige nu.
Havde prøvet og og sætte den over i den anden side af det, men så bvlier den dedekteret helt anderledes end før.. den siger ikke det samme info om den.
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 09:21 #4
ifølge manualen fra maxtor skal du helt fjerne jumperen fra harddisken så skulle den virke prøv lige det
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 09:23 #5
den øverste i højrehjørne som sidder på et enkelt ben må du ikke røre den skal du blot lade være maxtor skriver .. DO NOT REMOVE
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 09:24 #7
tilføjelse og side 7
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
05. april 2006 - 10:01 #8
Sådan vises min ikke.. den har kun 4 ben på sig og ikke lissom en ATA interface har
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 10:53 #9
hvad model nummer har harddisken
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 10:55 #10
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
05. april 2006 - 11:00 #11
Ja lige præsis.. men det funker ikke alligevel med det :S
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 11:02 #12
når du sætter disken til 1,5 alså med jumperen i højre side hvad siger din sata controller så om disken?
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
05. april 2006 - 11:06 #13
I BIOSen siger den det  er en SCSI :S
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 11:08 #14
jeg tænker på når du tænder for pcen så kommer den på et tidspunkt og viser at din raid controller skal søge efter harddiske finder den din disk der ?

og når du er i windows og kigger i disk management (der hvor man formatere harddiske) bliver den fundet korrekt der?
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
05. april 2006 - 11:12 #15
Den blvier fundet ja, men kan ikke lave en partition på den.
Det er meningen at jeg vil bruge den til en ny install - og der fulge self en disk med til mit board, og loader fint nok driverne ind, men den vil ikke skrive/læse til disken
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 11:25 #16
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
05. april 2006 - 11:29 #17
Har ikek noget i min BIOS der hedder strong

Min board er en MSI K7N2 Delta2 Platinum , den har godt nok kun SATA, men det burde virke alligevel...

Men den siger i windows at den ikke kan oprette partitionen på diske, og så derefter fryser den hele systemet.
Avatar billede levithan Nybegynder
05. april 2006 - 11:31 #18
i enheds håndtering har du nogle enheder med gult udråbstegn?
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
05. april 2006 - 11:33 #19
Nej der er ingen der
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
05. april 2006 - 15:26 #20
Det er ldit for underligt det her :S
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
06. april 2006 - 19:51 #21
Nogen der har en idé om hvorfor den gør det?