Avatar billede mirakulix Nybegynder
29. marts 2006 - 13:02 Der er 21 kommentarer

Insert med asp:formparameter ?

Hej =)
Jeg har siddet og rode med at inserte data fra en textbox i MsSQL et stykke tid og det vil bare ikke :(

Jeg får hele tiden fejlen:

"Cannot insert the value NULL into column 'Title', table 'TaskManager.dbo.Programs'; column does not allow nulls. INSERT fails.
The statement has been terminated."

jeg har forsøgt at indsætte en DefaultValue i asp:formparameter og det kommer rigtigt nok ind i DB'en, så jeg går ud fra at fejlen ligger i at jeg ikke får inputtet rigtigt fra textbox'en til asp:formparameter'en....?

Her er hvad jeg gør, håber der er en der kan spotte problemet:

.aspx filen
############################################

<%@ Page Language="C#" MasterPageFile="~/Default.master" AutoEventWireup="true" CodeFile="ManagePrograms.aspx.cs" Inherits="Admin_ManagePrograms" Title="Untitled Page" %>
<asp:Content ID="Content1" ContentPlaceHolderID="Content" Runat="Server">
    <div>
        <asp:SqlDataSource
            ID="dataSourcePrograms"
            runat="server"
            ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:TaskManagerDBConnection%>"
            SelectCommand = "SELECT Title, Version, ProgramId  FROM Programs"

            insertcommand = "INSERT INTO Programs (Title, Version, ProgramId) VALUES (@xTitle,@xVersion,newid())">
                <insertparameters>
                    <asp:formparameter name="xTitle"        formfield="txtTitle" />
                    <asp:formparameter name="xVersion"      formfield="txtVersion" />
                </insertparameters>
        </asp:SqlDataSource>

        <table>
            <tr>
                <td style="width: 110px"><asp:Label ID="lblTitle" runat="server">Program Title:</asp:Label></td>
                <td><asp:TextBox id="txtTitle" runat="server"/></td>
                <td></td>
                <td><asp:RequiredFieldValidator id="ValidateTxtTitle" runat="server" ControlToValidate="txtTitle" Display="Dynamic" ErrorMessage="Indtast en program title."/></td>
            </tr>
            <tr>
                <td style="width: 110px"><asp:Label id="lblVersion" runat="server">Version:</asp:Label></td>
                <td><asp:TextBox id="txtVersion" runat="server"/></td>
                <td></td>
            </tr>
            <tr>
                <td><asp:Label id="lblValidation" runat="server"/></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan=2><asp:Button id="btnAddProgram" runat="server" Text="Opret Program" OnClick="btnAddProgram_Click"/></td>
            </tr>

        </table>
    <br />
</div>
</asp:Content>

kodefilen:
###################################################

using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Collections;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;

public partial class Admin_ManagePrograms : System.Web.UI.Page
{
    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {

    }
    protected void btnAddProgram_Click(object sender, EventArgs e)
    {
        dataSourcePrograms.Insert();
    }

PS.
Ja det er et repost, jeg har stille samme spørgsmål i kategorien MS SQL men der er ingen der har reagere og jeg skal virkelig bruget noget hjælp for at komme videre.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
29. marts 2006 - 18:35 #1
prøv med:
<asp:SqlDataSource
            ID="dataSourcePrograms"
            runat="server"
            ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:TaskManagerDBConnection%>"
            SelectCommand = "SELECT Title, Version, ProgramId  FROM Programs"

            insertcommand = "INSERT INTO Programs (Title, Version, ProgramId) VALUES (@xTitle,@xVersion,newid())">
                <insertparameters>
                    <asp:ControlParameter name="xTitle" PropertyName="text" ControlID="txtTitle" />
                    <asp:ControlParameter name="xVersion" PropertyName="text" ControlID="txtVersion" />
                </insertparameters>
        </asp:SqlDataSource>

I stedet for din datasource
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
29. marts 2006 - 18:37 #2
formparameter bruges normalt i forbindelse med et formview.
I normale tilfælde vil man bruger Controlparameters.
Det burde ikke være nødvendigt med PropertyName="text", men du kan prøve at teste uden.
Avatar billede mirakulix Nybegynder
30. marts 2006 - 09:28 #3
hmm samme fejl... =(
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
30. marts 2006 - 16:59 #4
prøv lige at sætte
<table>

til
<table Runat="Server" ID="tbl">
Avatar billede mirakulix Nybegynder
30. marts 2006 - 17:18 #5
stadig intet held, præcis samme fejl..

og jeg har forsøgt med både din og min datasource =)

Det jeg ikke forstår er at den metode jeg bruger er snuppet direkte fra:

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.web.ui.webcontrols.formparameter.aspx
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
30. marts 2006 - 17:26 #6
du kan prøve at udskrive insert command:
dataSourcePrograms.InsertCommand

prøv også lige med:
insertcommand = "INSERT INTO Programs (Title, Version) VALUES (@xTitle,@xVersion)
Avatar billede mirakulix Nybegynder
31. marts 2006 - 10:05 #7
det hjælper ikke at fjerne ProgramId fra insert kommandoen, det giver samme fejl igen =(

når jeg udskriver insert command til et lable får jeg:
INSERT INTO Programs (Title, Version, ProgramId) VALUES (@xTitle,@xVersion,newid())

Er der måske en anden måde at få gemt data fra en TextBox til db'en`?
Avatar billede mirakulix Nybegynder
31. marts 2006 - 10:47 #8
hmmm jeg prøvede lige at lave en ny aspx som en seperat side, altså uden at bruge min MasterPage, kopierede alt kode inden i <div> over i den nye side og så virkede det...?

men hvorfor vil det så ikke spille sammen med mastersiden?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
31. marts 2006 - 10:59 #9
Ved jeg ikke burde ikke være noget problem.
prøv lige at udskrive insert command i et

<asp:SqlDataSource
            ID="dataSourcePrograms"
            runat="server" OnInserting="dataSourcePrograms_Inserting"
            ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:TaskManagerDBConnection%>"
            SelectCommand = "SELECT Title, Version, ProgramId  FROM Programs"

            insertcommand = "INSERT INTO Programs (Title, Version, ProgramId) VALUES (@xTitle,@xVersion,newid())">
                <insertparameters>
                    <asp:ControlParameter name="xTitle" PropertyName="text" ControlID="txtTitle" />
                    <asp:ControlParameter name="xVersion" PropertyName="text" ControlID="txtVersion" />
                </insertparameters>
        </asp:SqlDataSource>

protected void dataSourcePrograms_Inserting(object sender,  SqlDataSourceCommandEventArgs e)
{
//udskriv e.Command.CommandText;
}
Avatar billede mirakulix Nybegynder
31. marts 2006 - 11:16 #10
INSERT INTO Programs (Title, Version, ProgramId) VALUES (@xTitle,@xVersion,newid())

igen =(

jeg har en ide om at det ikke bliver afviklet på serveren, måske på grund af noget med det masterpage der?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
31. marts 2006 - 11:17 #11
og hvad når du kører den på den anden side ?
Avatar billede mirakulix Nybegynder
07. april 2006 - 08:41 #12
Hai sry har været lidt travl med andre opgaver den seneste tid...

Men nu er jeg tilbage =)

Nå men,
Avatar billede mirakulix Nybegynder
07. april 2006 - 08:43 #13
ups fik trykket sen :S

... Nå men, når jeg kører den seperate aspx side som indsætter dataene korrekt i db'en er:
e.Command.CommandText = INSERT INTO Programs (Title, Version, ProgramId) VALUES (@xTitle,@xVersion,newid())

og

dataSourcePrograms.Insert() =INSERT INTO Programs (Title, Version, ProgramId) VALUES (@xTitle,@xVersion,newid())

ikke helt det man forventer vel?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
07. april 2006 - 08:46 #14
prøv lige at udskrive
dataSourcePrograms_Inserting
e.Command.Parameters[0].Value og e.Command.Parameters[1].Value
i
Avatar billede mirakulix Nybegynder
07. april 2006 - 11:07 #15
e.Command.Parameters[0].Value = det indtastede program navn
e.Command.Parameters[1].Value = den indtastede program version

Dette gælder med begger filer..
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
07. april 2006 - 11:52 #16
ok så den får tingene fint med.
Men laver den stadigvæk samme fejl ?
Avatar billede mirakulix Nybegynder
15. april 2006 - 08:40 #17
ja samme fejl... :(
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. april 2006 - 11:08 #18
hmm men du kan godt kører det fra en seperat side ?
Avatar billede mirakulix Nybegynder
19. april 2006 - 08:47 #19
yep
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. april 2006 - 08:48 #20
kan du ikke prøve at bygge den seperate side op så den ligner den anden.
Ved at tilføje enkelte elementer adgangen.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
19. april 2006 - 08:49 #21
Eller fjerne elementer fra den side som ikke virker ?