Avatar billede time2 Nybegynder
30. marts 2006 - 09:16 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Søgning i database

Jeg har en tabel som jeg ønsker at lave søgning med en Tekstfelt, men jeg kan ikke få det til at virke.
Jeg har prøvet følgende:
1)
Dim queryString As String = "Select Mednavn as Navn, Medtel as TelefonNr From CV WHERE  MedPostNr='8000';" Dette virker, men når jeg prøve nedenstående med tekstfelt så virker det ikke.
2)
Dim queryString As String = "Select Mednavn as Navn, Medtel as TelefonNr From CV WHERE ArbStilling1='" & Request.Form(textBox1.Value) & "';

Det viser ingen ting, Jeg har prøvet kombinationatio af den første og den anden altså følgende:
3)
Dim queryString As String = "Select Mednavn as Navn, Medtel as TelefonNr From CV WHERE ArbStilling1='" & Request.Form(textBox1.Value) & "' or MedPostNr='8000';"
Men det jeg får vist i en datagrid er samme resultat som det første.
Det sidste som jeg prøved er denne

Dim soeg As String = txtSoeg.Value

Dim queryString As String = "Select Mednavn as Navn, Medtel as TelefonNr From CV WHERE ArbStilling1 like '%&soeg&%';" men stadig ikke virker.

Jeg ved ikke hvad det er jeg gør forket. Er det sogen som kan fortæle mig hvad er det jeg forkert, og kommer et forslag hvordan jeg kan søge vha. tekstfelt, på fohånd mange tak.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
30. marts 2006 - 17:05 #1
hvad type er ArbStilling1 ?
altså i databasen ?
Avatar billede time2 Nybegynder
30. marts 2006 - 18:13 #2
ArbStiling1 er varchar
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
30. marts 2006 - 18:29 #3
prøv med
Dim queryString As String = "Select Mednavn as Navn, Medtel as TelefonNr From CV WHERE like='%" textBox1.Text & "%'
Avatar billede time2 Nybegynder
03. april 2006 - 13:54 #4
>> dr chaos, jeg har prøvet din forslag, den giver bare en compiler fejl.
jeg har også prøvet
Dim queryString As String = "Select Mednavn as Navn, Medtel as TelefonNr From CV WHERE Medtel"=&textBox1.text
Her kommer det noget resultat ud af det, men ligeså snart jeg søger på noget tekst, så kan det ikke finde ud af det dvs. hvis jeg søger på medAdr istedet for(Medtel)  som er varchar i databasen, kan det ikke finde ud af det.., undskyld for det senere svar, da jeg er igang med noget andet arbejde og har også lidt problemer med min internetlinie.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
03. april 2006 - 17:26 #5
det skulle have været :
Dim queryString As String = "Select Mednavn as Navn, Medtel as TelefonNr From CV WHERE like='%"& textBox1.Text & "%
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
03. april 2006 - 17:26 #6
Har selv arbejde så jeg kender godt det med manglende tid :)
Avatar billede time2 Nybegynder
04. april 2006 - 10:29 #7
Jeg har faktisk prøvet det for jeg kunne gætte allerede fra starten, at du mente det, men det giver bare ikke noget resultat. Jeg kan bare ikke forstå, hvad det er når jeg søger på noget tal f.eks. postnr eller telefon så virker det, men ligeså snart det er noget tekst f.eksempel navn, adresse så melder det fejl selvom alle er erklæret som varchar. Hvis du kan komme med andet forslag så du meget gerne sige til
I øvrigt mange tak for din gode indsats :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. april 2006 - 14:16 #8
np :)

hvis du søger på et felt med tekst er syntax:
Dim queryString As String = "Select Mednavn as Navn, Medtel as TelefonNr From CV WHERE FELTNAVN like '%"& textBox1.Text & "%'

med tal

Dim queryString As String = "Select Mednavn as Navn, Medtel as TelefonNr From CV WHERE FELTNAVN like %"& textBox1.Text & "%
Avatar billede time2 Nybegynder
04. april 2006 - 14:58 #9
ok, Jeg prøver igen når jeg kommer hjem fra arbejdet, da jeg har ikke programmerne liggende på arbejdespladsets pc, men normalt skal man ikke kunne bruge samme felt til både tal og tekst-søgning?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. april 2006 - 15:08 #10
jo men så skal du have flere sql sætninger.
Avatar billede time2 Nybegynder
06. april 2006 - 14:35 #11
>> dr chaos
Nu virker tekstsøgningen, men det skal lige have "" omkring sig altså efter like "'%"& textBox1.Text & "%'".
Jeg har nemligt lavet 2 dropdownlist som får værdierne fra databasen, hermed kan man vælge noget i de 2 lister som man vil søge efter, dermed bliver resutatet vist i en datagrid, men jeg har noget andet problem som er, at jeg ikke kan sortere værdierne fra dropdownliste(dette er sevfølgeligt er noget helt andet spørgsmål). Jeg har prøvet lidt med arraylist, men kan ikke få til at virker.

Men du har jo været et stort hjælp, sender du et svar?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. april 2006 - 14:40 #12
svar :)
Du skal sortere dem når du henter dem.
med f.eks. en order by felt1 asc eller desc
Avatar billede time2 Nybegynder
06. april 2006 - 15:09 #13
ok, jeg prøver.
Avatar billede time2 Nybegynder
06. april 2006 - 16:48 #14
>> dr chaos gider du kikker på sp 701135, jeg har tidligere oprettet spørgsmålet som havde nr. 697954, men lukkede igen og kom i tank, at bl.a. vil du vil måske kigge på det, og endnu engang mange tak for hjælpen:)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
07. april 2006 - 08:47 #15
jo kan jeg godt :)