Avatar billede c0d3r Nybegynder
01. april 2006 - 23:28 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Hebraiske bokstaver hvordan?

hvordan kan jeg skrive med hebraiske bokstaver på min hjemmeside?
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:01 #1
Ved ikke om denne virker :P
... hvis du har word så: indsæt, symbol, normal tekst, vælg hebraisk under kategori og tryk på dem du skal bruge kopier dem herefter ind i din html :)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html;

charset=UTF-8"><title>Ingen titel</title>

<meta http-equiv="Content-Language" content="he">
</head>

<body>

&#1208;&#1209;&#1210;&#1211;&#1240;&#1241;&#1256;&#1257;&#1456;&#1457;&#1459;&#1458;&#1460;&#1461;&#1462;&#1463;&#1464;&#1465;&#1466;&#1467;&#1468;&#1469;&#1470;&#1471;&#1472;&#1473;&#1474;&#1475;&#1488;&#1489;&#1490;&#1491;&#1492;&#1493;&#1494;&#1495;&#1495;&#1496;&#1497;&#1498;&#1499;&#1500;&#1501;&#1502;&#1503;&#1504;&#1505;&#1506;

&#1507;&#1508;&#1509;&#1510;&#1511;&#1512;&#1513;&#1514;&#1520;&#1521;&#1522;&#1523;&#1524;

</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:03 #2
her er måske lidt hjælp også :)
http://www.htmlhelp.com/reference/html40/entities/
Avatar billede c0d3r Nybegynder
02. april 2006 - 00:08 #3
okay alle de der koder du gav mig var bokstaverne i det hebraiske alfabet plus noget andet, tak for dem, men når sidder og skriver en tekst på hebraisk skal jeg så erstatte hvert enkelt bokstav med den kode der er for hver enkelt bokstav det ville jo tage 7 år og en sommer, findes der ikke en eller anden converter??????
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:10 #4
prøver at lede...
Avatar billede davidfossil Nybegynder
02. april 2006 - 00:16 #5
Nej nej nej - der er ingen grund til at rode rundt med entities for at skrive hebraisk. Gem dine sider i UTF-8 og sørg for at de bliver serveret som UTF-8, fx vha. følgende meta, eller tilsvarende http header:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:18 #6
Hvis man ikke har et hebraisk tastatur hvad skal man så gøre?
- de tegn jeg postede til eksperten var godt nok nogle firkanter fra en html side, men de er åbenbart blevet konverteret undervejs (hvis man tager dem fra word og kopierer dem ind i notepad er det firkanter)
Avatar billede c0d3r Nybegynder
02. april 2006 - 00:20 #7
ja men jeg har hebraisk tastatur
Avatar billede c0d3r Nybegynder
02. april 2006 - 00:21 #8
problemet er at jeg er dårlig til alt det der programmering og jeg hved ik hvad <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8"> betyder :(
Avatar billede davidfossil Nybegynder
02. april 2006 - 00:23 #9
Som jeg læser hvad c0d3r skriver 02/04-2006 00:08:13 så sidder de selv og skriver indholdet til deres hebraiske side. Jeg formoder således at de har et hebraisk tastatur, eller en anden smart måde at skrive tegnene, og at hans spørgsmål her udelukkende omhandler hvordan han får tegnene til at blive vist korrekt i en webbrowser.

Et eksempel på UTF-8 encodede, hebraiske tegn i en alm html side:
http://news.google.co.il/
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:23 #10
nå, ok det er til at sørge for at visse tegn vises rigtigt... prøv at skriv i den test jeg lavede i 00:01:05...
Avatar billede davidfossil Nybegynder
02. april 2006 - 00:26 #11
02/04-2006 00:21:04 - Ah, det er der skoen trykker :)
Har du styr på hvordan du kan komme til at se koderne for det HTML dokument du arbejder med? Hvis ja: Prøv at placrede den kode jeg skrev før umiddelbart efter der hvor der står <head> i dokumentet.
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:27 #12
davidfossil> jeg kom også med koden i 02/04-2006 00:01:05 ;)
Avatar billede c0d3r Nybegynder
02. april 2006 - 00:29 #13
okay jeg vil komme med et eksempel
her er en lille sætning så prøv at lav koden omkring den:

<P>&#1492;&#1497;&#1488; &#1490;&#1512;&#1488; &#1489;&#1497;&#1512;&#1493;&#1513;&#1500;&#1497;&#1501;</p>
Avatar billede c0d3r Nybegynder
02. april 2006 - 00:29 #14
øv den her side kan heller ik vise hebraisk
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:30 #15
det samme skete ved mit eksempel ...
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:33 #16
hvis du bruger php skal denne header måske også indsættes
<?php
header("Content-type: text/html; charset=UTF-8");
?>
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:34 #17
har du også denne som i mit eksempel?
<meta http-equiv="Content-Language" content="he">
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:39 #18
husk at når du gemmer html filen skal den gemmes som UTF-8 ikke ANSI format
Avatar billede c0d3r Nybegynder
02. april 2006 - 00:41 #19
det hele er ligegyldigt jeg finder aldrig ud af det, jeg tager bare nogen billeder af den skrevne tekst i word og så sætter jeg dem ind på siden. mange tak for jeres svar, hvis i skriver som svar skal i nok få point
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 00:42 #20
ok...
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:13 #21
test ²
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:14 #22
undskyld den lange post... :/

... denne her kan konvertere a-z til &#talnr. ...
- jeg har kun givet en værdi til "a" angiv værdierne på samme måde som i a,
skriv teksten i boksen til venstre og trykke på konverter højre klik i boksen til højre marker alt og så kopier... indsæt UTF-8 headeren i dit html dokument og kopier den konverterede tekst ind hvor du vil have den... kan rettes til ... men da jeg ville få 03 i hebraisk skal der nok lidt input til for at vide hvilke bogstaver der ikke er brug for og hvilke bogstaver der måske også er brug for konvertering på

undskyld den lange post... :/

... denne her kan konvertere a-z til &#talnr. ...
- jeg har kun givet en værdi til "a" angiv værdierne på samme måde som i a,
skriv teksten i boksen til venstre og trykke på konverter højre klik i boksen til højre marker alt og så kopier... indsæt UTF-8 headeren i dit html dokument og kopier den konverterede tekst ind hvor du vil have den... kan rettes til ... men da jeg ville få 03 i hebraisk skal der nok lidt input til for at vide hvilke bogstaver der ikke er brug for og hvilke bogstaver der måske også er brug for konvertering på

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><head><title>Ingen titel</title><meta http-equiv="Content-Language" content="he"><title>Ingen titel</title>

<script type="text/javascript">
<!--

a="²#1208;";
b="²#";
c="²#";
d="²#";
e="²#";
f="²#";
g="²#";
h="²#";
i="²#";
j="²#";
k="²#";
l="²#";
m="²#";
n="²#";
o="²#";
p="²#";
q="²#";
r="²#";
s="²#";
t="²#";
u="²#";
v="²#";
w="²#";
x="²#";
y="²#";
z="²#";

function almhebra(){
document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("almtext").innerHTML;

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/a/g,a);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/b/g,b);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/c/g,c);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/d/g,d);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/e/g,e);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/f/g,f);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/g/g,g);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/h/g,h);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/i/g,i);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/j/g,j);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/k/g,k);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/l/g,l);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/m/g,m);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/n/g,n);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/o/g,o);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/p/g,p);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/q/g,q);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/r/g,r);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/s/g,s);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/t/g,t);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/u/g,u);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/v/g,v);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/w/g,w);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/x/g,x);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/y/g,y);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/z/g,z);

document.getElementById("hebraisk").innerHTML=document.getElementById("hebraisk").innerHTML.replace(/²/g,"&amp;");

}

//-->
</script></head>

<body>

<textarea rows="10" name="S1" cols="30" id="almtext"></textarea>
<textarea rows="10" name="S1" cols="30" id="hebraisk"></textarea>
<a href="java script: almhebra();">Konverter til hebraisk</a>

</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:14 #23
og undskyld den dobbelte tekst :P
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:20 #24
c0d3r> bruger du frontpage eller hvad bruger du?
Avatar billede c0d3r Nybegynder
02. april 2006 - 01:21 #25
stones webwriter
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:23 #26
c0d3r> bruger du frontpage eller hvad bruger du?
- det er ligemeget...

Placer disse i din html sides <head> som vist nedenunder:

...
<head>
...
...(Indsæt dem herinde)...
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<meta http-equiv="Content-Language" content="he">
...
</head>
...
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:24 #27
hov, sorry update... så ikke du havde skrevet...
(kan du bruge scriptet?)
Avatar billede c0d3r Nybegynder
02. april 2006 - 01:25 #28
ok tak
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:25 #29
... eller skal det rettes lidt ?
Avatar billede c0d3r Nybegynder
02. april 2006 - 01:27 #30
tja, prøv og lav en hel kode med noget tekst som om det er det eneste der skal stå på siden. så kan jeg ik misforstå det, og mange tak for din hjælpsomhed
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:35 #31
Det scriptet gør (kopier det hele og gem det som html på din lokale maskine).
er at det tager i dette eksempel a og laver om til &#1208; så er man fri for at skrive disse værdier (ved dog ikke om a kan siges at være lig et hebraisk bogstav?)
Hvis man definerer de andre bogstaver laver scriptet også disse om...
- man kan herefter kopiere teksten i højre side og sætte den ind det sted i sit html dokument man vil :)

prøv f.eks. at skrive a i venstre boks og konverter :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:47 #32
... men du burde dog også med de meta'er inde i head kunne:
start, alle programmer, tilbehør, notesblok
- vælg filer, åbn, vælg dit html dokument hvor du har sat meta'erne ind i head...
skriv noget på hebraisk i body - vælg gem som, skift kodning til UTF-8 og ok.
åbn html filen i IE - så burde det virke...

- m.h.t. stones webwriter kan det godt være dem skal indstilles til UTF-8 når man gemmer sine dokumenter også, men prøv lige ovenstående først... (har ikke stones webwriter)
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:50 #33
her er den ;)

http://www.pinyin.info/tools/converter/chars2uninumbers.html

gå ind på siden, skriv din tekst og konverter :)
- sæt teksten ind i din html fil :)
(husk at sætte de to meta tags ind under head i dit html dokument også)
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 01:51 #34
lidt ekstra søgning hjalp :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. april 2006 - 02:00 #35
hvis ikke den første var god nok...
http://code.cside.com/3rdpage/us/unicode/converter.html

skriv tekst i den øverste halvdel og tryk Characters to Dec, Hex Codes
kør herefter ned og tryk copy nedenunder det mindre tekstområdet til venstre.
- og åben dit html dokument vælg placeringen og sæt ind :)
de to meta tags skal selvfølgelig også lige ind :)